Annons

Kvaliteten är mycket sämre

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlind

Aktiv medlem
Jenneli skrev:
Det spelade tydligen inte dig Johan någon roll att jag inte var det mista konstruktiv när jag för ett tag sedan var först med att kommentera din bild:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/891247.htm?set=lp

Ditt svar:

Tack ALLA för era inspirerande kommentarer - precis vad jag behövt efter lite trögt vinterplåtande!

LOL tycker jag.

//Jenneli.
Jag trampade tydligen på dina tår Jenneli, och det var verkligen inte min mening. Jag har skrivit många kommentarer själv som inte varit konstruktiva - min kommentar var inte menat som kritik mot din kommentar, bara ett inlägg om kattdiskussionernas omöjlighet.

Jag hoppas du förstår att mitt inlägg bara var menat som att den här kattdiskussionen är underhållande, vilket jag fortfarande tycker.
Mvh/johan
 

Makten

Aktiv medlem
Jag måste säga att jag börjar ruttna på att ge konstruktiv kritik. När man påpekar att något kan göras bättre så möts man av kompakt tystnad eller ignorans. Om någon öser ovationer över bilden så får de svar som "tack för din fina kommentar!", medan de konstruktiva kommentarerna tydligen inte är värda nåt. Kanske är lika bra att sluta kommentera, för problemet är uppenbarligen att folk inte vill höra nåt negativt.
 

Bling

Aktiv medlem
Makten skrev:
Jag måste säga att jag börjar ruttna på att ge konstruktiv kritik. När man påpekar att något kan göras bättre så möts man av kompakt tystnad eller ignorans. Om någon öser ovationer över bilden så får de svar som "tack för din fina kommentar!", medan de konstruktiva kommentarerna tydligen inte är värda nåt. Kanske är lika bra att sluta kommentera, för problemet är uppenbarligen att folk inte vill höra nåt negativt.
Sluta inte. Gå till mig, - där finns massor med konstruktiv kritik att ge... :)

För egen del, - har jag inte så mycket att tillföra (än?), - så det blir mest att jag kommenterar bilder som jag gillar. Man blir ju så full av beundran och måste säga det, - samtidigt som det är lite fegt. Jag ser ju också många bilder där jag kan ge lite råd, - men gör det inte... Fast det är där det behövs. De som tar fantastiska bilder vet ju redan. Ja, - du förstår säkert.

Sen beror det lite på hur man ger kritiken. Fick en bild totalt (TOTALT) sågat för några dagar sedan. Inte ett konstruktivt ord, - ALLT var skitdåligt. Vilket det möjligen var, - men det finns olika sätt att uttrycka sig. Visst är det känsligt, - bilder är så personliga.
 

hansen2

Aktiv medlem
Berit: Tror "konstruktiv kritik" är ett olyckligt begrepp som gör att folk känner sig tvungna att komma med lösningar och ändringsförslag.
Att vara konkret i sin kritik vad gäller vad man upplever/inte upplever, tycker är snyggt eller fult och varför osv är precis lika bra och går att dra "konstruktiva" växlar av som mottagare av kritiken.
Kollade efter totalsågningar bland de kommentarer du fått men hittade ingen?

/Johan
 

Splanky

Aktiv medlem
Man hjälper inte någon genom att såga huvudet av densamme.
Man kan ge synpunkter råd tips, vad som går att förbättra eller ge exemel på andra tillvägagångsätt.

Att lämna synpunkter på rätt sätt är viktigt.
Att vara rak innebär inte att trycka ned någon i sanden.

Självklart är det kul att få höra när man gjort någonting bra. Det gäller nog de flesta.
Lära sig att ta till sig åsikter och synpunkter är en konst bara det.

Jag snackar inte om rövslickeri utan vanligt sunt bondförnuft. Var ödmjuk och saklig.
Inte lätt men man kan ju försöka.
 

hansen2

Aktiv medlem
Sågningar kan vara j*vligt befriande, upplyftande och en klar spark/hjälp framåt.

Det är ju inte vi själva som individer, vår familj, våra barn eller (gud förbjude) vår bilkörning som sågas - det är våra bilder!

/Johan
 

Bling

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Berit: Tror "konstruktiv kritik" är ett olyckligt begrepp som gör att folk känner sig tvungna att komma med lösningar och ändringsförslag.
Att vara konkret i sin kritik vad gäller vad man upplever/inte upplever, tycker är snyggt eller fult och varför osv är precis lika bra och går att dra "konstruktiva" växlar av som mottagare av kritiken.
Kollade efter totalsågningar bland de kommentarer du fått men hittade ingen?

