Annons

Präster

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
Hur gör ni med knäppa präster?
Fotade nämligen ett bröllop idag, i bromma kyrka, hade förklarat för prästen innan att innan akten vill jag stå på ena sidan och det fick jag,
sedan efter musiken på andra och slutligen bakom brudparet under ringbytet ställde mig på andra avsatsen då, varpå en arbetare i kyrkan kom o sa att jag
absolut inte fick stå där så gick ner och ställde mig vilket egentligen inte var något problem men jag stod inte där speciellt länge och hade ju 70-200 så fick såklart en bra bild därnere ifrån ändå,
efter akten höll jag mig bara bakom och nere i gången i princip.
Brudparet vill ha många bilder och närbilder och allt varför ska präster vara sånna?

Det var inte så att jag skymde hela församlingen heller alla står upp och man ser jättebra ändå.... jag hade inte parkerat där för gott om man säger så.

Efter vigseln precis när jag vill fota gäster utom ville prästen prata med mig väntade såklart o tog de bilder jag behövde och hon var sur och tyckte inte jag
stod som vi kommit överens om men faktum är att jag stod precis som vi kommit överens om .

Har ni vart med om det med? Hur hanterar ni det?

Tycker det är så tråkigt att präster ska vara sånna, snacka om pinsamt att säga till sådär....
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Den där perioden på månaden.....
Vet inte hur allt fortlöpte, men när jag jobbar så är jag som en ninja, varken syns eller hörs.



/Stefan R. Nilsson
 

Tweedy

Aktiv medlem
Den där perioden på månaden.....
Vet inte hur allt fortlöpte, men när jag jobbar så är jag som en ninja, varken syns eller hörs.



/Stefan R. Nilsson
Jag rör mig aldrig när det är tyst eller pratas endast under psalmerna, jag går på tårna så det inte ska höras för mkt försöker att inte fota så mkt om det inte kommer ett ögonblick när det är tyst...

Jag menar jag tycker inte att jag är en av dom klant fotograferna som bara kör på utan respekt...
 

Tweedy

Aktiv medlem
På ett bröllop var den en jättebra präst, han sa att jag fick bäst bilder brevid honom och så länge han fick sitt space fick jag stå där under själva akten, och störde på så sätt ingen fler präster borde ha den inställningen.... om brudparet vill såklart.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Brudparet kan önska. Men prästen bestämmer.
Tråkigt med såna präster. Särskilt som ändrar inställning i efterhand.
Inte mkt att göra, kan ha varit en dålig dag för henne.



/Stefan R. Nilsson
 

Tweedy

Aktiv medlem
Brudparet kan önska. Men prästen bestämmer.
Tråkigt med såna präster. Särskilt som ändrar inställning i efterhand.
Inte mkt att göra, kan ha varit en dålig dag för henne.



/Stefan R. Nilsson
Ja verkligen, brudparet borde ju vara dom som bestämmer över sin egen vigsel....

nä fy jag kommer gifta mig utomhus utan bestämmande gammalmodig präst
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ja verkligen, brudparet borde ju vara dom som bestämmer över sin egen vigsel....

nä fy jag kommer gifta mig utomhus utan bestämmande gammalmodig präst
Vilken präst bestämmer man också över och diskuterar och planerar ihop. Jag frågar alltid brudparet om de pratat med
prästen att de anlitat fotograf. Ibland tror folk att fina bilder bara plötslig blir till. De tänker oftast inte på att de krävs lite mer än att boka fotograf.



/Stefan R. Nilsson
 

Tweedy

Aktiv medlem
Vilken präst bestämmer man också över och diskuterar och planerar ihop. Jag frågar alltid brudparet om de pratat med
prästen att de anlitat fotograf. Ibland tror folk att fina bilder bara plötslig blir till. De tänker oftast inte på att de krävs lite mer än att boka fotograf.



/Stefan R. Nilsson


Självklart tog jag upp det med paret också när vi sågs, jag sa till dom att medela prästen vid deras möte och fråga prästen om foto samt meddela hur dom ville ha det till prästen för det missas oftast....

Sedan innan vigseln som sagt pratade jag också med prästen...

Prästen ville först att jag skulle sitta på en stol på sidan med näbbarna under hela vigseln, vilket jag aldrig hört från någon präst, men sedan när jag förklarade att jag behövde lite olika vinklar så var det ok sa hon.

