Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon trådlös avtryckare + airremote

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristofferD

Ny medlem
Hej FS,

Tänkte kolla om någon sitter på en smidig lösning på trådlös avtryckare till en Nikon D800 som möjliggör att man kan ha en airremote (profoto eller dylikt) på huset medans man plåtar?

Skall främst användas inhomhus i studio medans jag fotograferar stilleben, så inte längre räckvidder (1-2m).

Alternativet jag har provat hittills är Capture pilot i mobilen till Capture One då jag kör direkt in i datorn, men det är lite fumligt då man behöver mobilen till annat också.

Skulle helst vilja ha en fjärrkontroll med så få inställningar som möjligt, helst bara som en avtryckare som man kan ha i fickan. Plåtar nästan alltid med blixt, och man skulle ju kunna ha en sladd till någon av blixtarna, men ju färre sladdar desto bättre.
Skulle man kunna ha en airremote med en liten sladd som man kopplar in i huset och en mottagare till fjärrkontrollen i blixtskon?

Tips är varmt välkomna!

Mvh,
Christoffer
 

ducedo

Aktiv medlem
Vet inte om jag förstår frågan rätt men vilken radio trigger som helst borde fungera eftersom den inte behöver ockupera blixtskon utan kan hänga på stativet så länge sladden går in i kameran. Har själv Yongnuo RF-603 som går att få från 250 kr på eBay.

Lite av poängen med en Profoto Air Remote försvinner väl iofs om du ändå behöver knata fram och tillbaka för att ändra inställningarna. Godox motsvarighet (Xpro) har löst det på så vis att sätter du en X1:a i blixtskon så kan du ha din Xpro i handen för att både trigga kameran och ändra blixtarnas inställning. Kan ju vara värt att höra om Profoto erbjuder en liknande lösning.

Med brasklappen att jag inte testat själv och möjligtvis missförstått manualen:

https://i.imgur.com/HGOWVw6.jpg
 
ANNONS