Annons

Vad ska man ta för betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoOscar

Medlem
Hejsan alla fotografer
Mitt namn är Oscar och är en fotograf , såklart heheh.
Jag tänkte gå runt och fråga lokala butiker, caféer och restauranger om de är i behov av bilder till hemsidor, sociala medier osv.
Dock vet jag inte vad man ska sätta för pris?
Några tips?

Info: är en erfaren fotograf som har fått betalt förut så erfaren är jag.
 

snap01

Aktiv medlem
För att man ska kunna få bra betalt så måste man kunna visa vad man kan göra åt kunden.
Har du gjort liknande jobb tag med portfolio eller visa upp kundernas hemsidor du tagit bilder åt.

För total arbetstid på ca 4-5 timmar brukar jag ta minst från 5000+moms men då får kunderna fri användning av bilderna.

Jag personligen tycker att man tar aldrig betalt per timme, du sätter ett pris baserat på
Hur duktig du är
Vad kunden vill betala
Vilken utrustning/rekvisita du använder. Tex ska du avlöna modeller etc då drar det snabbt iväg.
Hur lång tid allt kommer ta, såsom restid, fotografering samt redigering.
Samt hur mycket du vill tjäna.

Om du kan ge kunden något dom verkligen vill ha då är det lättare att få bra betalt. För att få in jobben så måste du kunna visa upp vad du kan göra.
Så om jag vore dig så skulle jag först kolla vad har kunden för bilder idag. Kan du göra en klar förbättring där? Visa med portfolio eller tidigare jobb vad DU KAN GÖRA.
Sist pratar jag om vad det kommer kosta med ett ca pris. Sedan går du hem, räknar igen noga o skickar en offert. Om du får ett skriftligt ja så är det bara att köra.
Se alltid till att ha ett mail som styrker att dom tackat ja.
 
ANNONS