Annons

Bländare eller Megapixel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zajko

Aktiv medlem
Hej,

Jag funderar på vilken av Sonys kameror A7RIII eller A7III som jag ska spendera mina pengar på.. önskar lite hjälp i mina funderingar kring detta.

Idag har jag en Sony A5100 med Sonys 35mm lins.

80% av fotona som tas är i skogen/naturen och på hundar som hoppar eller springer på ett eller annat vis. Oftast är det inte obegränsat med ljus vid dessa tillfällen utan en hel del träd som skuggar.

Resterande 20% är mer planerade foton. Alltså det finns ett tänkt motiv, ett tillfälle planerat med tanke på ljus och väder. Dessa korten leder ofta till print idag och ett par tre stycken har även blivit kanvas på över metern här hemma.

När jag nu ska investera i nytt så är jag ju väldig sugen på att få klämma in lite mer upplösning i bilderna, men med det kommer ju en dyrare kamera samt färre autofokus punkter som jag tänker är bra vid fotograferande av snabba rörliga motiv.

Tankar kring detta?

Jag funderar också mellan Sonys två gluggar 24-70 2.8 GM eller 24-105 4.0 G, där jag är osäker på om en maxbländare på 4.0 är tillräckligt bland skogens skuggor när det går undan med motiven?

Tacksam för input som kan hjälpa mig till rätt beslut för mina slantar.

/E.S
 

lonian

Aktiv medlem
Sony a5100 är en aps-c kamera, med 35mm blir det som ett 50mm på fullformat.
A7riii och A7iii är fullformatskameror.

En bländare på 2.8 eller större är utmärkt för tex porträttfoton.
Ska du ta landskapsvyer så bländar du ändå ner till kanske F8 eller F11.
De här nya fullformatskamerorna hanterar ISO väldigt bra så jag skulle inte säga att F4 är något direkt problem.
Det är väl kanske om du vill fota inomhus som det kan börja ställa till det om du inte använder blixt.

24-105 verkar i mina ögon som ett perfekt objektiv att börja med, speciellt om du ofta fotograferar utomhus, även i skuggor.
På natten kör du ändå med ett stativ.
 

Zajko

Aktiv medlem
Sony a5100 är en aps-c kamera, med 35mm blir det som ett 50mm på fullformat.
A7riii och A7iii är fullformatskameror.

En bländare på 2.8 eller större är utmärkt för tex porträttfoton.
Ska du ta landskapsvyer så bländar du ändå ner till kanske F8 eller F11.
De här nya fullformatskamerorna hanterar ISO väldigt bra så jag skulle inte säga att F4 är något direkt problem.
Det är väl kanske om du vill fota inomhus som det kan börja ställa till det om du inte använder blixt.

24-105 verkar i mina ögon som ett perfekt objektiv att börja med, speciellt om du ofta fotograferar utomhus, även i skuggor.
På natten kör du ändå med ett stativ.
Tack för dina tankar kring detta. Vet du om det finns någon bra sida där man kan läsa om just jämnförelser på hur högt upp i iso man kan gå på olika kameror men ändå leverera ut en snarlik bild? Tänker att jag idag behöver ligga runt ISO400 för att inte få för mycket gryn imo, och iom man då kan se att A7III t.ex levererar lika ren bild upp till t.ex ISO1600?
 

lonian

Aktiv medlem
Jag skriver sällan ut mina bilder så kan inte svara på hur tydligt iso bruset kommer se ut i print. Men på min Nikon fullformat ligger jag ofta på iso 6400 vid mörka situationer och då är bilder helt användbara på webben och på datorskärm. Jag har lärt mig alltmer att ignorera bruset då jag tycker bruset ser väldigt finkornigt och snyggt ut, åtminstone om man inte klipper i bilden. Men jag går sällan över 6400 i iso. Exponerar man rätt från början så blir bruset inte lika tydligt.
 

Zajko

Aktiv medlem
Har du pengar och datorkraft så köp A7R3. Annars duger A7III till det mesta och är oerhört prisvärt.

/Stefan
Det är ju just det... blir ju väldigt mycket mindre på kontot... 🤔😂

Det är nog helt enkelt dags att åka ner och klämma på båda kamerorna och testa dem lite irl.

Tack för alla svar!
 
ANNONS