Annons

Ta betald för personalbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan om jobb gällande 50 pers en personalstyrka, fotograferingen sker på plats och studioutrustning tas med.

Bilder levereras digitalt, vad tycker ni att man kan ta betalt för ett sådant jobb? Det blir ju relativt snabbt gjort eftersom det blir bara ett fåtal bilder på varje personal, ungefär som skolfoto.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag kan ingenting om priser för sådant. Men jag kan fundera.

Vad ska bilderna användas till?

Är det rena "katalogbilder" för företagets matrikel och för passerkort. I så fall kostar det nog nästan inget, eftersom vem som helst på firman kan göra detta.

Är det pressbilder och annat som ska användas externt. Då kan du börja ta rejält betalt.

Petter ...
 

Kim_N

Aktiv medlem
Hej!

Jag håller inte riktigt med Peter om att "i så fall kostar det nog nästan inget, eftersom vem som helst på firman kan göra detta." Om jag skulle tänka så skulle jag inte kunna ta betalt alls eftersom "alla med en systemkamera" kan göra mitt jobb. ;)

Jag tittade på din hemsida, du ser ju ut att vara en etablerad fotograf redan. Har du räknat ut nåt timpris för din tid? Handlar det mest om att du brukar jobba med privatpersoner och är osäker på vad du kan ta för företagsfotografering?

Jag brukar ta hänsyn till följande:
- storlek på företaget (dvs betalningsförmåga)
- arbetsinsats (hur lång tid tror jag att det tar, inklusive fotografering och riggning, restid etc)

Av egen erfarenhet vet jag att när jag väl ställt upp den portala studion och gjort alla inställningar så brukar själva fotograferingen gå relativt snabbt, ca 2-3 minuter per person. Sen beror det såklart på hur strukturerat det är, om alla vet att de ska bli fotograferade och är där i tid eller om du måste springa och jaga folk.. ;)

Alla prissätter ju olika, men jag brukar ta ett timpris för fotografering och ett pris / bild (egentligen har jag ett timpris för bildbehandling, men oftast har kunderna lättare att "förstå" pris per bild så jag brukar ge ett uppskattat riktpris/bild räknat på hur många bilder jag hinner fixa / timme).

Kolla gärna www.sfoto.se för bra prisförslag.

Jag brukar ta mellan 1000-1500 kr/tim för fotografering (inkl restid, riggning osv) och allt mellan 100-400 kr/bild.

Var inte rädd för att ta betalt för att du gör ett jobb! Hade de kunnat/velat göra det själva hade de gjort det och inte anlitat dig.

Lycka till!
Hälsningar Kim


Jag kan ingenting om priser för sådant. Men jag kan fundera.

Vad ska bilderna användas till?

Är det rena "katalogbilder" för företagets matrikel och för passerkort. I så fall kostar det nog nästan inget, eftersom vem som helst på firman kan göra detta.

Är det pressbilder och annat som ska användas externt. Då kan du börja ta rejält betalt.

Petter ...
 

Tweedy

Aktiv medlem
Tack för svaren, jag brukar jobba med företag men det är bestämda priser och typ samma jobb varje gång jag har fotat porträtt för små företag med typ 4 anställda då har jag tagit 800 /pers men det känns lite fel att göra detta nu när det handlar om så pass många, bilderna ska bara sitta uppe på arbetsplatsen för att visa vilka som jobbar inget i press eller så.

jag funderar på att ta 4000 för hela jobbet jag räknar att det ska ta 3 timmar, + snabbredigering om 1 timme.

det borde väl vara rimligt?
 

Peterus

Aktiv medlem
Tack för svaren, jag brukar jobba med företag men det är bestämda priser och typ samma jobb varje gång jag har fotat porträtt för små företag med typ 4 anställda då har jag tagit 800 /pers men det känns lite fel att göra detta nu när det handlar om så pass många, bilderna ska bara sitta uppe på arbetsplatsen för att visa vilka som jobbar inget i press eller så.

jag funderar på att ta 4000 för hela jobbet jag räknar att det ska ta 3 timmar, + snabbredigering om 1 timme.

det borde väl vara rimligt?
Hälsa att jag gör det för 3000:- ;)
Räcker det verkligen med en timmes redigering?
Har Du räknat med resor dit och hem?
 
