Annons

Sony A7R IV

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Att mäta fullt öppet är en kostnad men det är säkert inte begränsningen.
Helt säkert inte.

Men hur är det egentligen med dualpixel? Vad kostar det egentligen i extra tryck på dataöverföringen?
.
Förmodligen inte mycket om det handlar om Dual Pixel AF. Bilddata läses som vanligt från pixlarna.

Såvida det inte handlar om Dual Pixel RAW. I det fallet kan jag tänka mig (men vet förstås inte eftersom jag inte har ritningarna till Canons sensorteknik :) att det kan ta lite längre tid eftersom kameran då ska läsa ut dubbelt så mycket data jämfört med vanlig användning.

Men Dual Pixel RAW är knappast något som man använder hela tiden, och definitivt inte när man ska mäta serietagningsprestanda. :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Som Martin påpekade så är det knappast bländarstyrningen som begränsar serietagningshastigheten. Bländarstyrningen har varit helt elektrisk i Canons EOS-kameror från första början (1987).

Enligt Dpreview så har EOS R samma sensor som EOS 5D IV. Den senare kan exponera sju bilder per sekund (med uppenbara begränsningar för vald slutartid precis som alla kameror) så varför kan inte EOS R det?

Det kan den faktiskt. EOS R kan exponera åtta bilder per sekund, men det finns en hake. En spegelreflexkamera använder inte bildsensorn för AF eller för "tracking". Den använder separata sensorer för de funktionerna, så den behöver bara läsa ut bilddata ur sensorn när sensorn har exponerats.

En spegelfri kamera som EOS R använder sensorn inte bara för att skapa en bild utan även för AF och "tracking". Det gör att prestandakraven på sensorn (och dess kringelektronik) är betydigt högre när kameran använder mer avancerade AF-funktioner.

PS. EOS 20D från 2004 klarade 5 exponeringar per sekund som bäst. :)
Alla tester jag läst om EOSR med specar så anges 5 bps med full funktion, men som även kan vara brukligt med flera spegelfria kameror så nås inte alltid det antalet bps som anges i manualen av olika anledningar, EOSR klarar inte alltid 5bps, Sonys A9 klarar inte alltid 20bps om det nu har med elektronisk tyst slutare eller något annat att göra.

Autofokus med låsning av bländare på första motiv, fungera nog bra under många omständigheter, man trodde att gamla A55 arbetade så, vilket gjorde att det ansågs ganska så simpelt, 10 bps, jaja den låser på första sade man.

Noterat är också att Pannans nya S1 ligger på 6 bps och även 24mp versionen stannar på 6 bps ingen skillnad där alltså trots den olika mängden pixlar.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Gör inte de mindre pixlarna kameran känsligare för rörelseoskärpa? Måste krävas riktigt stora utskrifter och detaljrika motiv för att man ska se skillnad på 42 och 60 MP även om allt annat är optimalt. Bilderna tar längre tid att redigera och överföra också.

Det är klart men jag är faktiskt förvånad över hur pass stor skillnad det ändå verkar vara.

https://petapixel.com/2019/07/17/sony-a7r-iii-vs-a7r-iv-image-quality-comparison/

Om man vill kan man ju kolla Opticallimits eller DxO för att studera vad en sensor med högre upplösning faktiskt betyder i teori och praktik. På opticallimits så har man ju testat olika objektiv med de olika kombos objektiv/kamerahus som dykt upp vartefter och det är ju inga större problem att se att de hus med sensorer med fler pixlar gör skillnad.

Folk har ofta upprepat desa argument du just upprepat och det skedde redan när min A7r kom och trots att den kameran åde saknar antiskak och har en klonkig slutare så är jag fortfarande förbluffad hur vass den är om man sätter vassa objektiv på den. Detta gäller även med objektiv som saknar OSS-stabilisering som min gamla Sony Zeiss 35mm/2,8. Det är fortfarande min älsklingskombo fast jag numera även har en A7 III.

En kamera med verkligt hög upplösning ger helt andra möjligheter än en med lägre och det viktigaste är att man får större efterbehandlingssvängrum. Sedan är det ju också så att med 61MP så får man två kameror i en då man ju får hela 26 MP i APS-C -läget. Bara det tycker jag är en av denna kameras verkliga selling points.

https://www.opticallimits.com/sonyalphaff

Jag är faktiskt inte särskilt rädd för skakoskärpa med en kamera som denna för det finns ju oftast väldigt bra funktioner idag som säkerställer detta. Funktioner som jag aldrig fick i min A7r. Är man rädd för skakoskärpa kan man alltid aktivera "ISO auto min shutter speed" och välja det läge som passar tillfället bäst.
 

PMD

Aktiv medlem
Gör inte de mindre pixlarna kameran känsligare för rörelseoskärpa? Måste krävas riktigt stora utskrifter och detaljrika motiv för att man ska se skillnad på 42 och 60 MP även om allt annat är optimalt. Bilderna tar längre tid att redigera och överföra också.
20% högre linjär upplösning är nog inte försumbart, men i praktiken finns det ofta en del störningar som kan göra skillnaden mindre.

Med god fotograferingsteknik (och bra tekniska hjälpmedel i kameran) tror jag dock att man kan utnyttja den högre upplösningen en hel del.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Undrar varför inte a7rIV fick sensortekniken från A9 och RX100 VII. Varför man istället högre MP?
 

PMD

Aktiv medlem
A7R-serien ligger ju i nischen "högupplöst kamera" för Sony, så det är väl helt naturligt?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Undrar varför inte a7rIV fick sensortekniken från A9 och RX100 VII. Varför man istället högre MP?
R betyder resolution och att det är en av de fyra serierna i deras uppdelning av FF-kameror.

Nu finns dessa senaste modellerna
A7SII (lågupplöst med inriktning på video, S för Sensitivity)
A7III (för allmän och instegsmodell)
A7R4 (högupplöst med inriktning på stillbild)
A9 (snabbhet med inriktning på sport)

/Stefan
 

gamleJ

Aktiv medlem
Vad är "tracking priority mode"? Är 8 fps med mätning bara på första rutan?
Tracking priority är när tex en annan fotbollsspelare springer framför den du låst på men fokus stannar kvar på spelaren du valt. Även Sony kameror och hus från andra tillverkare gör nog ett drop i hastighet vid dessa situationer. Det blir dock plågsamt när R utgår från endast 5 b/s i följande. Har huset 10b/s följande kanske det ändå fixar runt 7-8 b/s i dessa lägen vilket räcker för de flestas behov. Canon behöver nya sensorer köpta eller egentillverkade.
Snabbare följande fokus, bättre ögon af som fungerar även om personens ansikte inte täcker det mesta av sökaren samt ibis är viktiga områden där Canon ligger efter rejält. I allt övrigt presterar R fantastiskt bra och har fördelar som inga konkurrenter har. Glömde lite sökarlagg också som kan förbättras.
 
ANNONS