Annons

Digitalfotografi är piss

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
I alla fall om man vill bedriva det med ambition men med begränsad budget och bra miljösamvete.

Funderar allvarligt på att lägga ner helt.


Anledningen till att jag inte var intresserad av analogfotografi var att jag tyckte det blev för dyrt med tanke på missförhållandet mellan kostnader för film, framkallning etc och antalet lyckade bilder. Inom digitalfotografin kan man misslyckas hur många gånger som helst utan att det kostar mer.
Dessutom verkade alla dessa kemikalier inte vara av det miljövänligaste slaget.

Så är det väl fortfarande men digitalfotografi är inte ett dugg bättre:

Fick precis veta att min trogna Eizo-skärm är okalibrerbar med den nyinköpta datorn. Operativsystem, mjukvaran och prylen passar inte ihop längre.
En annars fullt fungerande skärm.

Man har varit tvungen att kasta fullt fungerande mobiler tidigare för att t.ex. banktjänster krävde det. Det gjorde ont redan då. Knappast miljövänligt.
Nu en hel skärm alltså?
Var är hållbarheten i detta? Var det verkligen värre med mörkrumskemikalier ur miljösynpunkt?

Och pengarna?
Om man behöver uppdatera precis ALLT på alla håll och kanter hela tiden (dator, programvara för bildredigering, skärm) för att ens befintliga arbetsflöde ska funka (förutsatt att man inte uppdaterar kamera och objektiv) - hur dyrt är inte det?
Pratade med Eizos kundtjänst och har fått veta att vissa kunder hade en oduglig skärm efter bara tre år. Min har ju i alla fall hållit i sju år.

Jag funderar allvarligt på att bara lägga av med stillbildsfotografi. Så som jag hittills har velat ha det, med kontroll över bilden, verkar det inte gå utan att permanent sponsra alla dessa upphetsade it-utvecklare. De måste ha ADHD allihopa att de orkar stjälpa uppdateringsstressen över halva mänskligheten som inte har fattat än att det är bra med snabb utveckling. Är man en långsamtsträvare så ses man ju automatiskt som bakåtsträvare.

Alternativet är att skita i bildkontrollen. Börja fota färdiga jpg, skippa bokprojekt och annat ambitiöst, instagramma för fullt i stället.

Eller börja med film i stället. Filmmaterial är ju i stort sett ändå så som man har filmat det, om jag har fattat rätt. Inte samma pill och därmed inte samma krav på färgkontroll.

Eller lägga av allt som heter digital bild. Still eller rörlig. Det är så många fler idag som producerar att allt färre förstår sig på konsten att ta in det producerade. Kanske ska jag bara bli recipient? Den nya dygden? Okreativ själv, okay, men observant i stället?

Skulle det ändå finnas en kreativ lust kan man ju också skriva eller så. Inte måla tack. Varje loppisbesök lämnar en konstig eftersmak när man ser alla dessa högar av tavlor som någon någon gång har lagt sin själ i. Grejer riskerar att hamna på tippen för eller senare.

Hörs det att jag känner mig frustrerad och uppgiven?
Någon mer här som har funderat i dessa banor?
Fast det är ju så många teknikentusiaster här. Ni trivs kanske som fiskar i vattnet med uppdateringsdiktaturen...
Men ska det verkligen vara normalt att ingenting i den digitala världen överlever ens ett decennium?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det var ett långt inlägg - jag hann köpa en ny kamera mellan raderna ;-)

Med undantag för din skärm som - med handen på hjärtat - kanske ändå var inne på sista versen efter 7 år så tycker jag nog att man klarar sig riktigt bra med gammal teknik. Framförallt kamerateknik vars kurva har stannat av lite. I vart fall för stillbildsfotografer som fotar som det var tänkt från början - med ljus :)

