Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tråd/fjärrutlösare till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Hejsan!

Har kikat lite på Bryan Petersons fototekniker och har blivit väldigt sugen på att köpa en sk "Trådutlösare" för en billig peng till min Canon EOS 1000D. Så jag tänkte att begagnat kanske vore den bästa lösningen, men inte blir jag klokare av att titta där. Hittar olika modeller i en massa olika prisklasser, allt från 99:- till 599:-!

Får man fråga varför det skiljer så mycket i pris? Vad fyller en "599:-"-kronare för funktion som inte en trådutlösare för 99:- gör? Är det kvaliteten?

Jag hade tänkt att köpa en radiosändare + trådutlösare för att fota sk "vattenkonst", måste man ha en dyr för det?

Och sen var det en till sak, jag vill gärna ha en trådlös eftersom det underlättar om man ska ta familjebilder tex så man själv kan vara med på bilden och gömma avtryckaren i handen och trycka av så, istället för att man ska ha en sladd hängande.

Men om man lyssnar på namnet "trådutlösare" låter det lite konstigt om man vill ha en trådlös, finns det sånna? Är det sånna som kallas "fjärrutlösare"? Vad är skillnaden?


Länka gärna från blocket, tradera eller Fotosidans "Köp och sälj".
MVH

OBS. Är inte villig att betala 500:- för en sån här produkt, max 300:- kanske.
 

apersson850

Aktiv medlem
Till flera av Canons enklare modeller (och på senare tid har de insett att man kan ha nytta av detta i kameror som 7D och 5D Mark II också) kan man köpa en ganska billig infraröd fjärrstyrning. Tror den heter RC-5, eller om det är RC-6. Kolla någon handlare på nätet.

RC-60 E3 kallas den kabelanslutna modellen som passar din kamera. Mer avancerade kameror har ett annat kontaktdon, som är dyrare och heter N3. De passar inte direkt till din kamera.
 

William Spiik

Aktiv medlem
Till flera av Canons enklare modeller (och på senare tid har de insett att man kan ha nytta av detta i kameror som 7D och 5D Mark II också) kan man köpa en ganska billig infraröd fjärrstyrning. Tror den heter RC-5, eller om det är RC-6. Kolla någon handlare på nätet.

RC-60 E3 kallas den kabelanslutna modellen som passar din kamera. Mer avancerade kameror har ett annat kontaktdon, som är dyrare och heter N3. De passar inte direkt till din kamera.
RC-5 är en utgången modell på Cyberphoto och där skriver dom att den inte fungerar på Canon EOS 1000D.

Ehh, vad tror ni om den här då? http://www.tradera.com/Fjarrutlosare-fjarrkontroll-Canon-500D-450D-1000D-400D-mfl--auktion_340869_111231187

Har bara en fråga förresten, om jag sätter på mottagaren på blixtskon, då kan jag ju inte ha en radiosändare samtidigt då den också har en mottagare som behöver sitta där. Hur löser man det där?

MVH
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag hade inte insett att Canon sparat in på mottagaren för trådlös fjärrkontroll på 1000D. Den finns på min gamla 400D.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nä, visst är det dåligt.
Men...... är det inte så att 1000D är den allra billigaste modellen? Vad väntar man sig? 1Ds egenskaper ;)
Bara för att det redan finns en funktion på en äldre modell betyder inte att man får den på en nyare. särskilt om man "bytt ner" sig ett steg på trappan.

Åter till topicen. fota vattenkonst behövs knappast trådutlösare. Men vill man ha absolut stilla ändå utan att röra kameran så köpt en sladd för 99 kr.

Sen att fota familjeporträtt så hade du ju timer och har du trådutlösare kan ju låsa den och ha timer på 2s så lär du få en drös bilder där alla ler.

/Stefan
 

William Spiik

Aktiv medlem
Men...... är det inte så att 1000D är den allra billigaste modellen? Vad väntar man sig? 1Ds egenskaper ;)
Bara för att det redan finns en funktion på en äldre modell betyder inte att man får den på en nyare. särskilt om man "bytt ner" sig ett steg på trappan.

Åter till topicen. fota vattenkonst behövs knappast trådutlösare. Men vill man ha absolut stilla ändå utan att röra kameran så köpt en sladd för 99 kr.

Sen att fota familjeporträtt så hade du ju timer och har du trådutlösare kan ju låsa den och ha timer på 2s så lär du få en drös bilder där alla ler.

/Stefan
Självklart förväntar jag mig att allt och lite till ska finnas på den billigaste instegsmodellen. ;-)

Nä, men nu ska jag ha en.

Tack för svaret ändå! :)
 
ANNONS