/Johan
Du har helt rätt, - man måste ju inte hitta fel bara för sakens skull, - då blir det bara fånigt. Det kan vara riktigt roligt att höra vad andra känner inför en bild, - det kan vara helt annorlunda än vad man har tänkt och kännt själv.

Sågningen? Jag vägde mellan att anmäla eller ta bort, - fick av samma person ett knasigt inlägg i gästboken, - tog bort både bild och kommentaren i gästboken, - orkar inte bråka, - det tar för mycket energi. Bilden var förmodligen kass, - hade inte fått några kommentarer, - är inte dummare än jag kan tolka det. Sättet var bara så "onödigt".
 

Splanky

Aktiv medlem
"Sågningar kan vara j*vligt befriande, upplyftande och en klar spark/hjälp framåt.

Det är ju inte vi själva som individer, vår familj, våra barn eller (gud förbjude) vår bilkörning som sågas - det är våra bilder!

/Johan"
********************************************



Man kan ge synpunkter utan att vara elak.
 

Anders Östberg

Guest
Kritik på bilder är väl lika svårt både att ge och att ta som alla andra synpunkter som riktas mot en själv, det man gör eller det man har. Det krävs en hel del finess från den som ger kritiken för att inte såra eller reta mottagaren. En del som ger kritik tror sig visst också sitta inne med sanningar om vad som är rätt eller fel och uttrycker sig också lite väl kategoriskt. Jag tror snarare man ska uttrycka sig i termer av vad man själv tycker så får mottagaren själv värdera om det stämmer med dennes tycke och smak.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Anders Östberg skrev:
Kritik på bilder är väl lika svårt både att ge och att ta som alla andra synpunkter som riktas mot en själv, det man gör eller det man har. Det krävs en hel del finess från den som ger kritiken för att inte såra eller reta mottagaren. En del som ger kritik tror sig visst också sitta inne med sanningar om vad som är rätt eller fel och uttrycker sig också lite väl kategoriskt. Jag tror snarare man ska uttrycka sig i termer av vad man själv tycker så får mottagaren själv värdera om det stämmer med dennes tycke och smak.
Håller med! Kritik förutsäter en dialog annars uppfattas den fel... Tvärsäkra sågningar, som den "konstruktiva" kritiken ofta är, hjälper inte någon framåt...
 

ntz

Aktiv medlem
Makten skrev:
Jag måste säga att jag börjar ruttna på att ge konstruktiv kritik. När man påpekar att något kan göras bättre så möts man av kompakt tystnad eller ignorans. Om någon öser ovationer över bilden så får de svar som "tack för din fina kommentar!", medan de konstruktiva kommentarerna tydligen inte är värda nåt. Kanske är lika bra att sluta kommentera, för problemet är uppenbarligen att folk inte vill höra nåt negativt.
Martin, jag har ett femtiotal bilder som längtar efter konstruktiv kritik, negativ som positiv;-)
 

ntz

Aktiv medlem
Är det någon som vill hänga med?

Jag har satt upp som mål att från och med nu kommentera minst 10 bilder i veckan. Dvs om jag inte får någon slags praktiska förhinder. Konstruktiva kommentarer (självklart utifrån mina kunskaper, erfarenhet och inskränkthet), där jag betonar att det bara är min subjektiva uppfattning och med respekt för skaparens integritet.

Är det någon som vill hänga med?
 

hansen2

Aktiv medlem
Re: Är det någon som vill hänga med?

ntz skrev:
Jag har satt upp som mål att från och med nu kommentera minst 10 bilder i veckan. Dvs om jag inte får någon slags praktiska förhinder. Konstruktiva kommentarer (självklart utifrån mina kunskaper, erfarenhet och inskränkthet), där jag betonar att det bara är min subjektiva uppfattning och med respekt för skaparens integritet.

Är det någon som vill hänga med?
Du har postat detta i en annan tråd så jag svarar även här:

"Oh no! Syftet är bra och lovvärt men sådana här initiativ har tagits förut och resultatet förskräcker. Deltog själv i de första vändorna för några år sedan och kommentarerna blir bara sämre än vanligt.

Det är aldrig antalet kommentarer som räknas, innehållet är däremot väldigt intressant.