Däremot kan jag "störa" mig på mobilutvecklingen - eller snarare hur man stressas av att byta mobil stup i kvarten. Men det kanske mer beror på påstridiga säljare än utvecklingen i övrigt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Haha. Någon hann nig uppgradera kameran två gånger medan jag läste :)

Men för långsamsträvaren var väl felet att köpa ny dator. En begagnad långsam dator som funkar med skärmen hade väl varit både billigare och långsammare?
 

gatosi

Aktiv medlem
...inne på sista versen efter 7 år ...
Med eller utan handen på hjärtat:
Varför ska det vara så självklart? Om alla dessa it-nissar nu är så duktiga på att utveckla, så kan de väl utveckla produkter som inte stupar direkt om någonting annat på någon annan fil på digi-motorvägen kör om?

Just när det gäller mobiler så kunde man ju läsa den senaste tiden att konsumenterna inte går med på det längre. Där verkar de ha en viss makt. Men låt någon komma på att ändra i operativsystemet så att bank-id eller swish inte stöds längre, då får du se hur snabbt alla byter ut sina mobiler igen.
Det är säkert enkelt att hitta sådana skruvar att skruva på, om man är it-utvecklare och vill tjäna pengar. (och skita i miljön.)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Haha. Någon hann nig uppgradera kameran två gånger medan jag läste :)

Men för långsamsträvaren var väl felet att köpa ny dator. En begagnad långsam dator som funkar med skärmen hade väl varit både billigare och långsammare?
Det är ju inte själva datorn egentligen, utan det är väl Eizo som inte uppdaterat sitt program för Windows 10 och inte heller tänker göra det. Jag har en dator med en SX-skärm som använder EasyPix som jag inte har uppgraderat än, men däremot har jag noterat att Eizo inte stödjer det i kombination med Windows 10. Om det går att skrämma liv i EasyPix "osupporterat" vet jag inte. Det gör dock inte skärmen värdelös egentligen. Man kan ju fortfarande kalibrera den med vanlig mjukvarukalibrering, men man blir av med funktionen att ladda in olika LUT:ar i skärmen.
 

gatosi

Aktiv medlem
För de nyfikna:

Min dator hade windows 7 och är långsam som f**. Nästa år stöds ju windows 7 inte längre.

På den nya datorn med windows 10 kan jag enligt Eizos kundtjänst bara installera ColorNavigator 6 eller 7, och den kommunicerar inte med min CX240 som hittills har korrigerat sin kalibrering själv. Det kommer inte att gå längre.
Möjligtvis (måste jag dubbelkolla) kan jag kalibrera "för hand" med EX2 (den funkar tydligen ÄN SÅ LÄNGE) men vitsen med den självkalibrerande skärmen var ju att slippa det.

Men oavsett dagens anledning till min uppgivenhet så ogillar jag principen i utvecklingslogiken. Är man verkligen en idiot om man vill behålla saker i minst 10 år? Min cykel är 25 år gammal, min bil nästan 20. Jo, bilen går bra, tack.
 

Tigerbeat

Aktiv medlem
Man behöver ju inte kasta saker för att dom inte funkar för just dig, Sälj, Köp inte nytt! Det finns en uppsjö av bra delar och tillbehör på begagnatmarknaden,
 

ztenlund

Aktiv medlem
Med eller utan handen på hjärtat:
Varför ska det vara så självklart? Om alla dessa it-nissar nu är så duktiga på att utveckla, så kan de väl utveckla produkter som inte stupar direkt om någonting annat på någon annan fil på digi-motorvägen kör om?
Nu var det nog snarare slitage på bakgrundsbelysning och dylikt, samt att trenden är att skärmarna börjar få högre upplösning även i större storlekar, som avsågs. Det förra beror förstås på hur mycket man använt skärmen, men även på hur bra bakgrundbelysningen är. Dock brukar det väl inte bli som min sista bildrörsskärm jag hade där reglagen till slut stod i botten för att den skulle bli tillräckligt ljus... Ganska slutkörd, är en bra beskrivning av hur den var.