Iof kände jag från början att det var en gammalmodig och tråkig präst.
 

snap01

Aktiv medlem
när jag fotade ett bröllop för ett tag sedan så fick jag oxå direktiv till att bara stå vid vissa platser. Jag frågade varför o sa att jag är erfaren av att fota bröllop o rör mig diskret o inte trycker av vid (känsliga) tidpunkter. Svaret jag fick var att det hade varit alltför vanligt av fotografer att trycka av i tid o otid och fara fram o tillbaks o störa akten därför har han o flera kollegor infört dessa regler. Han påpekade att förr i tiden för drygt 10 är sedan så var det mindre problem för då var det oftast (riktigt)professionella fotografer som plåtade. Det är trist att präster begränsar ens arbete men jag kan förstå deras sätt om det varit dessa problem.
 

Tweedy

Aktiv medlem
när jag fotade ett bröllop för ett tag sedan så fick jag oxå direktiv till att bara stå vid vissa platser. Jag frågade varför o sa att jag är erfaren av att fota bröllop o rör mig diskret o inte trycker av vid (känsliga) tidpunkter. Svaret jag fick var att det hade varit alltför vanligt av fotografer att trycka av i tid o otid och fara fram o tillbaks o störa akten därför har han o flera kollegor infört dessa regler. Han påpekade att förr i tiden för drygt 10 är sedan så var det mindre problem för då var det oftast (riktigt)professionella fotografer som plåtade. Det är trist att präster begränsar ens arbete men jag kan förstå deras sätt om det varit dessa problem.
Ja iof kan jag förstå de också, fast dom borde se till brudparets vilja, en del brudpar vill ju inte ha bilder framifrån för dom vill växla ringar och snyfta ifred men när paret vill ha så många bilder som möjligt borde det inte vara ett problem tycker jag.

Istället kan väl prästen skriva hur man får stå och vara osv....


jag menar sitta på en stol på sidan under hela akten hur ska det bli bra bilder liksom? brudparet har betalat för bilder i kyrkan o ska de då få dom i samma vinkel? det är ju ett skämt kan man tycka..... vem tycker de är positivt?
 

Tweedy

Aktiv medlem
Förr körde man väl analogt och valde sina bilder mer med omsorg, man trycker ju av mer med digitalt så är det ju.... + att det finns många släktingar med "bra" kamera som får agera bröllopsfotograf så de klart det kan bli knas
 

jaan v

Aktiv medlem
Man kunde ju tänka sig att prästen ser vigselakten som ett religiöst ärende i första hand och först i andra hand ett ärende för brudparets personliga preferenser avseende dokumentation. Men det kanske är gammalmodigt och tråkigt.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Man kunde ju tänka sig att prästen ser vigselakten som ett religiöst ärende i första hand och först i andra hand ett ärende för brudparets personliga preferenser avseende dokumentation. Men det kanske är gammalmodigt och tråkigt.
Självklart är det så, och det respekterar jag alltid, fotar aldrig under trosbekännelse, böner osv.... men under ringbytet måste man ju få fota, eftersom vi respekterar prästerna och kyrkan borde dom också vara mer tillmötesgående kan jag tycka.
 

Fridberg

Aktiv medlem
Man kunde ju tänka sig att prästen ser vigselakten som ett religiöst ärende i första hand och först i andra hand ett ärende för brudparets personliga preferenser avseende dokumentation. Men det kanske är gammalmodigt och tråkigt.
Jag är amatörfotograf och har fotograferat vigslar men jag är till min profession organist och körledare. Har spelat på hundratals, om inte tusentals vigslar och dop. Jag har sällan stört mig på fotografer. Nu är kyrkan jag jobbar i väldigt stor och det är lätt att röra sig i den. Men visst har det hänt att fotografer har noll känsla för vad som händer i rummet. Det senaste jag kommer ihåg var under ett dop där jag spelade ett solo på vår flygel. Den unge fotografen tog plats UNDER flygeln medan jag spelade och fyrade av sin kamera i flera bildserier. Det är absolut inte ok! Tyvärr hann jag aldrig prata med honom efteråt.

Självklart är en vigsel en gudstjänst, vad skulle det annars vara? Som fotograf måste man vara lyhörd inte bara för prästen utan också för övrig församling. Även om brudparet önskar en massa bilder så får man inte förstöra för andra.

Som någon skrev tidigare så måste brudparen vara tydliga när de träffar och pratar igenom vigseln med prästen och lägga fram sina önskemål. Om prästen har sina regler får man som fotograf gilla läget.

/Pär
 

ErlandH

Aktiv medlem
Självklart är det så, och det respekterar jag alltid, fotar aldrig under trosbekännelse, böner osv.... men under ringbytet måste man ju få fota...
De flesta präster kanske (med viss rätt) ser även själva vigseln, med ringbyte osv, som en i första hand religiös ceremoni. Tycker man att prästen och/eller religionen är störande moment kanske man ska hålla högtiden någon annanstans än i en kyrka?
 