Senast ändrad:

Tweedy

Aktiv medlem
Hälsa att jag gör det för 3000:- ;)
Räcker det verkligen med en timmes redigering?
Har Du räknat med resor dit och hem?
Jag räknar med en timmes redigering detta är ingen avancerad redigering säkert bara lite pill i lightroom, inget mer det är inget bröllop eller så, dessutom är det bäst att ta bra bilder direkt så behöver man inte redigera i en evighet ;)

Jag har räknat in resor... gör du det för 3000? säker?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag håller inte riktigt med Peter om att "i så fall kostar det nog nästan inget, eftersom vem som helst på firman kan göra detta." Om jag skulle tänka så skulle jag inte kunna ta betalt alls eftersom "alla med en systemkamera" kan göra mitt jobb. ;)
...
På mitt jobb tar tjejerna i receptionen den sortens bilder jag nämnde. Som en naturlig del av varje nyanställd eller konsults inträde i företaget.
Jag sa det inte för att föringa det som riktiga fotografer kan åstadkomma. Ja sa det för att det bilderna ska användas till kräver inget proffsjobb. Tjejerna i receptionen har inte ens en systemkamera. Det behövs inte för bilder i passkortsstorlek.

Men i övrigt är det väl vettigt att räkna timpris.
En polsk hantverkare tar c:a 300 kr timmen (och då ingår att han har verktygen med sig)
En bilmekaniker runt 500 (och då ingår verkstan där han jobbar)
En IT-konsult mellan 800 och 1200 (och då ingår ingenting)

Ett annat sätt att göra vore väl att som vid klasskort trycka upp en hel karta med bilder i olika storlekar till varje anställd, och så får de pröjsa 500 per person eftersom bilden levereras digitalt också.:)

Petter ...
 

Peterus

Aktiv medlem
Jag räknar med en timmes redigering detta är ingen avancerad redigering säkert bara lite pill i lightroom, inget mer det är inget bröllop eller så, dessutom är det bäst att ta bra bilder direkt så behöver man inte redigera i en evighet ;)

Jag har räknat in resor... gör du det för 3000? säker?
Eftersom jag själv inte är yrkesverksam fotograf skulle jag tycka 3000 är helt ok.
Ett proffs med annan utrustning (avskrivning etc) behöver säkert ha en helt annan prislapp än jag.
Rent krasst så är ju marknadsvärdet det som Du och kunden lyckas komma överens om.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag räknar med en timmes redigering detta är ingen avancerad redigering säkert bara lite pill i lightroom, inget mer det är inget bröllop eller så, dessutom är det bäst att ta bra bilder direkt så behöver man inte redigera i en evighet ;)

Jag har räknat in resor... gör du det för 3000? säker?
50 personer för 3000 kr? eh dom flesta yrkesfotografer jag känner tar 500-2000 kr per person. Angående porträtt foto så tar det alltid betydligt längre tid i redigering än vad man tror för folk vill ha det ena o det andra fixat som tex (hår som låg fel,gula tänder,acne,mindre rynkor osv) då skenar tiden snabbt iväg om sånt ska ordnas. Sedan tycker jag att man ska ta i beackning på vilka rättigheter kunden ska få till bilderna o hur länge.
Blf har tex prislistor o kör man med tex studio utrustning så ligger timpriset på 1200 + moms. När jag fotar företagsfoto så gör jag följande
1 en stor spegel tillgänglig så att dom kan kolla frisyr o att kläder sitter rätt
2 tar med dator med o jag drar in bilderna på en gång så får dom välja ut den bild dom tycker är bra hittar dom ingen som inte är ok enligt dom så tar man nya bilder på en gång. När en bild är bra på en person vet oftast bara personen själv i fråga eftersom dom vet HUR dom ser ut när dom ser bra ut på bild sedan jobbar jag bara med den bilden dom valt ut.
3 Jag brukar hinna med 1 person på 10 minuter med bild utvald.Det funkar inte att stressa på folk om bilderna ska se bra ut. Nu har jag visserligen fotat väldigt kräsna yrkesgrupper som är väldigt noga med sitt utseende o att jämföra det med dagis,skolfoto är aktuellt enligt mina erfarenheter.
4 alla 50 personerna kommer inte att vara där du kommer behöva åka dit igen pga av sjukdom o annan frånvaro detta bör du tänka på o ta in i offerten från början.
Det tar enligt mig ca 8 timmar + ett backjobb pga frånvara + redigering 3 timmar minst om det verkligen ska bli riktigt bra. Så med backjobbet totalt 14 timmars jobb ca o tar du prislistan så hamnar du på ca 16800+moms. När du betalt sociala avgifter skatt, övriga kostnader så har du kvar 8000 kr o det är ungefär 160 kr per person vilket är riktigt billigt tycker jag.
Jag hade tagit minst 20000+ moms för detta jobb annars skulle jag avstå. Det viktigaste är att du levererar riktigt bra kvalitet o gör du det ska du ta betalt för det.
Om du lever som fotograf så är prislistan från tex blf en rätt bra grund om man vill kunna överleva som yrkesfotograf för bil,dator,kameror,försäkringar etc är inte gratis så ska det bli något kvar så gäller det att ta rätt betalt.
 

