Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogt och skanning, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Har någon funderat på att analogisera sina digitalbilder? Skriva ut en digitalbild på transparent film för att sedan köra efterbehandling med förstoringsapparat, papper och vätskor.
Jodå, men har tyvärr inget mörkrum längre. Dessutom vet jag inte riktigt vad jag skulle använda för fotopapper nuförtiden. Kändes som om papper med bra silvermängd och kvalitet dog ut i slutet av förrra århundradet. Kanske skulle man kunna köra platinatryck eller liknande om inte nya kemikalielagar sätter stopp för sådant. Någon som vet hur det är med det?
 

Spesam

Aktiv medlem
Tack för många intressanta synpunkter!

Jag fotar till 99 % digitalt själv och menar på intet sätt att det skulle vara bättre, roligare eller mer konstnärligt att fota analogt. Valet att vara digital har jag redan gjort.

Men nu när jag råkar äga två analoga kameror kan det ju vara kul att använda dem, eftersom man måste pyssla lite med dem på ett annat sätt. Jag har en kamera med autofokus och en utan. Letar inte efter ny kamera (än).

Det jag klurar på är vad jag ska göra med filmen. För om den ska framkallas och scannas in så blir ju bilderna digitala och vad var då poängen med att fota analogt? Det var det som var min undran.

Men jag får väl köra på så får man se vad som händer. Det kanske är jättetråkigt att fota analogt. Eller kul.
 

Andreas U

Aktiv medlem
...

Det jag klurar på är vad jag ska göra med filmen. För om den ska framkallas och scannas in så blir ju bilderna digitala och vad var då poängen med att fota analogt? Det var det som var min undran.

Men jag får väl köra på så får man se vad som händer. Det kanske är jättetråkigt att fota analogt. Eller kul.
Papperskopior, dia på duk och/eller digitala versioner. Inget utesluter det andra. Gillar man processen att plåta analogt med den utrustningen för att skanna o kunna titta på och dela med sig digitalt så gör man. Det är poängen för många. Var och en får hitta sin egen poäng. Jag gillar allt, fotar med allt o korsar tekniker hej vilt, för att jag gillar det.
 

PMD

Aktiv medlem
Det jag klurar på är vad jag ska göra med filmen. För om den ska framkallas och scannas in så blir ju bilderna digitala och vad var då poängen med att fota analogt? Det var det som var min undran.
Jag tycker att Mattias har gett dig ett ganska bra svar i inlägg #5.
Utnyttja det bästa av två världar för att åstadkomma det du vill.

De bilder du har tagit med film tappar inte sina filmspecifika egenskaper bara för att du digitaliserar dem. Se bara till att digitalisera med tillräckligt hög samplingsfrekvens så att inte information går förlorad.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Papperskopior, dia på duk och/eller digitala versioner. Inget utesluter det andra. Gillar man processen att plåta analogt med den utrustningen för att skanna o kunna titta på och dela med sig digitalt så gör man. Det är poängen för många. Var och en får hitta sin egen poäng. Jag gillar allt, fotar med allt o korsar tekniker hej vilt, för att jag gillar det.
Utbudet av exv. diaprojektorer måste ha minskat drastiskt. Är det någon som tillverkar sånt idag?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns nog gott om begagnade. Har själv en Leica Pradovit P300 i skåpet som jag inte har någon användning för
Kanske eller så har de kastat sina dammiga gamla ök till projektorer när de insett att de aldrig kommer använda dem efter att de börjat digitalisera.

… men det vore ju nästan lite cool med en retroorgie med duk, diaprojektor och diamagasin, bira och salta nötter (inget rostat skit eller några jäkla cashewnötter för det fanns ju inte vad jag vet på 70-talet när min projektor ännu gick varm och absolut inga Pringles-rör eller tidsfientliga eko chips) :)

Man saknar det ju inte förrän den kulturen blev historia och försvann.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tog fram diaprojektorn häromdagen. Inte för att visa fotografier dock.
Min dotter ville måla ett särskilt mönster på sin vägg. Vi letade upp mönstret på nätet. Skrev ut på gammalt klassisk oh-film. Klippte ut och satte i en diaram. Belyste på väggen där hon ritade av bilden och därefter färglade.

När vi var klara ville min fru kolla gamla diabilder då allt ändå var framplockat. Men så blev det inte. Projektorn står dock fortfarande framme och väntar på en session med klassiskt ljud, ljus och doft.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det jag klurar på är vad jag ska göra med filmen. För om den ska framkallas och scannas in så blir ju bilderna digitala och vad var då poängen med att fota analogt? Det var det som var min undran.

Men jag får väl köra på så får man se vad som händer. Det kanske är jättetråkigt att fota analogt. Eller kul.
Lägg undan negativen på en sval, mörk och torr plats och de är kanske de enda bilderna du har kvar när dina datorer har kraschat.

Det är ju som någon sa att idag har vi en otroligt omfattande och detaljerad beskrivning av vår samtid i form av alla digitala bilder. Om/när dessa bilder försvinner så finns inget kvar. Majoriteten saknar bra backuplösning.
 
ANNONS