Just när det gäller mobiler så kunde man ju läsa den senaste tiden att konsumenterna inte går med på det längre. Där verkar de ha en viss makt. Men låt någon komma på att ändra i operativsystemet så att bank-id eller swish inte stöds längre, då får du se hur snabbt alla byter ut sina mobiler igen.
Det är säkert enkelt att hitta sådana skruvar att skruva på, om man är it-utvecklare och vill tjäna pengar. (och skita i miljön.)
Nja, detta är inte samma sak. Problemet är i det fallet istället att inget har ändrats i operativsystemet, dvs telefonen har inte fått vare sig säkerhetsuppdateringar eller funktionsuppdateringar vilket gör att den saknar sådant som uppdaterade appar kräver. I grunden är det sunt att appar som faktiskt ska ha ganska hög säkerhet inte fungerar med hur gammalt ouppdaterat skrot som helst. Man får också ha i minnet att det kostar pengar att testa sådana appar på varenda version av operativsystemet.

Problemet är att telefontillverkarna skiter i att uppdatera telefonerna ens när det går hårdvarumässigt, för det är inte lönsamt. Detta är ett systemfel eftersom det fungerar så att Google tar fram nya versioner av Android, men sedan måste telefontillverkaren ta dessa och testa samt paketera dem med modellspecifikt innehåll. Här är Apple, med alla sina brister, betydligt bättre eftersom de har kontroll på hårdvaran. De uppdaterar telefonerna betydligt längre i snitt efter att de har släppts. En del, särskilt billigare, telefoner med Android får i princip inga uppdateringar alls.
 

ztenlund

Aktiv medlem
För de nyfikna:

Min dator hade windows 7 och är långsam som f**. Nästa år stöds ju windows 7 inte längre.

På den nya datorn med windows 10 kan jag enligt Eizos kundtjänst bara installera ColorNavigator 6 eller 7, och den kommunicerar inte med min CX240 som hittills har korrigerat sin kalibrering själv. Det kommer inte att gå längre.
Möjligtvis (måste jag dubbelkolla) kan jag kalibrera "för hand" med EX2 (den funkar tydligen ÄN SÅ LÄNGE) men vitsen med den självkalibrerande skärmen var ju att slippa det.

Men oavsett dagens anledning till min uppgivenhet så ogillar jag principen i utvecklingslogiken. Är man verkligen en idiot om man vill behålla saker i minst 10 år? Min cykel är 25 år gammal, min bil nästan 20. Jo, bilen går bra, tack.
Då har du ju inte det problemet jag har, eftersom det faktiskt finns mjukvara som officiellt stödjer Windows 10.

Har du ens kalibrerat skärmen någon gång med den nya datorn/Windows 10 och med den lösa pucken? Den inbyggda sensorn är inte till för att göra en fullständig kalibrering, utan du ska först kalibrera den med pucken, därefter läser den inbyggda av hur skärmen ser ut efter den kalibreringen.
 

gatosi

Aktiv medlem
därefter läser den inbyggda av hur skärmen ser ut efter den kalibreringen.
Just det ska tydligen inte funka längre.
Hade jag vetat det hade jag inte lagt ut pengar på en skärm med självkorrektur. Ska jag inte göra om.

OM jag ens fortfarande tycker att det är värt att ha en hobby som kräver så mycket fokus på nåt annat (it teknik) än syftet (fotografi).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Just det ska tydligen inte funka längre.
Hade jag vetat det hade jag inte lagt ut pengar på en skärm med självkorrektur. Ska jag inte göra om.