snap01

Aktiv medlem
skulle stå


Nu har jag visserligen fotat väldigt kräsna yrkesgrupper som är väldigt noga med sitt utseende o att jämföra det med dagis,skolfoto är INTE aktuellt enligt mina erfarenheter.
 

snap01

Aktiv medlem
Tack för svaren, jag brukar jobba med företag men det är bestämda priser och typ samma jobb varje gång jag har fotat porträtt för små företag med typ 4 anställda då har jag tagit 800 /pers men det känns lite fel att göra detta nu när det handlar om så pass många, bilderna ska bara sitta uppe på arbetsplatsen för att visa vilka som jobbar inget i press eller så.

jag funderar på att ta 4000 för hela jobbet jag räknar att det ska ta 3 timmar, + snabbredigering om 1 timme.

det borde väl vara rimligt?
Så om du fotar åt ett litet företag tar du 800x4=3200 men nu när det gäller 50 peroner o ett stort företag så ska du ta 4000? det är 80 kr personen. Lever du på din fotografering?
 

Peter-L

Aktiv medlem
Jag tycker att svaren på din fråga är både lustiga och tragiska.

Det första som slår mig är att skippa uppdraget och skicka dem till Peter Sjödin som gör det för 3000 kr och är nöjd. Han är ju ändå duktig amatör och tycker det är okej. Nu....

Sedan kommer Petter och säger att en IT-konsult tar 800-1200 kronor och då ingår ingenting.... *suck*

Vilken värld lever ni i grabbar?? På en seriös fråga från Emma så (ursäkta) orerar ni med ert skit..... Fotografer är ett lustigt släkte. Tar någon inte betalt så skaldas det högt "jobba inte gratis".... Tar en fotograf betalt så blir det ett himla liv för det.... Hur ska ni ha det??

Om tjejerna i receptionen kan ta bilderna så hade väl uppdragsgivaren låtit dem göra det.

Emma, jag verkar inte som fotograf, men väl inom IT.
Hade jag varit som du, så hade jag erbjudit dem att plåta dessa 50 pers för 800 kronor i timmen. Då ska uppdragsgivaren se till att det finns plats för dig att plåta på.
De som ska plåtas dyker upp, får du stå overksam så debiteras även det.
Du debiterar per timme, för resa dit, förberedelse, fotografering, resa hem, redigering samt leverans av bilderna.
Sätt dig med uppdragsvigaren i lugn och ro, räkna igenom vilken tid ni båda, tror att det skulle ta.... och sedan multiplicerar ni båda med 800 kronor per timma.

Tycker de att det blir för dyrt, så kan du utifrån det erbjuda ett fast pris. Kanske med en extra debitering om någon inte dyker upp och genererar mer tid.

Vill uppdragsgivaren inte köpa detta, så hänvisar du till Peter S och Petter.... som kommer att landa detta uppdrag galant. Själv kan du ta ett annat uppdrag, tjäna pengar och göra det du tycker är kul..... :)

Trevlig helg på er!! :)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Förlåt om det är svårt att förstå vad jag uttrycker.

Självklart ska TS ta betalt för att utföra uppdraget! Något annat har jag inte påstått.

