Annons

Hähnel Giga T Pro II + Canon 5DIII

Produkter
(logga in för att koppla)

PerArdne

Aktiv medlem
Gäller kanske inte specifikt Hähnel trådlösa remotes men jag måste ändå fråga..

Jag har flyttas focus knappen till AF knappen bak på min 5DIII iom att det gör livet rätt mycket enklare när man komposerar om bilder vilket sker tämligen ofta... Och sen har det alltid varit så, så det sitter liksom i ryggraden..

Ny har jag köpt en Hähnel Giga T Pro II remote för att kunna skjuta lite timelapse
samt kunna hålla kameran högt upp och slippa bry mig om sladdar.. Dock märkte jag att fokusen bara funkar om man ställer tillbaka så att fokus och avtryckaren är samma knapp.. Det är ju aningens störigt att jag måste ändra djupt nere i custom menyerna varje gång jag sätter dit eller tar bort remoten..
Vem är det jag ska gnälla på? Hähnel eller Canon?
:)

Det känns ju som om det inte ska spela någon större roll vilken knapp som är fokusknappen...
Det är ju ändå bara en "switch" som ska slutas och iom att det är mjukvarustyrt så borde den ju inte bry sig om vilken knapp som används..
Tycker jag.. Nån annan tycker uppenbarligen annorlunda.. :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Kan du inte programmera ett av C-lägena så att det har fokus på avtrycket? Då är det ju enkelt att skifta?
 

PerArdne

Aktiv medlem
Jo absolut, det funkar ju men då man jag ju fast i antingen manuellt, Tv eller Av läge..
och om jag vill byta läge så får jag ändå ändra funktionen på knappen...

Det är det som är så störigt..
Man tycker ju att det är en så pass enkel funktion att den inte borde vara styrd av
vilken knapp man använder...
Det är faktiskt samma sak på remoten jag har i min Asus Transformer..
Det programmet kräver också att man har fokus och avtryckaren på standard stället..
:-/
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag är inte så insatt, men om man har en fjärrkontroll som utför ett tryck på avtrycks-knappen så är det väl rimligt att den utför just den som den knappen är programmerad att utföra.

Jag tycker det hela verkar logiskt.
 
ANNONS