OM jag ens fortfarande tycker att det är värt att ha en hobby som kräver så mycket fokus på nåt annat (it teknik) än syftet (fotografi).
Du svarade på inte på frågan. Om det fungerar eller inte i verkligheten kan du rimligen bara testa efter att ha kalibrerat den med den externa pucken från början. I vilket fall har jag faktiskt svårt att se detta som något större problem så länge som den externa pucken ihop med mjukvaran kan lagra data i skärmens egen LUT. Det är ändå det som är huvudfunktionen i en hårdvarukalibrerbar skärm. Så länge det fungerar skulle jag nog vara mer orolig för risiga färgfilter i pucken, eftersom särskilt äldre modeller hade en tendens att med tiden tappa precision. Vissa nyare ska vara betydligt bättre då de har annat material i filtren.
 

gatosi

Aktiv medlem
Den ursprungliga frågan JAG hade handlade ju inte om kalibreringen av min skärm.
Den handlade om vad digitalfotografi kräver som inte har med fotografi att göra men är dyrt och inte hållbart.
Om någon annan har funderingar av det slaget har jag inte heller fått svar på men inget svar är väl också ett svar.

Jag funderar på allvar om man inte lösa det på ett helt annat sätt än att springa efter tekniken och t.ex. förstå vad LUT är.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nu var det nog snarare slitage på bakgrundsbelysning och dylikt, samt att trenden är att skärmarna börjar få högre upplösning även i större storlekar, som avsågs. Det förra beror förstås på hur mycket man använt skärmen, men även på hur bra bakgrundbelysningen är. Dock brukar det väl inte bli som min sista bildrörsskärm jag hade där reglagen till slut stod i botten för att den skulle bli tillräckligt ljus... Ganska slutkörd, är en bra beskrivning av hur den var.



Nja, detta är inte samma sak. Problemet är i det fallet istället att inget har ändrats i operativsystemet, dvs telefonen har inte fått vare sig säkerhetsuppdateringar eller funktionsuppdateringar vilket gör att den saknar sådant som uppdaterade appar kräver. I grunden är det sunt att appar som faktiskt ska ha ganska hög säkerhet inte fungerar med hur gammalt ouppdaterat skrot som helst. Man får också ha i minnet att det kostar pengar att testa sådana appar på varenda version av operativsystemet.

Problemet är att telefontillverkarna skiter i att uppdatera telefonerna ens när det går hårdvarumässigt, för det är inte lönsamt. Detta är ett systemfel eftersom det fungerar så att Google tar fram nya versioner av Android, men sedan måste telefontillverkaren ta dessa och testa samt paketera dem med modellspecifikt innehåll. Här är Apple, med alla sina brister, betydligt bättre eftersom de har kontroll på hårdvaran. De uppdaterar telefonerna betydligt längre i snitt efter att de har släppts. En del, särskilt billigare, telefoner med Android får i princip inga uppdateringar alls.
Android ska köras på Google hårdvara, om man ska få vettiga uppdateringar
 

pysse

Aktiv medlem
I alla fall om man vill bedriva det med ambition men med begränsad budget och bra miljösamvete.

Funderar allvarligt på att lägga ner helt.


Anledningen till att jag inte var intresserad av analogfotografi var att jag tyckte det blev för dyrt med tanke på missförhållandet mellan kostnader för film, framkallning etc och antalet lyckade bilder. Inom digitalfotografin kan man misslyckas hur många gånger som helst utan att det kostar mer.
Dessutom verkade alla dessa kemikalier inte vara av det miljövänligaste slaget.

Så är det väl fortfarande men digitalfotografi är inte ett dugg bättre:

Fick precis veta att min trogna Eizo-skärm är okalibrerbar med den nyinköpta datorn. Operativsystem, mjukvaran och prylen passar inte ihop längre.
En annars fullt fungerande skärm.

Man har varit tvungen att kasta fullt fungerande mobiler tidigare för att t.ex. banktjänster krävde det. Det gjorde ont redan då. Knappast miljövänligt.
Nu en hel skärm alltså?
Var är hållbarheten i detta? Var det verkligen värre med mörkrumskemikalier ur miljösynpunkt?

