Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Låt säga att jag sågar din slentrianmässiga skogsbild med att jag sett den tusen ggr innan och dessutom tycker jag att du bara fotograferar såna bilder. Du försvarar dig med att "det är din åsikt och jag tycker inte som du".

Behöver ngn då agera på de kommentarerna? Eller ligger de i linje med vad som du anser ok kritik?
Jag försvarar aldrig mina bilder. Du som betraktare sitter inne med upplevelsen/icke-upplevelsen och har därmed alltid rätt.

Jag tycker innehållet i exemplet är helt i sin ordning men hade gärna fått vara lite mer omfattande.

/Johan
 

matnyttige

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Jo just. Redan idag har ju många svårt för att få hård kritik. Hur blir det då om kommentaren dessutom är anonym?

Varför skall kommentaren vara synlig efter en viss tid!? Då kommer ju hämnden bara att fördröjas.

Och vill ni verkligen ha helt anonyma stenhårda kommentarer om hur tråkiga och slentrianmässiga era bilder är? Klarar ni det?
Jag tänkte mer på att fotografen ska vara anonym en tid dvs att man inte ska kunna se vem som tagit bilden och inte den som kommenterar.
Annars blir det nog riktigt elaka kommentarer.
 

hansen2

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Jag tänkte mer på att fotografen ska vara anonym en tid dvs att man inte ska kunna se vem som tagit bilden och inte den som kommenterar.
Annars blir det nog riktigt elaka kommentarer.
Är inne på samma linje, det kan öppna upp för onödigt elakt spel som dessutom kanske ångras när kommentatorn blir offentlig.

/Johan
 

matnyttige

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Jag försvarar aldrig mina bilder. Du som betraktare sitter inne med upplevelsen/icke-upplevelsen och har därmed alltid rätt.
Där håller jag inte med dig. Visst ska folk få ha sin åsikt men varför ska man inte kunna försvara sina bilder? Det kan ju vara så att någon totalt har missat budskapet i bilden.

Hade för länge sedan ett porträtt upplagt. Det var någon som då klagade på att det var synd att bakgrunden och förgrunden var oskarp. Som nybörjare kanske man inte vet vad som är bäst eller inte (dvs upplevs bäst).
 

hansen2

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Där håller jag inte med dig. Visst ska folk få ha sin åsikt men varför ska man inte kunna försvara sina bilder? Det kan ju vara så att någon totalt har missat budskapet i bilden.
Därför att jag inte skall tala om för folk vad de skall uppleva - jag kan ju dessutom ha misslyckats i mitt uppsåt vilket kommentarerna kan ge en vink om?

Tycker man alldeles för ofta ser "Jag håller inte med dig" från fotograferna - varför publicerar man om det bara är medhåll man fikar efter?

Annat vore om man fick kommentaren "Fin båt!" när det är en bil på bilden - då kan det vara lämpligt att hoppa in och påtala det.

/Johan
 

tobbenix

Aktiv medlem
Annat vore om man fick kommentaren "Fin båt!" när det är en bil på bilden - då kan det vara lämpligt att hoppa in och påtala det.

/Johan [/B][/QUOTE]
 

Maverick

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Jag tror du har haft våta drömmar om FS...
Varit medlem sen 2003 och aldrig sett röken av en anonym bilduppladdningsfunktion, ja, förutom i en massa trådar då där detta har varit ett önskat grepp. Och vad jag kan se så lär anonyma pooler stanna där...
Jag har varit med sedan 2001 så då var det väl innan du blev medlem.

/Maverick
 

Maverick

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Menar du det att namnen togs bort under tumnaglarna då Fredrik? Tidigare syntes de redan då, men vid den ändringen var man tvungen att öppna bilden för att se vems. Men mer anonymt än så kan inte jag heller påminna mig om att det testats.
Kan vara så, men jag vill minnas att det var helanonymt under en tid. Men att folk började ge bilder titlar med deras nick och så fick de en tillsägelse om att det inte var okej och då började man göra olika ramar istället...

Mvh
Maverick
 

marma

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Jag skiter i mängden kritik - det är innehållet i kritiken som är det avgörande. [...] Håller inte alls med dig. De senaste åren har visserligen resulterat i avsevärt fler medlemmar men också i sämre kritik, sämre bilder och en fokusförskjutning mot hur bra och mysigt det är här.
Du pratar om medelvärdet. Att ta bort de sämsta bilderna/kritiken höjer iofs medelvärdet, men de återstående bilderna blir inte bättre.

Vi snackar som sagt om några hundra bilder per vecka, det tar inte så lång tid att gå igenom om nu guldkornen finns där. Finns de inte så är löser man ju inte problemet med att bort de sämsta.

Igen, jag är tveksam till att folk orkar gå igenom urvalsprocesser för att få synas. Och som sagt, stor risk för småpåvar.
 

cecber

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Kan vara så, men jag vill minnas att det var helanonymt under en tid. Men att folk började ge bilder titlar med deras nick och så fick de en tillsägelse om att det inte var okej och då började man göra olika ramar istället...

Mvh
Maverick
Har inte detta tillämpats i tävlingar? Det kanske är det du tänker på? Jag har inte varit med så länge här så jag har ingen aning om det har funnits en anonympool eller inte. Men det du beskriver känner jag igen från tävlingssammanhang i alla fall.
 

EndZone

Aktiv medlem
Nu har jag spenderat en lång stund med att läsa den här tråden. Kom till sidan 10 innan jag insåg att jag inte skulle hinna läsa allt före dagens fototur i skogen. Väljer därför att kommentera nu, med viss risk att detta redan har tagits upp och diskuterats färdigt på någon av föregående sidor.