/Johan"
 

ntz

Aktiv medlem
Re: Re: Är det någon som vill hänga med?

hansen2 skrev:
Du har postat detta i en annan tråd så jag svarar även här:

...och jag svarar även här på ditt inlägg ;-)

Johan det rör sig inte om en kampanj eller något förpliktigande. Det är ett försök från min sida till att vara konsekvent när jag betonar kommentarernas betydelse. "Offentliggjorde" min målsättning i hopp om att inspirera andra. Det finns en risk att det blir sämre kommentarer men jag ser inte att det oundvikligen blir så.
Att en bild fick ett stort antal kommentarer låt oss säga 30 st. bevisar egentligen inget annat än att bilden fick just 30 kommentarer. Däremot kan antalet vara indikator på om den är intressant eller kanske dess kvalité. Håller med om att det är innehållet som är det viktigaste.
I ett tidigare inlägg skrev jag:

Stirra dig inte blind på antalet kommentarer eller hur många som har tittat på en bild. Allt detta kan också vara indikatorer på annat än bildens kvalité. På att t ex det laddades upp ett stort antal bilder, eller bilder med liknande motiv vid det tillfället, på hur många och vilka av medlemmarna som varit inloggade, på att bilden gör sig dålig som tumnagel, på motivtrender mm. Beakta de kommentarer din bild fick och gör en utvärdering av dessa. Glöm inte att kommentatorn inte per automatik har rätt, det är dennes subjektiva uppfattning, men reflektera över dem på ett seriöst och prestigelöst sätt.
 

Patrik Palombo

Aktiv medlem
Så vart går gränsen? Jag gillar jättemycket att fotografera och försöker skapa intressanta bilder men vet att mina bilder e skräp jämfört med många andras. Jag laddar upp dom jag känner är mina bästa och byter ut någon om jag känner att jag tar en som är bättre. Har ingen dyr utrustning pågrund av att jag skulle behöva en storvinst för att kunna köpa allt jag vill ha. Låter lite i tråden som att tar man inte kalasbilder har man inte här att göra. Jag tycker Nikolaos Tziampazis's mål är något som fler borde ha, jag börjar dock bara med 3 kommentarer i veckan då mina kunskaper inte är kompletta :)
 

Anders Östberg

Guest
hansen2 skrev:
Vet man med sig att en bild är mindre bra och vad som fattas den ser jag ingen mening med att ladda upp den.

/Johan
Hmm... syftet med Fotosidan är väl bl.a. att dom som är med ska utvecklas som fotograf, att se att bilden är mindre bra behöver inte betyda att man förstår hur den kan förbättras.

Man skulle kunna vända på argumentationen om "dåliga bilder"... du har ju redan bra koll på hur man gör och dina bilder är redan bra - varför laddar du upp dom? ;-)
 

hansen2

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Hmm... syftet med Fotosidan är väl bl.a. att dom som är med ska utvecklas som fotograf, att se att bilden är mindre bra behöver inte betyda att man förstår hur den kan förbättras.
Medhålles, men exemplet jag tog upp var bilder man redan visste vad som var "felet" med.
Men just detta är nog inget stort problem. Värre är det nog med att alldeles för många inte uppfattat vad FS är till för och därmed använder den som en vanlig bildsajt.

Man skulle kunna vända på argumentationen om "dåliga bilder"... du har ju redan bra koll på hur man gör och dina bilder är redan bra - varför laddar du upp dom? ;-)
Tackar, men jag går inte i samma tankar. Hur många gånger har det inte hänt att man tyckt något varit bra och någon annan haft en helt annan åsikt? Allt kan göras bättre och jag är intresserad av lite tuffare kritik bortom grunderna, som jag inbillar mig ha hyfsad koll på.

/Johan
 

ntz

Aktiv medlem
Jag håller med er Patrik och Anders.

Som jag ser det är saken ganska enkel egentligen.

Det här handlar om FS och det är dess intentioner och regler som gäller, vilka uttrycks tydligt i redaktionens texter och ageranden. Alla andra tillägg, omtolkningar mm av dessa, är enskilda medlemmars åsikter och ställningstaganden. De får mer än gärna tas upp, ventileras och bemötas i debatter som denna men inte tillämpas egenmäktigt och i strid mot FS´s regler.

SYFTET MED ATT LÄGGA UPP BILDER HÄR, ÄR ENLIGT FS,
ATT FÅ KONSTRUKTIV KRITIK.

Därmed har alla upplagda bilder här ett existensberättigande så till vida medlemmen inte anger att den inte vill få konstruktiv kritik. Den enskildes motiv bakom uppladdningen är helt irrelevant och omöjlig att konstatera.
 
ANNONS