Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta betald för personalbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Fotade personalbilder på företaget jag arbetar på, ca 40 anställda fastnade på bild. Hade kameran inkopplad till en laptop där varje person fick välja sin favorit av de i snitt 3-4 bilder som fotograferades. Två blixtar, ex reflerskärm. Ganska inneffektiv genomströmmning av personer vilket nog blir bättre när varje timme faktureras av en fotograf. Alla bilder hade samma ljussättning.

Tror det tog 8 timmar där ca 1 h var fraktande av grejer och 3 h var redigering. Det tar ändå en stund att sortera ut favoriterna, göra lite allmänna justeringar, kopiera från minneskort, bränna skiva etc.
 

snap01

Aktiv medlem
Fotade personalbilder på företaget jag arbetar på, ca 40 anställda fastnade på bild. Hade kameran inkopplad till en laptop där varje person fick välja sin favorit av de i snitt 3-4 bilder som fotograferades. Två blixtar, ex reflerskärm. Ganska inneffektiv genomströmmning av personer vilket nog blir bättre när varje timme faktureras av en fotograf. Alla bilder hade samma ljussättning.

Tror det tog 8 timmar där ca 1 h var fraktande av grejer och 3 h var redigering. Det tar ändå en stund att sortera ut favoriterna, göra lite allmänna justeringar, kopiera från minneskort, bränna skiva etc.
stämmer rätt bra med mitt inlägg o mina erfarenheter.
 

snap01

Aktiv medlem
Tack för svaren, jag brukar jobba med företag men det är bestämda priser och typ samma jobb varje gång jag har fotat porträtt för små företag med typ 4 anställda då har jag tagit 800 /pers men det känns lite fel att göra detta nu när det handlar om så pass många, bilderna ska bara sitta uppe på arbetsplatsen för att visa vilka som jobbar inget i press eller så.

jag funderar på att ta 4000 för hela jobbet jag räknar att det ska ta 3 timmar, + snabbredigering om 1 timme.

det borde väl vara rimligt?
nu ska du fota 50 personer för 5000 kr i ett annat jobb tog du som du skrev 800x4=3200 för fyra personer. Jag hänger inte riktigt med din prissättning hur 4 pers kan kosta 3200 o 50 pers 5000?
Om du är yrkesfotograf så förstår jag inte varför du inte åtminstone tar blf pris du dumpar priserna om du tar 5000 för 50 pers. Är det ink moms oxå?
 

Tweedy

Aktiv medlem
nu ska du fota 50 personer för 5000 kr i ett annat jobb tog du som du skrev 800x4=3200 för fyra personer. Jag hänger inte riktigt med din prissättning hur 4 pers kan kosta 3200 o 50 pers 5000?
Om du är yrkesfotograf så förstår jag inte varför du inte åtminstone tar blf pris du dumpar priserna om du tar 5000 för 50 pers. Är det ink moms oxå?
Jag vet skillnaden på bilderna, de andra var endast 4 i min värld är det ingen större skillnad att fota 4 ( vid 2 olika tillfällen dessutom), som att fota 15 till samma tillfälle när man ändå står där beredd med riggning och allt.

De andra 4 ville ha 8 färdiga bilder i olika posero var rätt jobbiga att fota om jag ska va ärlig de var olika bakgrunder o sånt men det var jag beredd på.

Detta blir en riggning, ett tillfällle alla 50 på plats (på deras lediga tid) och det ska vara en bild på alla rakt upp o ner i samma typ på alla, de ska få en bild var, det tar inte lång tid, som skolfoto ungefär :)

Därav prissättningen + att jag tar med en bebis det är inte speciellt proffsigt att stå med en gråtande bebis och det har jag med i beräkningen vilket jag förklarade ;)

Jag har stor respekt för mitt yrke men man måste anpassa jobben lite också.... speciellt om man känner varandra lite med.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Sedan när det gäller prissättning för fotografer är det inte sjukt hur det är olika?

Alltså en snubbe vill göra jobbet för 3000 den andra för 20 000 är inte det lite typiskt fotografer, nästan inget eller väldigt mycket, såklart beror det på om man byggt upp sitt namn osv

Jag har inga tvivel på att jag kommer göra ett bra jobb, men jag är väldigt säker på att om jag tar 20 000 så tar de någon annan.

Jag behöver bygga upp mig och få mer kunder när jag har det då kan man börja höja priserna men inte annars så resonerar jag, men vill inte vara den billiga fotografen men det är rätt elakt att säga att jag inte respekterar yrket.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Låter som långsamt?

