Annons

Sony A7R IV

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag pratade med en av de lokala (brittiska) Sony-representanterna hur det här systemet fungerar och han hade själv bara hunnit testköra det en kortare stund. Det han noterade var att det faktiskt inte alltid blir maxbländare - när han (med det här läget aktiverat och ett objektiv vars maxbländare var f/2,8) körde med inställd bländare 11 så bländade kameran upp till f/4 för fokuseringen, men när han körde med större bländare bländade objektivet upp hela vägen till maxbländaren f/2,8 för fokuseringen. Det verkar alltså finnas en viss begränsning i hur långt (hur många steg) objektivet bländas upp, detta troligen för att inte äventyra serietagningshastigheten.

Allmänt om maximala serietagningshastigheten så finns det så att säga tre maxhastigheter:

- 10 bilder/sek med full AF- och AE-följning, men inte med live view i sökaren
- 8 bilder/sek med full AF- och AE-följning med live view i sökaren
- 7 bilder/sek med full AF- och AE-följning och tyst (elektronisk) slutare
Är de där siffrorna med den nya funktionen som bländar upp vid AF-mätningen?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Är de där siffrorna med den nya funktionen som bländar upp vid AF-mätningen?
Något samband mellan den funktionen och serietagning nämndes aldrig i presentationerna, bara i kommentaren jag fick från en av teknikern. Att uppbländningen inte alltid verkar vara hela vägen till maxbländaren tyder på att den funktionen inte skall tillåtas påverka hastigheten.
 

Bengf

Aktiv medlem
A7RII den gick väl aldrig större än f/3,5 oavsett objektivens största bländare vid fokusmätning om jag inte mins fel när detta debatterades flitigt i tråden. Nu undrar man så klart hur liten bländare man kan ställa in, var gränsen kan gå, f/5,6 och den går tveklöst till största som i det här fallet med f/2,8 eller inte, A7RIII jobbade den inte på samma sätt.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Jag ser fram emot att få läsa Martins kommande test av A7r4.
Undrar om AF-test i zoologisk butik kommer att ingå?
(vi kanske inte är riktigt där än, men i framtiden så ....... )

I nuläget kan jag konstatera att den nya modellen, och kanske även den snabbt ökade konkurrensen, tycks pressa priset på de andra A7-r-kamerorna.
Jag såg att Scandinavian Photo sålde A7r2 för under 15.000:- (inklusive cashback).
Inte dyrt för en 42 mp FF-kamera.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
I nuläget kan jag konstatera att den nya modellen, och kanske även den snabbt ökade konkurrensen, tycks pressa priset på de andra A7-r-kamerorna.
Jag såg att Scandinavian Photo sålde A7r2 för under 15.000:- (inklusive cashback).
Inte dyrt för en 42 mp FF-kamera.[/QUOTE]


Sorry, jag dagdrömde.
Såg vad jag ville se.
Det var en A72, utan r.
Förlåt så hemskt mycket.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Något samband mellan den funktionen och serietagning nämndes aldrig i presentationerna, bara i kommentaren jag fick från en av teknikern. Att uppbländningen inte alltid verkar vara hela vägen till maxbländaren tyder på att den funktionen inte skall tillåtas påverka hastigheten.
tack för upplysningen Martin. Det är ju rätt intressant info. Undrar hur den kommer påverka snabbare kameror som exv. A9 -serien i framtiden. Om det inte vore så att systemet ändå hann med så skulle det ju inte finnas några större skäl att annars alltid mäta med vald eller automatiskt satt arbetsbländare.
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon EOS R skall väl mäta på största bländare, men den har problem att klara 4bps enligt flera tester, ibland klarar den bara 2,5 bps om man nu får tro på alla tester den utsatts för, lägre bps tydligen större chans att mäta på största bländare, med singelskott som mest säker, EOS R lär klara EV-5 tydligen, det är bäst i klassen.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Helt klart i utkanten av ämnet, men nu har jag velat klart beträffande A7r2.
Det var inte helt lätt för mig att förstå, men det var som jag tänkte först.
Jag var nere hos Scandinavian Photo när de öppnade i morse, och hann med på slutet av deras/Sony´s (?) kampanj.
Lyckas jag klara proceduren kring cash-backen så kommer jag att ha betalt under 15.000:- för en ny A7r2 (10:- under).
För fyra år sedan var detta den kanske bästa FF-spegelfria kamera som fanns.
Förhoppningsvis kanske A7r4 kan ligga neråt de prisnivåerna om 4 år.
Och den som väntar lite till, och är uppmärksam på kampanjer, kan sannolikt hitta en A7r2 än billigare än vad jag gjort.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Har kommit fram till att det finns bara en funktion som jag vill ha på a7rIV och det är AF-trackingen. Känns lite dyrt att betala minst 20 tusen för den funktion ( mellanskillnaden mellan a7rIII om jag säljer den)

Hade verkligen velat sen 10bitars video och 4K 60fps då hade det inte varit någon tvekan.

