Annons

Studiobakgrund bredd

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiya

Ny medlem
Jag behöver skaffa en bra bakgrund till studiofoto, och vill helst använda papper på rulle för att slippa skrynklor och annat som det blir med tyg. Vill kunna använda samma bakgrund till både ansikts- och helkroppsbilder. Jag har ingen fast lokal till studion, utan flyttar runt utrustningen beroende på var som passar bäst just då.

Problemet är att pappersrullarna verkar bara komma i 2 bredder, 1.35m (som är för litet för helkroppsbilder) och 2.72m (som är för stort för att få plats i bilen). Finns det några alternativ mellan standardbredderna?

Vill helst inte använda 2 st 1.35meters och få en skarv mellan dem.
 

Walle

Aktiv medlem
Alternativet är att kapa en fullbreddare till den bredd som passar dig. En oöppnad rulle kapas lätt med t.ex. bågfil. Fogsvans är ingen höjdare, den river sönder pappret ganska mycket, en bågfil är bättre även om det tar längre tid.
 

42347

Avslutat medlemskap
ett annat tips är att du skaffar dig ett par takräcken till bilen.
finns universal modeller som passar alla bilar (om du inte har en cabriolet förstås)

tycker personligen att 2,75 är minimum bredd när man plåtar hel porträtt så då kan det vara värt att skaffa sig ett par.
Kör själv så när man behöver ha en mobil studio.
 

KajMyller

Aktiv medlem
Transport

Kan man inte ha rullen i ett sådant 110 mm Avloppsrör och sen sätta lock i båda ändarna Då skadar man inte pappret under transport.

Har gjort samma sak med softboxpinnarna men då har jag plast rör så inte pinnarna far runder i påsen.

//Kaj
 

Anders Östberg

Guest
...
(om du inte har en cabriolet förstås)
...
Där har du mitt problem - hoppas det bara är kallt men inte regnar på lördag då jag gör första fotograferingen "on location" - transport under öppen himmel. Får jag mer jobb behövs en annan bil ... :)

Alternativet till en bred pappersbakgrund är väl bara tygbakgrund som jag ser det då.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Plast

Du skulle ganska enkelt kunna plasta in rullen så att den inte tar skada om den sticker ut genom ett fönster eller bagageluckan.
Det räcker kanske med några sprättade plastsäckar och lite tejp.
 

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
ICA hade för ett tag sedan vit pappersduk 155 cm bred och 50 meter lång för runt 150 kr om jag minns rätt...
Ett fullt fungerande budgetalternativ som jag själv provat och blivit positivt överraskad över...=)
 

Kiya

Ny medlem
Har provat pappersdukar, problemet är att de ofta (alltid?) har mönster eller struktur som inte blir roliga på bild. =/
 
ANNONS