Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på fjärr-/trådutlösare till Nikon D800

Produkter
(logga in för att koppla)

Musicman SE

Aktiv medlem
Ja, Nikon har gjort en dundermiss i konstruktionen av Live View. När LV aktiveras fälls spegeln upp och slutaren öppnas. För att ta en bild måste slutaren stängas, spegeln fällas ned och sedan upp igen innan slutaren kan öppnas med rätt slutartid.

Hade man inte behövt fälla ner spegeln hade man sparat mycket skrammel och vibrationer! Själv använder jag alltid spegeluppfällning om jag kan, speciellt i området 1/50s - 1 sek där vibrationerna påverkar som mest.
Men oj - är det sant? Är det därför jag inte riktigt tycker jag får toppskärpa när jag tar långa exponeringar? Då är det alltså MUP-läget jag bör använda istället om jag tolkar dig rätt?

Mvh,

Johannes
 

Emil-G

Aktiv medlem
Men oj - är det sant? Är det därför jag inte riktigt tycker jag får toppskärpa när jag tar långa exponeringar? Då är det alltså MUP-läget jag bör använda istället om jag tolkar dig rätt?

Mvh,

Johannes
Japp, alternativt spegelfördröjningen i meny D4 (då släpper kameran ner spegeln, slår upp den igen och väntar 1-3 sek innan den öppnar slutaren). Fördelen med MUP är att det blir lättare att tajma avtrycket om du fotograferar t.ex. vågor, då trycker du av första gången när du är redo (så att spegeln fälls upp) och andra gången när vågen kommer (så att slutaren öppnas).

Vid tider kortare än 1/50 s och längre än 1 s brukar vibrationerna vara små eller mycket små i förhållande till exponeringen men det skadar inte att använda spegeluppfällning/fördröjning ändå. Det beror också på hur bra stativet dämpar skakningarna. (Ett kul test är att tejpa en laserpekare på kameran, ställa upp stativet med kameran i ett beckmörkt rum och sedan fotografera laserpricken vid olika tider. Då märker man ganska snabbt när vibrationerna spelar in).
 

Musicman SE

Aktiv medlem
Men oj - är det sant? Är det därför jag inte riktigt tycker jag får toppskärpa när jag tar långa exponeringar? Då är det alltså MUP-läget jag bör använda istället om jag tolkar dig rätt?

Mvh,

Johannes
Hej igen,

Jag chattade precis med Nikon och de menar på att Live View skall funka korrekt med just Nikon D800 men att problemet fanns tidigare. Man blir ju lite lätt misstänksam då jag tycker att den låter förskräckligt vid exponering i Live View :)
 

Emil-G

Aktiv medlem
Hej igen,

Jag chattade precis med Nikon och de menar på att Live View skall funka korrekt med just Nikon D800 men att problemet fanns tidigare. Man blir ju lite lätt misstänksam då jag tycker att den låter förskräckligt vid exponering i Live View :)
Testa? Ta en bild med LV utan spegelfördröjning och en med. Hör du skillnad så är det nog skillnad ändå! :)
 

Musicman SE

Aktiv medlem
Testa? Ta en bild med LV utan spegelfördröjning och en med. Hör du skillnad så är det nog skillnad ändå! :)
Ja, nu måste jag prova :)

Men fördröjning? Jag fick uppfattningen att spegeln alltid fälls upp när jag aktiverar LV och att det som återstår då bara är för slutaren att öppna sig? Varför fördröjnin då?

Mvh,

Johannes
 

Emil-G

Aktiv medlem
Åtminstone tidigare så fälldes ju spegeln ner mellan avtryck och exponering när LV användes, det var därför jag föreslog spegelfördröjning. Om Nikon nu har rättat det så behöver man ju inte vänta på att vibrationerna dör ut efter spegeluppfällningen.

Jag vet inte om man kan aktivera LV utan att ha ett objektiv monterat, annars hade man ju kunnat se det den vägen (om man vågar mtp damm i luften).
 

eskil23

Aktiv medlem
Åtminstone tidigare så fälldes ju spegeln ner mellan avtryck och exponering när LV användes, det var därför jag föreslog spegelfördröjning. Om Nikon nu har rättat det så behöver man ju inte vänta på att vibrationerna dör ut efter spegeluppfällningen.
Det ska vara fixat på de senaste modellerna.

Jag vet inte om man kan aktivera LV utan att ha ett objektiv monterat, annars hade man ju kunnat se det den vägen (om man vågar mtp damm i luften).
I läge M går det att ta bilder utan monterat objektiv. Då borde LiveView också funka (med reservation för att man antagligen inte ser så mycket).
 

fotokämpe

Ny medlem
En fråga jag undrar över är följande:
Fjärrkontrollen har ju remotern och receivern som sätts på kameran där uppe - där blixten sätts. Innebär det att man inte kan köra fjärrkontrollen tillsammans med blixten om man vill att blixten ska sitta på kameran? Jag är ny inom fotografi, så ursäkta om det var en dum fråga :)
 
ANNONS