Hade varit väldigt intressant att veta deras framtidsplaner med firmware och även deras S modell.


Någon som hört leveransdatum för a7RIV?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hade varit väldigt intressant att veta deras framtidsplaner med firmware och även deras S modell.
När man frågar Sony-representanter om framtida modeller är de (som alla representanter från alla kamerafabrikat :) professionellt vaga. Men det säger i alla fall så mycket som att
a) det kommer en en framtida S-modell någon gång framöver och
b) att en sådan presenteras när den verkligen kan leverera något påtagligt och tydligt utöver vad den nuvarande presterar.

Någon som hört leveransdatum för a7RIV?
Slutet av augusti är det officiella svaret från Sony. Och hittills har de varit rätt bra på att hålla sådana deadlines.
 

smislo

Aktiv medlem
Canon EOS R skall väl mäta på största bländare, men den har problem att klara 4bps enligt flera tester, ibland klarar den bara 2,5 bps om man nu får tro på alla tester den utsatts för, lägre bps tydligen större chans att mäta på största bländare, med singelskott som mest säker, EOS R lär klara EV-5 tydligen, det är bäst i klassen.
Går inte Z6 till EV-6 efter mjukvara uppgraderingen, åtminstone enligt Nikon.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Canon EOS R skall väl mäta på största bländare, men den har problem att klara 4bps enligt flera tester, ibland klarar den bara 2,5 bps om man nu får tro på alla tester den utsatts för, lägre bps tydligen större chans att mäta på största bländare, med singelskott som mest säker, EOS R lär klara EV-5 tydligen, det är bäst i klassen.
Det var därför jag frågade Martin om kostnaden för att mäta med öppen bländare i nya A7r IV. Canon mäter som de gjort i sina DSLR:er även i de spegellösa uppenbarligen och det har ett pris uppenbarligen. Det där är inga bra siffror för Canon. Tre bilder/sek var "state of the art" i entusiastmodellen Canon 20D typ 2005. Våra Konica Minolta klarade knappt det även efter den FW-uppdatering som gjordes och då endast med SanDisk :).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det var därför jag frågade Martin om kostnaden för att mäta med öppen bländare i nya A7r IV. Canon mäter som de gjort i sina DSLR:er även i de spegellösa uppenbarligen och det har ett pris uppenbarligen. Det där är inga bra siffror för Canon. Tre bilder/sek var "state of the art" i entusiastmodellen Canon 20D typ 2005. Våra Konica Minolta klarade knappt det även efter den FW-uppdatering som gjordes och då endast med SanDisk :).
Med tanke på att Canon har DSLR-kameror som klarar 16 bilder/sek med upp-/nedbländning så är det knappast bländarmekanismen som begränsar serietagningshastigheten hos Eos R - det är nog snarare Canons utläsningshastighet från sensorn som begränsar dem just nu.

Jag tvivlar på att Canon (eller för den delen Nikon) med sin långa erfarenhet av att bygga snabba kameror skulle bygga spegelfria objektiv med långsamma bländarmekanismer. Ett av skälen Nikon angett för att de för några år sedan började övergå till elektronisk bländarstyrning i F-objektiven var ju just att klara serietagningshastigheter över 12 bilder/sek (något de alltså klarar med gamla fjäderspända bländare). Och jag tvivlar på att Sony skulle bygga in sådana bländarbegränsningar i FE-objektiven heller - de upptäckte ju problemet när de kombinerade snabba SLT-kameror med gamla A-objektiv vars bländare ofta inte verkade klara att blända upp/ned mer än runt 8 bilder/sek.

Svårigheten handlar nog snarare om en kombination av utläsningshastighet där du dels skall mata sökaren, dels läsa ut AF-data, och skall du dessutom blända upp och ned behöver du förmodligen kompensera en del i sökaren för att det inte skall bli för "blinkigt". Men det känns knappast som några oöverstigliga ingenjörsproblem att lösa - och de borde bli allt enklare att hantera ju snabbare sensorer vi får.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Med tanke på att Canon har DSLR-kameror som klarar 16 bilder/sek med upp-/nedbländning så är det knappast bländarmekanismen som begränsar serietagningshastigheten hos Eos R - det är nog snarare Canons utläsningshastighet från sensorn som begränsar dem just nu.

Jag tvivlar på att Canon (eller för den delen Nikon) med sin långa erfarenhet av att bygga snabba kameror skulle bygga spegelfria objektiv med långsamma bländarmekanismer. Ett av skälen Nikon angett för att de för några år sedan började övergå till elektronisk bländarstyrning i F-objektiven var ju just att klara serietagningshastigheter över 12 bilder/sek (något de alltså klarar med gamla fjäderspända bländare). Och jag tvivlar på att Sony skulle bygga in sådana bländarbegränsningar i FE-objektiven heller - de upptäckte ju problemet när de kombinerade snabba SLT-kameror med gamla A-objektiv vars bländare ofta inte verkade klara att blända upp/ned mer än runt 8 bilder/sek.