Jag är en amatör i ordets rätta bemärkelse. Har fotograferat med kompaktkameror i många år, men aldrig i större omfattning eller med "kvalitet" och "konst" som mål. I våras skaffade jag min första systemkamera. Detta efter att jag under lång tid velat utveckla mitt fotograferande och ta det till en helt annan nivå. I mångt och mycket ligger jag kvar på samma nivå som tidigare, men jag lär mig för varje dag som går. Fotosidan har för min del varit mycket behjälplig. Jag har läst massor av kommentarer i såväl nybörjarpoolen som Hård kritik. Detta för att lära mig teknik och "rätt tänk" kring ett välkomponerat fotografi.

Jag kan däremot hålla med om att Hård kritik innehåller på tok för många bilder som vilken amatörfotograf som helst skulle kunna tagit. På sätt och vis blir jag väldigt besviken när jag hittar bilder som liknar det jag själv tar. Jag VILL ju att bilderna i Hård kritik ska vara sådana som jag häpnar över, som gör att jag känner att "en dag vill jag också kunna ta sådana bilder". Idag är det inte riktigt så. Själv skulle jag aldrig lägga in mina bilder i Hård kritik. Varför? Jag är alldeles för grön. Jag vill se bra bilder och jag vill verkligen se hård men konstruktiv kritik i poolen som heter just Hård kritik. Idag laddar många upp bilder som liknar mina egna bilder i poolen, med resultatet att de inte får några kommentarer just för att ingen ids lämna en kommentar på en bild som överhuvudtaget inte passar i den poolen. De riktigt bra bilderna är svåra att hitta. Jag ser i ärlighetens namn ingen skillnad på bilderna som ligger i Mjuk kritik och de som ligger i Hård kritik (med vissa undantag givetvis).

Jag tror att det är dags att göra om upplägget i viss mån. Min idé (med risk för att detta redan har tagits upp):

1. Alla kan bli gratismedlemmar, men som sådan kan man varken lägga upp bilder eller kommentera andras bilder.

2. Betalande medlemmar hostar upp 500:-/år och får då möjlighet att lägga in egna bilder samt kommentera andras.

3. I poolen Hård kritik hamnar endast de bilder som nått en viss betygsgrad (Exempelvis 10 st femmor eller liknande). Vet att någon annan varit inne på det tidigare och jag tycker att det låter som en strålande idé. Alternativt och kanske ännu bättre vore att ha någon form av invite only. Bra fotografer bjuder in andra duktiga fotografer att delta i poolen...?

Fotosidan kan på så vis fungera som en perfekt fotoskola på nätet. Jag skulle utan tvekan betala mer om jag på så vis kunde erhålla mer kritik. Jag tro att de som betalar är sådana som verkligen har viljan att utvecklas som fotograf. Andra som inte betalar har ändå möjlighet att läsa kommentarer även om de själva inte kan vara direkt delaktiga. På så vis kan man också "testa" medlemskapet och se om det är värt 500:-/år.

Som det är idag är det på tok för billigt att vara medlem. Kvalitetsnivån sänks ju fler medlemmar vi blir.

Jag älskar verkligen fotosidan. Jag ryser av välbehag när jag surfar in och tittar på bilder i timtal, läser kommentarer och förkovrar mig i fotograferandets värld. Jag är rädd att fotosidan med tiden kommer att tappa ordentligt i kvalitet, med följden att alla duktiga fotografer lämnar sajten. Vad blir kvar då? Jag och alla andra som inte kan, men vill lära.

Det här var några tankar från en riktig nybörjare! :)
 
Senast ändrad:

dannedansk

Aktiv medlem
Håller med Johan faktiskt..Men hur ska man få dessa första, Eller 10st "5or", Om man inte får in bilderna i någon pool så syns inte. Iallafall inte mina. Men som på alla spelsidor etc.. Går det inte att ordna ranks? Vad man är "behörig" att lägga in bilder? Är detta för långsökt?
 

matnyttige

Aktiv medlem
EndZone skrev:
3. I poolen Hård kritik hamnar endast de bilder som nått en viss betygsgrad (Exempelvis 10 st femmor eller liknande). Vet att någon annan varit inne på det tidigare och jag tycker att det låter som en strålande idé. Alternativt och kanske ännu bättre vore att ha någon form av invite only. Bra fotografer bjuder in andra duktiga fotografer att delta i poolen...?
Om syftet med detta är att hitta en pool med enbart bra bilder så kan ju detta vara något men det finns ju utmärkta sökfunktioner för att leta bilder med höga snittbetyg eller kommentarer.

Om syftet är att få många eller bra kommentarer så tror jag det inte detta är så lyckat. Det är svårt att föreslå förbättringar på en redan bra bild och det blir ofta kommentarer typ "Jättefint! Mycket snyggt!".

Tycker någon att bilderna inte är så bra så krävs det mycket för att våga sticka ut och trotsa "experterna" som redan tagit ut bilden. Jag har varit med i olika fotoklubbar i många år och kan ge ett exempel som passar bra in här: Vi skulle bedömma och placera bilder i en fototävling från en annan klubb. Till slut hade vi två bilder som skulle bli etta och tvåa. Båda hade 8 röster var. Då tog ordförande till orda och propagerade för den vänstra bilden "Denna är ju mycket bättre! Här har fotografen haft en tanke ......". Vid omröstningen sedan var det 14-2 till den vänstra bilden. Hade han snackat som om den högra hade nog lika många bytt till den.
 
ANNONS