Annons

Linser och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Exakt, det är Helge. Ännu viktigare, kanske, är att det är Viktor för V och Wilhelm för W. Finns en del på fel plats som har svårt att känna till skillnaden.

Har inte hört någon officiell förklaring till de valda namnen i bokstaveringsalfabetet, men det tycks vara att betoningen ligger på första stavelsen.

Slut på OT.
 

P.R.

Aktiv medlem
HåGe skrev:
Alt. 3) t.ex., t.o.m, osv. (o.s.v.), m.fl.
Med punkter, inga ordmell. Detta är för mig nytt. Källa: Svenska skrivregler.
Svenska skrivregler (utgivna av Svenska språknämnden, numera språkrådet) är tillsammans med SAOL det närmaste "lagböcker" för skribenter man kommer.

Alternativ 3 är det rekommenderade, alternativ 1 möjligt men alternativ 2 avråder man ifrån.
 

HåGe

Aktiv medlem
”Exakt, det är Helge.”

Kuggfråga. Du är inte tillräckligt gammal. Harald byttes till Helge. För hur länge sen vet jag inte. Men fortfarande känns det lite avigt för mig med Helge.

dididida, dididida, ”en serie viktor ...”, hette det visst?
 

HåGe

Aktiv medlem
Pelle. Jo, Svenska skrivregler är rättesnöret. Bra att den finns. Alltid är det något som man vet(?), men ändå vill kolla för att vara säker.

I förkortningsfrågan håller jag inte med. Eftersom delarna i förkortningen representerar hela ord så är det ologiskt att skriva ihop. Den förhatliga Särskrivningen till trots. Att jag dessutom tycker det ser tokigt ut beror mest på vanan. För alternativ tre är rätt nytt, skulle jag tro. Var det med i förra upplagan?
 

P.R.

Aktiv medlem
HåGe skrev:
I förkortningsfrågan håller jag inte med. Eftersom delarna i förkortningen representerar hela ord så är det ologiskt att skriva ihop.
Jag antar att de sammansatta flerordsförkortningar som det handlar om anses så etablerade att de kan betraktas som uttryck snarare än förkortningar av enskilda ord. Om det känns bättre för dig får du väl fokusera på det faktum att du inte behöver särskriva dem längre ;)
För alternativ tre är rätt nytt, skulle jag tro. Var det med i förra upplagan?
Vet inte, jag har bara andra upplagan (år 2000).

Du har rätt i att det åtminstone är förhållandevis nytt för när jag nu kollar i föregångaren, Skrivregler (sjätte upplagan från 1971) så rekommenderades det du kallar alternativ två.
 

PMD

Aktiv medlem
Kijana skrev:
Inte bara stavfel och kryptiska förkortningar ställer till det för läsaren, utan även faktafel kan ju förstås få läsaren att avsluta i förtid.
Som bonden som hade tagit en kaffepaus i vårsådden sa: Nä, nu ska jag gå ut osv.
 
ANNONS