Och pengarna?
Om man behöver uppdatera precis ALLT på alla håll och kanter hela tiden (dator, programvara för bildredigering, skärm) för att ens befintliga arbetsflöde ska funka (förutsatt att man inte uppdaterar kamera och objektiv) - hur dyrt är inte det?
Pratade med Eizos kundtjänst och har fått veta att vissa kunder hade en oduglig skärm efter bara tre år. Min har ju i alla fall hållit i sju år.

Jag funderar allvarligt på att bara lägga av med stillbildsfotografi. Så som jag hittills har velat ha det, med kontroll över bilden, verkar det inte gå utan att permanent sponsra alla dessa upphetsade it-utvecklare. De måste ha ADHD allihopa att de orkar stjälpa uppdateringsstressen över halva mänskligheten som inte har fattat än att det är bra med snabb utveckling. Är man en långsamtsträvare så ses man ju automatiskt som bakåtsträvare.

Alternativet är att skita i bildkontrollen. Börja fota färdiga jpg, skippa bokprojekt och annat ambitiöst, instagramma för fullt i stället.

Eller börja med film i stället. Filmmaterial är ju i stort sett ändå så som man har filmat det, om jag har fattat rätt. Inte samma pill och därmed inte samma krav på färgkontroll.

Eller lägga av allt som heter digital bild. Still eller rörlig. Det är så många fler idag som producerar att allt färre förstår sig på konsten att ta in det producerade. Kanske ska jag bara bli recipient? Den nya dygden? Okreativ själv, okay, men observant i stället?

Skulle det ändå finnas en kreativ lust kan man ju också skriva eller så. Inte måla tack. Varje loppisbesök lämnar en konstig eftersmak när man ser alla dessa högar av tavlor som någon någon gång har lagt sin själ i. Grejer riskerar att hamna på tippen för eller senare.

Hörs det att jag känner mig frustrerad och uppgiven?
Någon mer här som har funderat i dessa banor?
Fast det är ju så många teknikentusiaster här. Ni trivs kanske som fiskar i vattnet med uppdateringsdiktaturen...
Men ska det verkligen vara normalt att ingenting i den digitala världen överlever ens ett decennium?

man kan ha en skärm som inte kalibreras och en kamera som inte heller uppdateras och bara fota på så det står härliga till

det ska vara kul och givande med en hobby …. blir det för mycket trams … backa och gör det som ger dig glädje
 

alfin

Aktiv medlem
För de nyfikna:

Min dator hade windows 7 och är långsam som f**. Nästa år stöds ju windows 7 inte längre.

På den nya datorn med windows 10 kan jag enligt Eizos kundtjänst bara installera ColorNavigator 6 eller 7, och den kommunicerar inte med min CX240 som hittills har korrigerat sin kalibrering själv. Det kommer inte att gå längre.
Möjligtvis (måste jag dubbelkolla) kan jag kalibrera "för hand" med EX2 (den funkar tydligen ÄN SÅ LÄNGE) men vitsen med den självkalibrerande skärmen var ju att slippa det.

Men oavsett dagens anledning till min uppgivenhet så ogillar jag principen i utvecklingslogiken. Är man verkligen en idiot om man vill behålla saker i minst 10 år? Min cykel är 25 år gammal, min bil nästan 20. Jo, bilen går bra, tack.
Enligt Eizo's kompatibilitetslista per december 2018 fungerar CX240 med inbyggd korrigeringssensor med Windows 10, EX2 och Colornavigator ver 6.x fungerar också med Windows 10. Däremot är det något problem med Windows 10 ver 1903 som gör att den gamla profilen inte skrivs över på korrekt sätt. Låter inte som något oöverstigligt problem.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag ogillar också när tillverkare slutar bry sig om att uppdatera sina drivrutiner/appar för sina existerande kunder med äldre modeller. Har råkat ut för liknande saker för ljudkort och annat. Mycket trist när man måste kassera fina och väl fungerande saker bara för dåligt mjukvarustöd.