Men om bilderna ska motsvara det som tjejerna i vår reception gör, som duger alldeles utmärkt för ändamålet, då är det nog svårt att argumentera för särskilt hög ersättning.
Det är vad jag säger. Risken finns att uppdragsgivaren väljer just att låta någon anställd med kamera göra jobbet och offerten från TS är för dyr.

Men som någon annan skrev. Det finns ju företag där kraven på bilderna är höga. De kanske ska användas till annat än passerkort och uppslaget på intranätet. Företaget vänder sig till en fotograf just för att de vill ha lite bättre bilder. Och följdaktligen är de då beredda att betala för sig.

Petter ...
 

c.lilja

Ny medlem
Sälj

Jo, du KAN ta betalt.

Träffa kunden o gör analysen.
Presentera din IDÉ om hur du gör och SÄLJ in det.
Kom över ens om vad jobbet är, vad de vill ha o va du kan leverera.

Då ere inte så svårt o sätta prislappen.

Jaja, ja vet. Konstnärer (ursäkta) e inga säljare.
Vill du försörja dig dig på det du gillar mest. SÄLJ det. Du kommer att ha kul.

Lycka till!

C
 

aswe

Aktiv medlem
Nu ska du bara fota 50 stycken men här finns pris på 52 stycken
http://www.fotosidan.se/cldoc/chefsbilder-for-en-halv-miljon.htm

Femtio stycken tar mer tid än vad man tror. Kan alla stå på kö eller måste du ta bilderna vid flera tillfällen. Kan du fota 1 i timmen eller alla på en timme. Jag skulle räkna med 2 dagars jobb och mellan 5-10.000,-.
Tar du bilderna vid olika tillfällen eller i olika lokaler kan du få jobbigt med efterredigering på så många bilder.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Oj vilket halli galli det blev :)

Detta gäller ett äldreboende, jag har fotat ex mäklare, och andra lite mer kräsna yrkesgrupper med bilder som ska annonseras runt om detta är bilder som kommer sida i 10X15 bilder på en tavla över personalen jag tänker inte sitta o redigera gula tänder och annat lyxfix, (om dom inte betalar extra såklart) jag skrev att jag ger ett paketpris på 5000 + moms och då ingår lätt redigering (lightroom redigering typ).

Jag har en dotter på två månader som jag förklarade med och dom sa att hon kan komma med och det känner jag drar ner priset lite att komma med en baby.... men ibland får man göra så.

Jag känner inte att jag kan ta 20 000 för detta jobb men som sagt, det beror på yrkesgruppen, dessa människor vet jag att de inte gillar att bli fotade då går det snabbare så är det..... jobbade extra där innan jag kunde leva på fotograferingen.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Nu ska du bara fota 50 stycken men här finns pris på 52 stycken
http://www.fotosidan.se/cldoc/chefsbilder-for-en-halv-miljon.htm

Femtio stycken tar mer tid än vad man tror. Kan alla stå på kö eller måste du ta bilderna vid flera tillfällen. Kan du fota 1 i timmen eller alla på en timme. Jag skulle räkna med 2 dagars jobb och mellan 5-10.000,-.
Tar du bilderna vid olika tillfällen eller i olika lokaler kan du få jobbigt med efterredigering på så många bilder.
Jag hade tänkt ta alla på en dag jag räknar med att det kommer ta 4-5 timmar det är ändå ca 10-20 bilder max per person, sedan får dom välja en av dessa och klart den blir redigerad så det går rätt snabbt.
 

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Jag gjorde ett liknade jobb åt ett företag, de hade redan bilder på alla anställa utom 2 nyanställda. Bilderna skulle se lika fg.

Det tog 45 min på plats, duka undan möbler i matsalen, ställa upp blixtar, vänta på personalen och fotografera. Sen lika lång tid att redigera och skriva ut. Jag tog 1100 kr/h + utlägg.

De första bilderna i ett sånt här jobb blir ju såklart också dyrast, snittiden per porträtt blir ju lägre ju fler man tar.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Att inte kunna betalt kan tyda på en osäkerhet i sin egen professionalism.
Det är som vad som helst, är du snickare tar du betalt för att du kan bygga, vem som helst kan slå in en spik med en hammare, ändå hyr man en snickare som gör detta för ganska dyra pengar.

Du skriver att du kan leva på fotograferingen, respektera ditt yrke och se till att ta betalt för ditt arbete...
 
ANNONS