Annons

AKUT fjärrutlösare till canon eos 1000d ?!

Produkter
(logga in för att koppla)

amandarosende

Avslutat medlemskap
Har provat en fjärrutlösare med kabel från Hama till min canon 1000d, det stod inget om att den funkade till min kamera men det gjorde den ändå. Men jag ville ha en trådlös så jag köpte en på tradera (märke Meike tror jag) och den funkade men sen efter det ville inte kameran fälla upp blixten.

Lämnade in den på service och nu funkar den... det står att de har bytt "spring accessory shoe" Material/delar: CB3-4314-000.
Har ingen aning om vad det betyder? Har det något att göra med att jag använde en fjärrutlösare som inte passade?
I inställningarna när jag försökte fixa det så kunde jag inte ändra inställningar för den inbyggda blixten då det stod att jag hade en extern inkopplad, vilket jag inte hade.

Så... någon som har en aning om vad det är för fel? Vet inte om jag vågar använda fjärrutlösaren om det var den som gjorde att det blev fel...
 

wfrank

Aktiv medlem
I blixskon sitter på varje sida ett litet fjäderbleck. På ena sidan påverkar det en liten mikrobrytare ("knapp"). Om blecket fastnar i nerfällt läge så tror kameran att något fortfarande sitter i blixtskon och därmed kommer inte den interna blixten att fällas upp.

Det har hänt förut. Fast din fjärrutlösare satt väl inte i blixtskon, och då är den oskyldig. Men något har du antagligen trätt in där som fått blecket att fastna.
 

wfrank

Aktiv medlem
NP. Händer det en gång till så kan du peta lite försiktigt med en knappnål edyl så slipper du antagligen lämna in kameran :)
 

amandarosende

Avslutat medlemskap
Jaahaja, jo funderade lite på det eftersom jag satte fjärrutlösaren där uppe... hade ingenstans att ha den och den hade en liten bricka som passade. Men då vet jag, tack för hjälpen :)!
 
Trådlös?

Har provat en fjärrutlösare med kabel från Hama till min canon 1000d, det stod inget om att den funkade till min kamera men det gjorde den ändå. Men jag ville ha en trådlös så jag köpte en på tradera (märke Meike tror jag) och den funkade men sen efter det ville inte kameran fälla upp blixten.

Lämnade in den på service och nu funkar den... det står att de har bytt "spring accessory shoe" Material/delar: CB3-4314-000.
Har ingen aning om vad det betyder? Har det något att göra med att jag använde en fjärrutlösare som inte passade?
I inställningarna när jag försökte fixa det så kunde jag inte ändra inställningar för den inbyggda blixten då det stod att jag hade en extern inkopplad, vilket jag inte hade.

Så... någon som har en aning om vad det är för fel? Vet inte om jag vågar använda fjärrutlösaren om det var den som gjorde att det blev fel...


Vilken modell var den trådlösa som du köpte till din kamera? Jag vill ha en trådlös men jag vet inte vilken som jag kan köpa till min Canon EOS 1000D :) Vad kostade den?!

Tacksam för svar :)
MvH Therese - http://Tezzilicious.blogg.se (svara gärna på min blogg om du kan)
 
ANNONS