Tyvärr så tenderar datorer, plattor och telefoner, där man har ett i grunden dynamiskt och flexibelt system, att leda till baksidan att allt måste lira tillsammans. Man kan inte blanda hur som helst, utan hårdvara, tillbehör, operativsystem och appar måste oftast hänga samman (mer eller mindre).

Blir därmed alltid en viss form av uppgraderingsrace när man har att göra med generella dator/telefonenheter. Det positiva är att de är flexibla att de kan användas till många olika saker (färre hårdvara/prylar att köpa in), men nackdelen och priset för denna positiva flexibiliteten (som kan utökas med hårdvara och appar), är att allt måste som sagt lira ihop. Man kan inte blanda appar, hårdvara och operativsystem fritt från allt för olika tidsåldrar.

Detta sagt så tycker jag dock (som jag nämnde i börja) att de flesta tillverkare kan blir betydligt bättre på att stödja nya system med sina appar och drivrutiner för sina tidigare produkter.


Har du tröttnat på den komplicerade världen med teknisk fotoperfektionism (som bildredigering på datorer, plattor och telefoner faktiskt är) så finns det kul alternativ som dessa:

Diana Instant Square

https://vimeo.com/275778731

https://shop.lomography.com/en/cameras/diana-instant-square/diana-instant-square-camera


Leica SOFORT

https://vimeo.com/182874469

https://en.leica-camera.com/Photography/Leica-SOFORT/Leica-SOFORT

Bildkvaliteten är inte så hög (inget att ens bry sig om att försöka få i närheten av korrekta färger då de oftast är totalt "off"), men kreativt och kul att använda!


Sedan kan man ju även ta en kamera med bra JPEG, försöka få till en hyfsad vitbalans och bildbeskärning vid fototillfället, och sedan skita helt i redigering i post (tex. Fujifilm har riktigt bra JPEG i sina kameror).


(Film är jag ingen expert på, men det kräver vad jag vet och sett, än mycket mer både fotoutrustning och även större datorkapacitet jämför med stillbilder.)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Man har varit tvungen att kasta fullt fungerande mobiler tidigare för att t.ex. banktjänster krävde det. Det gjorde ont redan då. Knappast miljövänligt.
Nu en hel skärm alltså?
Var är hållbarheten i detta? Var det verkligen värre med mörkrumskemikalier ur miljösynpunkt?
Inget svar på din fråga, men tyvärr är det på detta sätt vårt samhälle är uppbyggt; Konsumismen. Hjulen skall snurra, helst med accelererande hastighet.

Är det hållbart !?

Nej, naturligtvis inte, det har ju upptäckts sedan lång tid tillbaka, men att vända utvecklingen är som att försöka vända på en oljetanker; Det tar tid, (som vi inte har ?) I sak håller jag med dig och jag resonerar på samma sätt, men vad är att göra !? Om man drog saken till sin spets vore det bästa (ur miljösynpunkt), att man helt enkelt avslutade sitt liv...
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Tja. "Problemet" är ju att så gott som alla företag är ute efter att tjäna pengar. Ju mer de säljer desto mer kan de tjäna. Att tillverka prylar som håller är alltså en dålig affärsidé. Särskilt när kunderna kräver nya funktioner.
Om man tar det med mobiler, en bransch som jag f.ö. jobbat inom, fanns det idéer om modulära telefoner. Dvs istället för att slänga alltihop bytte man bara ut modulen man ville uppgradera. T.ex om man ville ha en bättre kamera så bytte man den enheten osv. Sedan kom Apple och "förstörde" hela branschen.
Att ha utbytbara sensorer i DSLR- kameror skulle varit fullt möjligt om någon tillverkare tagit tag i det. Varför kassera hela kameran för att en komponent inte håller måttet längre? Digitala bakstycken till analoga kameror hade inte heller varit omöjligt. Om de nu inte varit för att det fanns bättre lönsamhet i att sälja hela kameror. Och framför allt för att köparna inte protesterar mot utvecklingen.
 
ANNONS