50 personer för 3000 kr? eh dom flesta yrkesfotografer jag känner tar 500-2000 kr per person. Angående porträtt foto så tar det alltid betydligt längre tid i redigering än vad man tror för folk vill ha det ena o det andra fixat som tex (hår som låg fel,gula tänder,acne,mindre rynkor osv) då skenar tiden snabbt iväg om sånt ska ordnas. Sedan tycker jag att man ska ta i beackning på vilka rättigheter kunden ska få till bilderna o hur länge.
Blf har tex prislistor o kör man med tex studio utrustning så ligger timpriset på 1200 + moms. När jag fotar företagsfoto så gör jag följande
1 en stor spegel tillgänglig så att dom kan kolla frisyr o att kläder sitter rätt
2 tar med dator med o jag drar in bilderna på en gång så får dom välja ut den bild dom tycker är bra hittar dom ingen som inte är ok enligt dom så tar man nya bilder på en gång. När en bild är bra på en person vet oftast bara personen själv i fråga eftersom dom vet HUR dom ser ut när dom ser bra ut på bild sedan jobbar jag bara med den bilden dom valt ut.
3 Jag brukar hinna med 1 person på 10 minuter med bild utvald.Det funkar inte att stressa på folk om bilderna ska se bra ut. Nu har jag visserligen fotat väldigt kräsna yrkesgrupper som är väldigt noga med sitt utseende o att jämföra det med dagis,skolfoto är aktuellt enligt mina erfarenheter.
4 alla 50 personerna kommer inte att vara där du kommer behöva åka dit igen pga av sjukdom o annan frånvaro detta bör du tänka på o ta in i offerten från början.
Det tar enligt mig ca 8 timmar + ett backjobb pga frånvara + redigering 3 timmar minst om det verkligen ska bli riktigt bra. Så med backjobbet totalt 14 timmars jobb ca o tar du prislistan så hamnar du på ca 16800+moms. När du betalt sociala avgifter skatt, övriga kostnader så har du kvar 8000 kr o det är ungefär 160 kr per person vilket är riktigt billigt tycker jag.
Jag hade tagit minst 20000+ moms för detta jobb annars skulle jag avstå. Det viktigaste är att du levererar riktigt bra kvalitet o gör du det ska du ta betalt för det.
Om du lever som fotograf så är prislistan från tex blf en rätt bra grund om man vill kunna överleva som yrkesfotograf för bil,dator,kameror,försäkringar etc är inte gratis så ska det bli något kvar så gäller det att ta rätt betalt.
Väldigt konstigt att skolfotograf-firmorna klarar av att fotografera gruppbild och enskilda foton som oftast blir väldigt bra på ca 30-50 min/klass och då ingår att kolla namn och se till att gruppbilden blir rätt utifrån namnen som står under. För dig skulle samma jobb ta ca 4 timmar?! Låter lite mycket i mina öron.
 

snap01

Aktiv medlem
jag kör oftast med en 85 eller 50mm på full öppning för att få ett riktigt snyggt släpp på bilderna o skärpan måste sitta exakt rätt. Sedan så är tex alla inte lika långa och kör man tex en blixt på bakgrunden o ett hårljus så kan det behövas ändra inställning. Med min erfarenhet så vet jag att det blir inte bra bilder om man ska bara mata av 5 bilder på en person o säga le tack o kör på bländare 8 o sen nästa tack. Jag kör ett annat upplägg där jag tex har en stor spegel där man kan kolla att kläder,hår smink etc ser bra ut o sedan tar jag säg ett 20 tal bilder tar ut kortet öppnar upp bilderna o låter kunden säga vilken bild han/hon tycker är bäst.

Det brukar ta ca 10 min per person i snitt. Det finns riktlinjer för priser för porträtt sedan känner jag kollegor som tar 2000 kr per person o får det för att dom är duktiga. Dom flesta företag jag har jobbat åt vill att bilderna absolut inte ska se ut som skolfoton utan kräver lite mer än så. Visst det skull gå fortare att sätta upp en blixt lite från sidan o sedan en reflektor skärm från andra sidan o en jämnfärgad bakgrund o dunka på med f8 för att få ett skärpedjup som räcker oavsett om du missar skärpan men jag o mina kunder kräver lite mer än så.

