Annons

"Bloggfusk"

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag har noterat att man kan "fuska" sig till att ens blogginlägg visas längre på listan för nya blogginlägg, än vad de "borde" göra.

Jag noterade att om man skriver in ett senare publiceringsdatum än det riktiga, så kan man få sitt inlägg att stanna på listan riktigt länge. Mitt senaste inlägg gjordes exempelvis mer än ett dygn senare än ett inlägg som fortfarande ligger på listan, mitt inlägg har redan "åkt ut".

Nu påstår jag inte att den som skrev det inlägget gjorde det med flit, det var troligtvis bara en feltryckning, men helt klart går det att missbruka det om man så vill, för att få fler läsningar.

Vad säger redaktionen?
 

Arne S

Aktiv medlem
Håller med dig walle.

Jag påpekade det för red. för en tid sedan i ett mail. Har ännu inte fått svar.

Jag tycker det borde funka på samma sätt som bland annonserna, tiden sätts vid publicering. Nu sätts den ju när du påbörjar att skriva din blogg, inte vid publiceringen. Dessutom kan man sedan själv ändra tiden när man vill. T.o.m fördatera den vilket skett av misstag ett par gånger har jag sett (de har själv ändrat sedan).

/Arne
 

Jeppe

Aktiv medlem
Attans, där avslöjade ni mig ;)





Heheh.. Nej då. Men problemet är väl om man börjar att skriva på ett längre blogginlägg, som man fylelr på senare (jag gör så ibland), då hamnar ju inlägget i historien. Men visst, det går ju att komma runt genom att klippa ut och skapa ett nytt blogginlägg och ta bort det gamla. Men jag tror det är så som tanken var när man implemenmterade det.
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Inläggen sorteras på ptime, inte ctime.
ptime = publicerings tidpunkt
ctime = skapat/påbörjad.

Jag tror det är bugg ....fler av dom andra listorna har "where start/ptime < $now" ...

Christer och Jim har semester i 2 veckor till ...

-Thomas
 

Arne S

Aktiv medlem
Tack Thomas , då vet vi att det är uppmärksammat.

Jeppe: Du menar om man redigerar i ett redan publicerat inlägg? Hmm, det borde man ju kunna kanske...ungefär som att ändra pris mm i en annons.
Jag har vid ett tillfälle sparat ett inlägg över natten (som manus) för att skriva färdigt senare och därefter publicera. Missade att ändra datumen och då hamnade jag inte på listan över nya...tog en stund innan jag fattade varför.

När kodsnickrarna är tillbaka kommer de nog att fixa detta på ett bra sätt.

/Arne

*Mitt inlägg nr 2200!! Är det en merit??? Har lagt in 56 bilder...*
 

Jeppe

Aktiv medlem
Arne S skrev:
Jeppe: Du menar om man redigerar i ett redan publicerat inlägg? Hmm, det borde man ju kunna kanske...

*Mitt inlägg nr 2200!! Är det en merit??? Har lagt in 56 bilder...*
Nej, alltså om jag börjar skriva, utan att publicera blogginlägget, för att sedan fylla på mer (dagen efter). Då får bloggen gårdagens datum, eftersom det var då det började skrivas. Därför blir jag lite tveksam till Thomas inlägg, då blogginlägget blir tidsstämplat vid skapandet av inlägget.

Kom igen när du når 12000 inlägg ;)
 

Arne S

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nej, alltså om jag börjar skriva, utan att publicera blogginlägget, för att sedan fylla på mer (dagen efter). Då får bloggen gårdagens datum, eftersom det var då det började skrivas. Därför blir jag lite tveksam till Thomas inlägg, då blogginlägget blir tidsstämplat vid skapandet av inlägget.

Kom igen när du når 12000 inlägg ;)
Ok, då är jag med och vi ser samma problem.

*2201*
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
$fmt->setSort("ptime desc");
$fmt->setQuery("status", "A");
$fmt->setQuery("type", $blogType);
$fmt->setMaxRows(10);


Dvs. sortera på ptime, ptime = timestamp då inlägget publicerades.

-Thomas
 

emtre

Aktiv medlem
talthoff skrev:
$fmt->setSort("ptime desc");
$fmt->setQuery("status", "A");
$fmt->setQuery("type", $blogType);
$fmt->setMaxRows(10);


Dvs. sortera på ptime, ptime = timestamp då inlägget publicerades.

-Thomas
Men är inte grejen att jag själv styr när det publiceras. Har precis som Jeppe varit med om att tiden inte ändras när jag skrivit ett långt inlägg utan att tiden i Publiceradrutan är densamma som när inlägget skapades.

Samma sak när jag vid tillfälle sparat ett halvskrivet inlägg säg den 12/6 och sen skrivit klart det några veckor senare typ 30/6, så har det betraktats som publicerat den 12/6 om jag inte själv ändrat i rutan Publicerad.
 

Bilagor

Walle

Aktiv medlem
emtre skrev:
Men är inte grejen att jag själv styr när det publiceras. Har precis som Jeppe varit med om att tiden inte ändras när jag skrivit ett långt inlägg utan att tiden i Publiceradrutan är densamma som när inlägget skapades.

Samma sak när jag vid tillfälle sparat ett halvskrivet inlägg säg den 12/6 och sen skrivit klart det några veckor senare typ 30/6, så har det betraktats som publicerat den 12/6 om jag inte själv ändrat i rutan Publicerad.
Det är precis detta jag menar. Inlägget jag syftade på just denna gång var t.ex. publicerat en dag senare än när jag läste det! Altså, jag läste det säg den 25'e, så stod det att det var publicerat den 26'e. Och det visades i listan i över tre hela dygn. Jag trodde det berodde på att det var fördaterat. Dagen jag kollade och såg att det var daterat till datumet efter var mer än ett dygn efter när jag såg att det dök upp i listan..
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Föreslår att vi väntar på att Jim eller Christer är tillbaka, så kan dom berätta hur det funkar och sen fixa till ev. hål/buggar.

-Thomas
 
ANNONS