Tweedy

Aktiv medlem
De flesta präster kanske (med viss rätt) ser även själva vigseln, med ringbyte osv, som en i första hand religiös ceremoni. Tycker man att prästen och/eller religionen är störande moment kanske man ska hålla högtiden någon annanstans än i en kyrka?

Jo det är ju klart, absolut borde fler brudpar överväga att har vigsel någon annanstans än kyrka har kanske 1 av 10 mött kristna brudpar men det kan man ju inte styra som fotograf, vigselplats alltså det är ju upp till brudparet.

Självklart ställer man sig inte och tar serier som en galning i kyrkan....


Kanske är det så att prästerna har haft dålig erfarenhet att dom läxar upp oss andra också.

jag tyckte bara det var grymt pinsamt att bli tillsagd när jag stod exakt på de platser jag sagt innan och som dom godkänt.
 

alfred k

Aktiv medlem
Tråkig situation du råkat ut för Tweedy!
Vi människor har ju ibland en dålig dag.

Tyvärr har kanske präster inte den bästa erfarenhet av fotografer...
Kantorn i en tidigare post berättade ju om fotografen som kröp under flygeln mitt under
musikens framförande! Bara en sån sak.
En del saknar verkligen takt och ton. Det krävs faktiskt en hel del annat än fin utrustning
för att kunna fotografera bröllop. Timing bla i just vigselakten.
Vissa har det andra inte.

Senaste bröllopet jag var på hade fotografen jeans/jumpadojjor.
I mitt tycke helt opassande klädsel på en tillställning med budget på ca 500tkr.

Ibland möter man även kollegor på galamiddagar med kungaparet där alla är
uppklädda utom....

Bara en liten detalj hur vardagen kan se ut för en präst.
Inte så lätt att "städa" efter andra fotografer men i ditt fall var det nog bara ren otur!
 

Fex

Aktiv medlem
Sunt förnuft. Man presenterar sig för prästen, talar om vad man har för uppdrag och sedan frågar man hur man kan genomföra detta utan att vara i vägen eller störa cermonin, eftersom man förstår att vara osynlig och så tyst som möjligt men att lyckas ta de bilder* brudparet* vill ha, det är därför du är där som fotograf. Sedan är man tyst och lyssnar på vad denne har att säga och sedan får man lösa problemet med bilderna efter det.

Naturligtvis anpassar man klädseln som man hörts sig för med brudparet veckor innan samt att man vet vad man ska göra. Brudparet kan ju även de föra fram sina önskemål om bilder vid tidigare möten med Prästen så är denne förberedd på att man kommer att vara där med två stora kameror vid tillfället.

Själv har jag upplevt prästerna som hjälpsamma men ibland med tydliga krav på att inte "ta över" eller "störa" och det ser jag som självklart redan innan.

Summan blir ändå att sunt förnuft och lyssna intresserat på vad denne har att säga utan att avbryta kommer man långt med. Bästa sätt att få respekt och förtroende är att börja med att dela ut det själv, speciellt om man bara har en kvart på sig.
 

Castorian

Aktiv medlem
Först av allt vill jag säga att det var tråkigt att höra, Tweedy. Det är aldrig roligt när man känner sig förminskad, oavsett orsak.

Min gissning är att det blev som det blev inte hängde så mycket på huruvida prästen var gammalmodig eller ej, utan snarare att ni hade uppfattat var du skulle stå/inte stå på olika sätt. Det är så väldigt lätt att ta för givet att den andra uppfattar saken likadant som jag, men nästan alla konflikter beror ju just på att man inte gjorde det. Min erfarenhet är att väldigt få människor (präster inräknade) medvetet försöker försvåra för den ene eller den andre.

Jag har själv hittills inte varit med om att fotografen har fått stå bakom eller bredvid prästen vid vigseln, och jag skulle som besökare tycka det var ganska störande om det dyker upp en fotograf i det synfältet. Jag tolkar det du skrev om en andra "avsats", att du gick upp på eller innanför altarringen. Här innanför får av tradition endast präst/diakon vistas, vilket kan förklara kyrkoarbetarens reaktion. Trots allt är kyrkan en helig plats som är livsviktig för många, oavsett min egen tro eller frånvaro av tro.

Jag hoppas att du får bättre eftersmak av framtida vigselfotograferingar, i kyrkan och/eller på andra platser.

mvh
Daniel
 
ANNONS