Men kör jag den uppsättningen o kör ett gråkort så kan jag säker plöja genom fotningen blixtsnabbt men vad är vitsen med det? Är inte poängen att man ska ge något extra som inte alla andra kanske ger? att bara köra billiga priser för att få kunder är brukar sällan löna sig o jag säger lycka till med att lyckas höja priserna om du gett ett annat pris från början. Jag anser inte att man ska ta några hutlösa priser men grunden tycker jag är att man bör åtminstone ligga på blf/sf priser o är man duktig o har ett namn så kan man ta mer än så. Dessutom vet jag av erfarenhet att du kommer aldrig kunna sätta bilderna på en dag för alla kommer inte att vara där, sjukdom o annan frånvaro gör att du kommer behöva åka dit igen minst 2 gånger till. När du räknar ut hur många timmar du lagt ner på allt så kommer du se att det har blivit betydligt mer än vad du tänkt dig speciellt om du ska räkna in tiden med att köra dit fram o tillbaks 2-3 gånger o packa bilen o sätta upp o ta ner blixtarna osv.
Jag undrar egentligen varför du frågar vad du ska ta för jobbet när du redan bestämt att 5000 kr är bra för 50 personer. Att ta 3200 för 4 pers o bara plussa på 1800 för 46 personer till är lite lustig prissättning i mina ögon. En skolfotograf säljer bilder för kanske 200-300 per person o får in rätt mycket mer än vad du får.
Markanden är fri o du bestämmer vad du själv vill ta men allt under 8000 kr är enligt mig helt vansinnigt lågt oavsett om det ska vara enkel,snabb kvalitet. Oavsett lycka till o återkom gärna med hur lång tid allt tog.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Väldigt konstigt att skolfotograf-firmorna klarar av att fotografera gruppbild och enskilda foton som oftast blir väldigt bra på ca 30-50 min/klass och då ingår att kolla namn och se till att gruppbilden blir rätt utifrån namnen som står under. För dig skulle samma jobb ta ca 4 timmar?! Låter lite mycket i mina öron.
Precis för detta blir som ett skolfoto jobb fast det är vuxna exakt samma princip.

Det är inte riktiga "porträtt" med olika poser olika, och en hög bilder o sådant utan mer passfoto varianten snabba ryck jag förstår inte ska jag ta 800 per person för det? det känns lite överdrivet ärligt talat
 

Tweedy

Aktiv medlem
jag kör oftast med en 85 eller 50mm på full öppning för att få ett riktigt snyggt släpp på bilderna o skärpan måste sitta exakt rätt. Sedan så är tex alla inte lika långa och kör man tex en blixt på bakgrunden o ett hårljus så kan det behövas ändra inställning. Med min erfarenhet så vet jag att det blir inte bra bilder om man ska bara mata av 5 bilder på en person o säga le tack o kör på bländare 8 o sen nästa tack. Jag kör ett annat upplägg där jag tex har en stor spegel där man kan kolla att kläder,hår smink etc ser bra ut o sedan tar jag säg ett 20 tal bilder tar ut kortet öppnar upp bilderna o låter kunden säga vilken bild han/hon tycker är bäst.

Det brukar ta ca 10 min per person i snitt. Det finns riktlinjer för priser för porträtt sedan känner jag kollegor som tar 2000 kr per person o får det för att dom är duktiga. Dom flesta företag jag har jobbat åt vill att bilderna absolut inte ska se ut som skolfoton utan kräver lite mer än så. Visst det skull gå fortare att sätta upp en blixt lite från sidan o sedan en reflektor skärm från andra sidan o en jämnfärgad bakgrund o dunka på med f8 för att få ett skärpedjup som räcker oavsett om du missar skärpan men jag o mina kunder kräver lite mer än så.

Men kör jag den uppsättningen o kör ett gråkort så kan jag säker plöja genom fotningen blixtsnabbt men vad är vitsen med det? Är inte poängen att man ska ge något extra som inte alla andra kanske ger? att bara köra billiga priser för att få kunder är brukar sällan löna sig o jag säger lycka till med att lyckas höja priserna om du gett ett annat pris från början. Jag anser inte att man ska ta några hutlösa priser men grunden tycker jag är att man bör åtminstone ligga på blf/sf priser o är man duktig o har ett namn så kan man ta mer än så. Dessutom vet jag av erfarenhet att du kommer aldrig kunna sätta bilderna på en dag för alla kommer inte att vara där, sjukdom o annan frånvaro gör att du kommer behöva åka dit igen minst 2 gånger till. När du räknar ut hur många timmar du lagt ner på allt så kommer du se att det har blivit betydligt mer än vad du tänkt dig speciellt om du ska räkna in tiden med att köra dit fram o tillbaks 2-3 gånger o packa bilen o sätta upp o ta ner blixtarna osv.
Jag undrar egentligen varför du frågar vad du ska ta för jobbet när du redan bestämt att 5000 kr är bra för 50 personer. Att ta 3200 för 4 pers o bara plussa på 1800 för 46 personer till är lite lustig prissättning i mina ögon. En skolfotograf säljer bilder för kanske 200-300 per person o får in rätt mycket mer än vad du får.
Markanden är fri o du bestämmer vad du själv vill ta men allt under 8000 kr är enligt mig helt vansinnigt lågt oavsett om det ska vara enkel,snabb kvalitet. Oavsett lycka till o återkom gärna med hur lång tid allt tog.

