Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokbilligt zoom...

Produkter
(logga in för att koppla)

RobertRaden

Aktiv medlem
Ja, jag inser att man inte kan få allt men man kan ju försöka ;0)
Har precis inhandlat en 40D tillsamans med ett 50mm 1,8II. Denna komination är jag jättenöjd med och många foton överträffar verkligen vad jag hoppades kunna få till så här i början av min fotokarriär.

MEN givetvis blir sugen på mer. Tyvärr är min budget lika liten som min vilja att fota är stor. Det jag saknar mest just nu är ett objektiv som ger mig möjlighet att komma nära. Framförallt vill jag kunna fota exempelvis barn som spelar fotboll utomhus . Mitt fasta 50mm visade sig ju begränsa mig en aning...

Så, till min fråga. Har hört folk i förbifarten säga att "Ett gammalt skjutobjektiv kan du nog hitta billigt". Exakt vad talar vi om då? Helst vill jag hitta något som inte kostar mkt över 1000-lappen.

Alla tips mottages tacksamt!

//Robert
 

Linmajon

Aktiv medlem
Köp begagnat, nån zoom typ 70-200 eller nåt liknande. För en tusing får du nog ingen kvalitetsglugg men det kan ju vara bra att testa och få perspektiv på skillnaden. Din 50:a är extremt plastig men faktiskt väldigt bra optiskt, och du kommer att märka skillnaden.
Optimalt vore kanske ett 70-200/4L eller ett Tamron 70-200/2.8 men de kostar 6-7000 nya, lite billigare begagnat.
 

RobertRaden

Aktiv medlem
Hej
Ja, att jag inte skall få en toppenglugg för minipris det förstår jag. Måste säga att min 50mm visserligen är plastig och visst låter AF lite men den kan verkligen ta skarpa bilder och det är det viktigaste. När det gäller zoom så tänkte jag mig att det kanske kunde finnas äldre omoderna men optiskt ok alternativ till nyare (dyrare) alternativ. Men jag är som sagt helt ny inom hobbyn, och det kanske helt enkelt är så att jag inte kommer kunna hitta en fungerande glugg med min nuvarande budget.

//R
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man får nog lite snabbare autofokus med Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS som d u har bildstabilisering och kan fås för max 1.500:- beg eller 1.868:- med frakt ny (version II) från Pixmania. Helt klart extremt prisvärd!!
 

RobertRaden

Aktiv medlem
Man får nog lite snabbare autofokus med Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS som d u har bildstabilisering och kan fås för max 1.500:- beg eller 1.868:- med frakt ny (version II) från Pixmania. Helt klart extremt prisvärd!!
Ok! Ja, det lät ju mer som min prisnivå =0) Och det finns ju ett par till salu här på FS. Tack för tipset, det är verkligen en djungel att veta vad alla objektiv varianter betyder!

//R
 
ANNONS