Annons

Köpa min första kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Vincent J

Medlem
X-T20 är bättre än X-T1 på de flesta punkter, förutom lite mindre/sämre evf och sämre vädertätning. X-T20 med 18-55 hittar du ju i butik för 10000, men borde inte vara jättesvårt att hitta beg om man vill spara några tusenlappar. Kanske till det förträffliga 23/1,4!

Eller så väljer man den lite enklare, men fortfarande utmärkta, kitzoomen 15-45. Under 8000 kr för hela paketet!
Men hur är det med att köpa beggat? Finns det inte en risk att det till exempel är skador på sensor och objektiv som är för små att se som sedan kan kosta en del att fixa?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har kört både Fuji och Nikon länge nu och haft en hel del olika kameror och objektiv. Skulle jag börja om och försöka hålla den budgeten du säger skulle jag nog satsa på en X-T1 eller X-T20 som du föreslog.
Först och främst blir det fina bilder och det är bra kvalitet på allt nästan från Fuji.
Dom är relativt små och lätta att ta med sig, vilket är väldigt viktigt och skönt vid gatufoto som du nämner att du fotar.
Dom är roliga att fotografera med och trots att de går att köra helt automatiskt så kan du även ställa in allt manuellt och lära dig på ett bra sätt samtidigt.
Om du bryr dig om det estetiska så är dom enligt min mening de snyggaste kamerorna som finns på marknaden just nu, men det är en smaksak men eftersom du nämnde dom antar jag att du gillar retro looken lite.

När det gäller objektiv så är ju kit gluggen du nämnde ett bra val, speciellt om du också ska filma. Jag är inte så förtjust i den, men vet att många är väldigt nöjda med den, och som nybörjare objektiv är det väldigt vettigt.
Sedan skulle jag satsa på en fast glugg och börja välja ett som "täcker" de områden du kommer prioritera först inom foto.
Du nämnde street som sagt och då skulle ett 35mm sitta fint, det är heller inte super dyrt begagnat och du kan hitta dom för runt 3000. Då får du en fast glugg som du även kan ta fina porträtt med förutom att det funkar bra för street. Om det är för dyrt satsa på någon av de andra nya vädertätade fasta gluggarna som 23 eller 35 med en bländare på 2,0.
Dom är något snabbare och nyare, men kanske inte har samma känsla och bildkvalitet även om detta är en subjektiv grej också.
Där har du mina rekommendationer.

Känner du samtidigt att du är beredd att släpa runt på något större och vill ha något att bita i när det gäller att lära sig fotografi, skulle jag satsa på en av de äldre riktigt bra kamerorna som tex en Nikon D700 eller liknande med en begagnad fast glugg eller zoom så landar du på din budget också och får en grym kamera, dock kan du inte filma med den men det finns andra motsvarande FF kameror dukan filma med men som också ger väldigt bra bilder.
Lycka till!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Men hur är det med att köpa beggat? Finns det inte en risk att det till exempel är skador på sensor och objektiv som är för små att se som sedan kan kosta en del att fixa?
Fungerar det när du köper fungerar det högst sannolikt i fortsättningen också. Köp begagnat i butik med garanti så får du mer tid på dig att hitta eventuella fel. Normalt sett brukar det inte vara något problem att köpa begagnat.
 

Vincent J

Medlem
Fungerar det när du köper fungerar det högst sannolikt i fortsättningen också. Köp begagnat i butik med garanti så får du mer tid på dig att hitta eventuella fel. Normalt sett brukar det inte vara något problem att köpa begagnat.
Okej, men om jag skulle köpa begagnat av en privatperson, finns det något specifikt jag ska kolla efter?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det finns inga dåliga kameror i den prisklassen du tänkt, frågan handlar mer om vad som ger dig mest för pengarna för det du har tänkt, och vad som passar din smak.

Som ett alternativ till spegellöst vill jag ge ett förslag som ger mycket kamera och bild för pengarna:

* En begagnad Canon EOS 70D, förbaskat allsidig kamera, funkar för allmänfoto, sport, filmning etc. Kan fås för cirka 3500:- begagnad
* Sigma 17-50 f/2.8 OS HSM. Ljusstark och skarp zoom, cirka 2000:-
* Sigma ART 50mm f/1.4, det optiskt bästa 50mm-objektivet i "normal" prisklass. Cirka 4000:- begagnat

Summa summarum är det 8500:- och jag skulle hävda att du jämfört med t.ex. Fuji X-T20 får väsentligt bättre autofokus och minst lika bra, om inte bättre bildkvalitet (pga av de ljusstarka objektiven.

Det säger jag inte för att reta upp Fuji-förespråkarna, utan bara för att peka på att "gammal" teknik kan ge mycket pang för pengarna.

Prioriterar man stillbild framför filmning, bra touch screen och wifi etc, och föredrar Nikon, så kan man välja Nikon D7200 istället, som förmodligen är ännu bättre som stillbildskamera (men kass som filmkamera)

Vilket kamerahus du än väljer så kommer det att vara ekonomiskt närmast värdelöst inom några år, men bra objektiv kommer att tappa mindre i värde, oavsett om de är för spegellöst eller för spegelreflex.
 
ANNONS