Jag frågade för jag ville höra flera åsikter i frågan, självklart ska kunderna få de som de efterfrågar och i detta fall (LÄS DETTA) så vill dom ha en bild på personalen, som ska hänga på en vägg så anhöriga som hälsar på vet vilka som jobbar, inget som ska vara i annons, inget som ska tryckas, inte olika varianter på något allt, simpmla skolfoton, visst kan jag få ändra ljuset nåt knäpp upp eller ner, men det är olika typer av fotograferingar, jag har gjort flera sådana som du beskriver, då har jag inte tagit 5000 för 50 pers, då blir det ett större jobb för de vill ofta ha flera bilder per person, olika poser, de är mer kräsna människor och ställer högre krav på sig själva att det verkligen blir bra med andra ord vill de ha mer än ett "Skolfoto".

Men kunder som vill ha ett enkelt skolfoto som tar ett par timmar (jag förklarade för henne att prissättningen är om vi tar alla på en dag så ska jag komma igen blir det mer) ska dom betala lika mycket som andra företag gjort när de inte vill ha lika avancerad fotografering.

Ska inte en fotograf kunna anpassa jobben till kunderna?

Om jag inser efteråt att jag tagit för lite betalt och jobbar för hårt så har jag ju lärt mig det till nästa gång jag ska fota ett liknande jobb, det är första gången jag ska fota 50 pers på en dag.

Och vad jag vet så får skolfotografer runt 1500-2000 per dag och jag tar 5000 iof ska de snabbredigeras men ändå står faktum kvar.

Men som sagt om jag känner att jag kämpar och inte får något så har jag lärt mig det till nästa uppdrag jag är 25 år och har massor av år att lära mig både det enda och det andra.
 

snap01

Aktiv medlem
Hur många gånger tror du att du kommer få åka fram o tillbaks o sätta upp blixtar etc pga att inte alla kommer kunna vara där när det är dax? Det är förkylnings tider folk är hemma med sjuka barn, sjuka själv o borta för mängder av andra orsaker. Jag skulle vilja påstå att du kommer få åka minst 3 gånger samt att total arbetstid med restid/sätta upp ljus/redigera bilder kommer ligga på minst 12timmar. Återkom gärna hur det slutade. Du kan gärna dra ett mail via min hemsida om du har lust. Lycka till.
 

mrcyber

Ny medlem
Jag tycker att svaren på din fråga är både lustiga och tragiska.

Det första som slår mig är att skippa uppdraget och skicka dem till Peter Sjödin som gör det för 3000 kr och är nöjd. Han är ju ändå duktig amatör och tycker det är okej. Nu....

Sedan kommer Petter och säger att en IT-konsult tar 800-1200 kronor och då ingår ingenting.... *suck*

Vilken värld lever ni i grabbar?? På en seriös fråga från Emma så (ursäkta) orerar ni med ert skit..... Fotografer är ett lustigt släkte. Tar någon inte betalt så skaldas det högt "jobba inte gratis".... Tar en fotograf betalt så blir det ett himla liv för det.... Hur ska ni ha det??

Om tjejerna i receptionen kan ta bilderna så hade väl uppdragsgivaren låtit dem göra det.

Emma, jag verkar inte som fotograf, men väl inom IT.
Hade jag varit som du, så hade jag erbjudit dem att plåta dessa 50 pers för 800 kronor i timmen. Då ska uppdragsgivaren se till att det finns plats för dig att plåta på.
De som ska plåtas dyker upp, får du stå overksam så debiteras även det.
Du debiterar per timme, för resa dit, förberedelse, fotografering, resa hem, redigering samt leverans av bilderna.
Sätt dig med uppdragsvigaren i lugn och ro, räkna igenom vilken tid ni båda, tror att det skulle ta.... och sedan multiplicerar ni båda med 800 kronor per timma.

Tycker de att det blir för dyrt, så kan du utifrån det erbjuda ett fast pris. Kanske med en extra debitering om någon inte dyker upp och genererar mer tid.

Vill uppdragsgivaren inte köpa detta, så hänvisar du till Peter S och Petter.... som kommer att landa detta uppdrag galant. Själv kan du ta ett annat uppdrag, tjäna pengar och göra det du tycker är kul..... :)

Trevlig helg på er!! :)
Fy vad bra skrivet!!

Peter
 
ANNONS