Annons

Problem med brus EOS 5D Mk II

Produkter
(logga in för att koppla)

Esjo

Aktiv medlem
Har försökt söka på det här men när man skriver 5D och brus i samma mening så får man bara lovprisningar om hur bra kameran hanterar brus =/

Jag upplever att mitt hus genererar väldigt mycket brus, även på ganska låga ISO. Var och fotograferade studenter igår och körde på 400 ISO 1/80 f 4,0. Jag använde 24-105 4L IS USM optiken. Framför allt i hudtonerna blir bilderna alldeles "skrovliga".

Är det nån inställning i kameran jag lyckats pilla på, eller är det optiken som genererar det där? Eller ska jag behöva lämna in kameran???
Upptäckte också på motljusbilder att jag fick en ganska rejäl magenta kant precis mellan den vita bakgrunden och ansiktena.

Hoppas ni har några ideer!!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bild

Har försökt söka på det här men när man skriver 5D och brus i samma mening så får man bara lovprisningar om hur bra kameran hanterar brus =/

Jag upplever att mitt hus genererar väldigt mycket brus, även på ganska låga ISO. Var och fotograferade studenter igår och körde på 400 ISO 1/80 f 4,0. Jag använde 24-105 4L IS USM optiken. Framför allt i hudtonerna blir bilderna alldeles "skrovliga".

Är det nån inställning i kameran jag lyckats pilla på, eller är det optiken som genererar det där? Eller ska jag behöva lämna in kameran???
Upptäckte också på motljusbilder att jag fick en ganska rejäl magenta kant precis mellan den vita bakgrunden och ansiktena.

Hoppas ni har några ideer!!
Det är omöjligt att svara på din fråga om du inte lägger upp bildexempel.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om det är en sån bild som du har på din sida, den som heter Brus, så antar jag att det är en delförstoring? Det vore intressant att även se hela bilden.
För övrigt tycker jag den är gruvligt underexponerad, något som gör att bruset framträder betydligt mer än vad det annars hade gjort. Fundera på din ljussättning.

Jaha, nu finns det en länk, som dessutom säger att det är en 100% crop. Vilket förstås gör att allting, även brus, syns rätt tydligt.
 

Esjo

Aktiv medlem
Om det är en sån bild som du har på din sida, den som heter Brus, så antar jag att det är en delförstoring? Det vore intressant att även se hela bilden.
För övrigt tycker jag den är gruvligt underexponerad, något som gör att bruset framträder betydligt mer än vad det annars hade gjort. Fundera på din ljussättning.
Ja, jag la upp den beskuren 100%.
Valde den bild där problemet visade sig som mest. Visst är bekymren mindre där exponeringen ligger riktigt... Men min undran är om kameran ska generera det här överhuvud taget?
 

HNormark

Aktiv medlem
Som andra redan har svarat så får man (mer eller mindre) brus vid underexponering. Det kan dyka upp redan vid 100 ISO i extremfall. Även med de allra bästa kamerorna är det viktigt att försöka exponera så rätt som möjligt.
 

Makten

Aktiv medlem
Ta samma eller liknande bild med korrekt exponering och jämför bruset.
Knappast. Då hade han ju nämligen behövt höja ISO-talet ännu mer för att få samma slutartid. Att underexponering ger mer brus stämmer bara om man tänker höja exponeringen efteråt, vilket kanske är det trådskaparen har gjort.

Jag skulle oroa mig mer för den usla skärpan;-)

Tillägg: Den lila kanten beror troligen på objektivet. Det är inte alls ovanligt, särskilt inte vid full bländaröppning.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Mmmmm

Jämföra kan man ju göra ändå.

Knappast. Då hade han ju nämligen behövt höja ISO-talet ännu mer för att få samma slutartid. Att underexponering ger mer brus stämmer bara om man tänker höja exponeringen efteråt, vilket kanske är det trådskaparen har gjort.

Jag skulle oroa mig mer för den usla skärpan;-)

Tillägg: Den lila kanten beror troligen på objektivet. Det är inte alls ovanligt, särskilt inte vid full bländaröppning.
 

Matias

Aktiv medlem
Angående brus 5d mark ii och Camera Raw och högre iso

När jag först började använda min 5d mark ii blev jag lite besviken på bruset på högre iso när jag använde mig av camera raw jämfört med 40D jag hade innan. Men när jag kom på att jag skulle maska skärpningen istället för att ha grundinställningarna för skärpning inställda i camera raw så belv allt mycket bättre. Grundskärpningen i camera raw verkligen förstärkte luminance-bruset. Efter att jag kom på detta tycker jag att det fungerar riktigt bra med camera raw + 5d mark ii och höga iso. Ett tips bara.

MVH,

Matias
 
ANNONS