Annons

Rätt fokus och skärpa med fjärrutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandilli

Ny medlem
Jag fotar med Nikon D90 och då det alltid är jag som står bakom kameran har jag börjat experimentera med självporträtt med hjälp av en Nikon Fjärrutlösare ML-L3. När jag tittar runt på olika bloggar och liknande så ser jag oändligt antal bilder som är tagna på detta sätt med fin skärpa och bra skärpedjup men när jag själv provar vill det inte sig alls. Fokus blir på fel ställe med oskärpa som följd osv.

Vad är hemligheten för att få till rätt fokus och bra skärpa med fjärrutlösare?

Mvh / Eva-Maria
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Du får köra autofokus på Single (AF-S) och One point. Ställ fokuspunkten där du vill ha den och där blir det fokus! Jag testade själv alldeles nyss, såhär blev det. Fokuspunkten ligger i mitten så att fokus ligger på märket på mössan. Fokusläget är på AF-S så att den fokuserar en gång innan bilden tas. Nu är den bilden förminskad så att det är inte jätteskarpt, men fokus ligger där.

Hoppas det hjälpte! /Hannes
 

Jonnossi

Aktiv medlem
Hjälper förmodligen också med mindre bländare då fokus kanske råkar hamna på näsan istället för ögat som exempel..
 

ND300

Avslutat medlemskap
Du får köra autofokus på Single (AF-S) och One point. Ställ fokuspunkten där du vill ha den och där blir det fokus! Jag testade själv alldeles nyss, såhär blev det. Fokuspunkten ligger i mitten så att fokus ligger på märket på mössan. Fokusläget är på AF-S så att den fokuserar en gång innan bilden tas. Nu är den bilden förminskad så att det är inte jätteskarpt, men fokus ligger där.

Hoppas det hjälpte! /Hannes
Jag upplever också mina bilder rätt oskarpa och vet inte vad problemet är. Jag kör en 18-200 med D300 och blir aldrig nöjd. De blir adrig skarpt och måste alltid lägga på en del skärpa i datorn. Det är första systemkameran och ännu inte hunnit sätta mig in i det riktigt. Ska ta tag i det ordentligt nån dag när jag får mer tid för något känns fel i skärpan.

Hannes, jag kollade på bilden och ser fokusen på märket och det ser bra ut, men när jag visar bilden fullt i webläsaren upplever jag märket rätt oskarpt. Ungefär som mina bilder brukar se ut. Är det bara jag som upplever det oskarpt eller är det normalt i full skala?
 

cls

Aktiv medlem
Hej, har såklart också lekt en del med självporträtt, t.ex. med 85/1.8 och då blir det ett riktigt tunt parti som upplevs skarpt. För att få till det kan man knäppa av drösvis med bilder och hoppas att AF hittar rätt på någon av dem (samtidigt som kompositionen sitter - kan vara extra svårt att få till båda med "höftskott"). En mer systematisk metod som jag använt ibland är att koppla in kameran till datorn och fota LiveView med hjälp av datorns skärm. Jag kör Canon och det medföljande EOS Utility har funktioner för fotografering via datorn: Man finjusterar manuellt skärpan precis där man vill ha den (med musklick på skärmen) och trycker likaså av med musklick. Lite meckigt om man bara vill ta ett snabbt självporträtt men klart lättare att få resultatet som man vill ha det. Sannolikt finns motsvarande funktioner i programmen som följer med till Nikon.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Jag upplever också mina bilder rätt oskarpa och vet inte vad problemet är. Jag kör en 18-200 med D300 och blir aldrig nöjd. De blir adrig skarpt och måste alltid lägga på en del skärpa i datorn. Det är första systemkameran och ännu inte hunnit sätta mig in i det riktigt. Ska ta tag i det ordentligt nån dag när jag får mer tid för något känns fel i skärpan.

Hannes, jag kollade på bilden och ser fokusen på märket och det ser bra ut, men när jag visar bilden fullt i webläsaren upplever jag märket rätt oskarpt. Ungefär som mina bilder brukar se ut. Är det bara jag som upplever det oskarpt eller är det normalt i full skala?
Jag förminskade bilden rejält, iso låg på 800 (vilket gör att det inte blir riktigt skarpt), mitt objektiv är ett 18-105 för 2500 som inte är det skarpaste i världen.

Det hänger mycket på objektivet och iso värdet. Ställ iso på 200 och köp ett Nikon 70-200 2,8 VR II så ska du se att bilderna blir skarpa. Men sålänge jag inte ska göra en väggförstoring så nöjer jag mig med mitt "dåliga" objektiv :) i webbläsaren (inte inzoomat) så är det ju jätteskarpt! eller hur?!
 

ND300

Avslutat medlemskap
i webbläsaren (inte inzoomat) så är det ju jätteskarpt! eller hur?!
Med utzoomat? Tja, det är det väl antar jag. Jätteskarpt vet jag inte men skarpare i alla fall nedtill på märket samt övrigt i bilden. Inzoomat ser i stort ut som mina bilder brukar se ut, oskarpt alla dagar i veckan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Skärpeplanet verkar ligga strax bortom märket i mössan. Se kanten på mössan, där man tydligt ser trådarna som fransat upp sig lite.

Att en jpeg ur en systemkamera, som är utrustad med en lågpris (nåja) semesterzoom med långt zoomomfång, används på ISO en bit upp på skalan och sen förstoras till jätteformat (med dagens upplösningar blir det ju det) inte är skarp som en rakkniv, det är inte förvånande. Mer förvånande är väl då att någon förväntar sig det.

För det första behövs alltid skärpning i efterbehandlingen från systemkameror, ju finare kamera desto mer, ofta. För det andra finns det objektiv som är betydligt skarpare, fast då är de antingen fasta eller hysteriskt dyra. För det tredje är skärpedjupet vid porträtt ofta rätt tunt, och då är det inte mycket som är skarpt i bilden.
 

Sandilli

Ny medlem
Tack för tipsen!

Har blivit så irriterad att jag lånat ut fjärrutlösaren men ska ta hem den igen och prova mig fram. Trodde att det skulle gå att trycka ner fjärren halvvägs och ställa fokus och sedan ta bilden precis som med avtryckaren men antar att den är för simpel för det. Men genom att ställa om till AF-S så kommer det förhoppningsvis gå bättre =)
 

Slackerguy

Medlem
Ett annat alternativ är ju att ställa fokus manuellt. Ex såhär:

Ställ upp stativ och markera där du tänkt att vara placerad -> ställ dig på den markerade platsen med kameran och ställ fokus mot stativet -> stäng av autofokus -> sätt kameran på objektivet -> gör inställningar för exponering (sätt bändaren åtminstone 2-3 steg från öppen glugg -> ställ dig på plats -> ta en bild -> kolla på bilden på skärmen och zooma in fullt för att se vart fokus hamnar, justera eventuellt -> posera och skjut för glatta livet.

alternativ två:

Ställ upp stativet och fäst kameran -> markera vart du tänkt att stå -> ställ golvlampa eller annat lämpligt på platsen du markerat och ställ in fokuseringen mot föremålet -> stäng av autofokus -> gör inställningar för exponering och sätt bländaren åtminstone 2-3 steg från öppen glugg -> flytta lampan (eller vad du använt) och ställ dig på den markerade platsen -> posera och skjut för glatta livet.
 
ANNONS