Svårigheten handlar nog snarare om en kombination av utläsningshastighet där du dels skall mata sökaren, dels läsa ut AF-data, och skall du dessutom blända upp och ned behöver du förmodligen kompensera en del i sökaren för att det inte skall bli för "blinkigt". Men det känns knappast som några oöverstigliga ingenjörsproblem att lösa - och de borde bli allt enklare att hantera ju snabbare sensorer vi får.
Det låter hur som helst lite konstigt att man släpper kameror som inte klarar ens 3 bilder/sek 2019. Det är ju lite att lämna öppet mål för kritiken.

Att mäta fullt öppet är en kostnad men det är säkert inte begränsningen. Men hur är det egentligen med dualpixel? Vad kostar det egentligen i extra tryck på dataöverföringen?

Visst kan säkert detta fixas med snabbare sensorer och processorer men de finns ju tydligen inte framme än och tre bilder/sek är ju knappast något som imponerar på folk idag. Just seriebildtagningsfrekvensen har ju dessutom varit en av de få saker som prestandamässigt verkligen skiljt billigare kamerahus från dyrare i många år.

Allt som ska ske i kameran innan bilden tas kostar i tid och Sony har ju faktiskt inte ansett sig ha tid att öppna bländaren helt för AF-mätningen. Huvuddesignspåret är snabbhet. Det är ju först nu de ger användarna det alternativet och vi kan nog vara säkra på att det har en kostnad på något sätt hastighetsmässigt även om det säkert inte är huvudorsaken till usla prestanda i Canons fall.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Det goda är dessutom att med 60 MP så kommer Sonys alla fina G- och GM-objektiv att prestera ännu bättre än de gjort med 36 och 42 MP. Det kommer slås en rad nya rekord i perceptuell upplösning bara genom att skruva på objektiven på detta kamerahus.
Gör inte de mindre pixlarna kameran känsligare för rörelseoskärpa? Måste krävas riktigt stora utskrifter och detaljrika motiv för att man ska se skillnad på 42 och 60 MP även om allt annat är optimalt. Bilderna tar längre tid att redigera och överföra också.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Gör inte de mindre pixlarna kameran känsligare för rörelseoskärpa? Måste krävas riktigt stora utskrifter och detaljrika motiv för att man ska se skillnad på 42 och 60 MP även om allt annat är optimalt. Bilderna tar längre tid att redigera och överföra också.
Kameran är ju knappast för gemene man.
Men visst har du rätt i allt du skriver.
Tänk på att de som fotar med mobiltelefor är i samma liga om inte värre gällande ditt påstående.

/Stefan
 

alfin

Aktiv medlem
Gör inte de mindre pixlarna kameran känsligare för rörelseoskärpa? Måste krävas riktigt stora utskrifter och detaljrika motiv för att man ska se skillnad på 42 och 60 MP även om allt annat är optimalt. Bilderna tar längre tid att redigera och överföra också.
Det är samma storlek på pixlarna som Fujifilm X-T3 på 26 MP. Printar man stort är varje megapixel av godo. Likaså om man behöver beskära. Med en dator av senaste snitt märker man knappt någon hanteringsmässig skillnad mellan 42 och 61 MP.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var därför jag frågade Martin om kostnaden för att mäta med öppen bländare i nya A7r IV. Canon mäter som de gjort i sina DSLR:er även i de spegellösa uppenbarligen och det har ett pris uppenbarligen. Det där är inga bra siffror för Canon. Tre bilder/sek var "state of the art" i entusiastmodellen Canon 20D typ 2005. Våra Konica Minolta klarade knappt det även efter den FW-uppdatering som gjordes och då endast med SanDisk :).
Som Martin påpekade så är det knappast bländarstyrningen som begränsar serietagningshastigheten. Bländarstyrningen har varit helt elektrisk i Canons EOS-kameror från första början (1987).

Enligt Dpreview så har EOS R samma sensor som EOS 5D IV. Den senare kan exponera sju bilder per sekund (med uppenbara begränsningar för vald slutartid precis som alla kameror) så varför kan inte EOS R det?

Det kan den faktiskt. EOS R kan exponera åtta bilder per sekund, men det finns en hake. En spegelreflexkamera använder inte bildsensorn för AF eller för "tracking". Den använder separata sensorer för de funktionerna, så den behöver bara läsa ut bilddata ur sensorn när sensorn har exponerats.

En spegelfri kamera som EOS R använder sensorn inte bara för att skapa en bild utan även för AF och "tracking". Det gör att prestandakraven på sensorn (och dess kringelektronik) är betydigt högre när kameran använder mer avancerade AF-funktioner.

PS. EOS 20D från 2004 klarade 5 exponeringar per sekund som bäst. :)
 
ANNONS