Annons

"Betyg" på säljare?

Produkter
(logga in för att koppla)

videren

Aktiv medlem
Det har inte funderats på att möjliggöra "betygsättning" av säljare under "Köp & sälj" (à la Ebay)? Diskussioner har ju uppkommit på senare tid om hur seriösa säljare är eller om det rent av förekommer bluffmakare som aldrig skickar prylarna. Man kan förstås skriva ett eget tack eller liknande i dennes gästbok, men det blir svårt att hitta för personer som ev senare vill köpa något från samma säljare. Skulle kanske räcka med två länkar på användarens presentation: "Nöjd köpare"/"Missnöjd köpare". Antal positiva/negativa röster kunde sedan presenteras på säljarens sida.

Hittade strax efter mitt inlägg en diskussion om detta från januari:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=34221
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jo vi har detta på "möjlig utveckling"-listan.

Men ni som handlar på andra sajter, hur användbart är det egentligen?

Det blir iofs lätt att hitta personer som är bra säljare, så man kan då föredra oatt köpa från en sådan om man är osäker. Men hittar man verkligen "rötägg" som man skall undvika att handla ifrån via sådana kommentarer? Blir det inte så att de som luras och får dåligt betyg helt enkelt reggar sig igen under ett annat namn?

Det hjälper ju tex inte i de fall vi haft nyligen på Fotosidan, då en och samma person reggade fejkade medlemskap och lade in annonser.
 

hakan_dahlberg

Aktiv medlem
Jag handlar en del på nätet och Traderas system känns väldigt säkert, fast det bygger ju på mer än omdömmen på säljare. Det har ju även länkat in säkra betalningssätt via Payson och paypal. Jag har använt payson ett flertal gånger och det är ju väldigt smidigt. Kanske kan ni få in det i första hand?
 
Jag handlar en hel del på Tradera och Ebay och tycker att omdömessystemen är suveräna. De kanske inte är bra på att identifiera rötägg om det är lätt att bara registrera en ny användare. Men det är framförallt bra på att identifiera bra säljare, vilket inte är så dumt det heller.

Jag tror att en positiv sidoeffekt av omdömessystem är att säljare tenderar att anstränga sig mer för att vara ärliga i sin objektsbeskrivning och mån om att leverera i tid osv. Detta gynnar marknadsplatsen som helhet och kan även gynna säljaren då en säljare med många positiva omdömen kan få bättre priser för sina varor.

En komplikation med om fotosidan skulle införa omdömessystem är att en ambitiös bluffare skulle kunna lägga in annonser och sen registrera användare som agerar säljare och därmed fuska till sig positiva omdömen.

Ett mycket effektivt sätt att skydda sig mot rötägg är annars att använda Payson eller Internetgirot. Det blir en extra avgift dock, båda tar 5% om jag inte minns fel.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Denna fråga har stöts och blöts i många trådar. Vad allt faller på är att det är väldigt få som säljer mer än 1-3 prylar under hela sin fotosidanvistelse.
Så majoriteten av alla annonser kommer komma från säljare utan omdömme. Invaggar vi då inte köparen i en falsk tankegång att denna är en oseriös säljare?

Varje gång jag köper något så ser jag till att få hemnummer och namn & adress. Stämmer inte kombinationen med eniro.se eller ifall fel person svara när man ringer så avbryter jag. Stämmer det så har jag iallfall ett namn, nummer och adress som fungerar att ange i en evetuell polisanmälan.
 
ANNONS