Annons

Äntligen Nikon D800

iSolen.se

Guest
Intressant, det där med kräver. Det tycks ju som om de högupplösta kamerorna generellt levererar bättre detaljer än vad motsvarande lågupplösta kameror gör med samma optik, må vara en "sämre" optik. Diskussionen var ungefär den samma när D3x kom, vill jag minnas. Det intressanta borde vara vilken optik krävs för att D800 skall komma till sin rätt. Ibland kanske en potentiell D800-spekulant borde uppgradera objektivbeståndet i första hand (även om riktigt bra objektiv faktiskt kan vara ganska dyra och nu D800 är relativt billig...). Vore intressant att t ex jämföra vilken vinst i upplösning D800 motsvarar mot D3/D700 mätt i t ex bländarsteg, t ex "du kan fota på bländare 5.6 med D800 och fortfarande matcha D3 på bländare 8 med det och det objektivet". En utmaning för den med mycket fritid... Motsvarande "race" mellan D800e/D800/D600 vore intressant...
"Kräver" är inget bra ord.

Om man vill gå ut max av kameran så ska man ha så skarp optik som möjligt. Vill man få ut max av optiken ska man ha så hög upplösning i kameran som möjligt.

Sen är det så att de flesta objektiv bara presterar max på några få bländare. Eftersom D800 har högre upplösning än föregångare är det området där de flesta objektiv är tillräckligt skarpa färre, kanske bara en eller två bländare. Några objektiv har lägre upplösning än D800 på alla bländare.

Dvs kör man inte på optimal bländare, med stativ alt väldigt kort slutartid kan man egentligen lika gärna ha en kamera med lägre upplösning. Nu är det dock inte bara upplösning som D800 är bra på.
 

afe

Aktiv medlem
Har vi inte redan tröskat genom diskussionen om att D800 "kräver" bra objektiv ett antal gånger redan och konstaterat det förvisso blir bättre med en del objektiv än med andra, men att även "dåliga" objektiv också för det mesta ger ett bättre resultat på D800 än på andra kameror?

Åter igen - om man vill ha ut bästa möjliga resultat från D800 gäller det att välja objektiv med omsorg, men ett objektiv som fungerar på t.ex. en D700 blir aldrig sämre på en D800 (utan nästan alltid bättre).

Jag har hittills inte råkat ut för att något gammalt manuellt objektiv presterat sämre på min NEX-7 än det gör på min D3, trots att NEX:en har en upplösning som mostvarar betydligt mer än vad D800 har.
 

PMD

Aktiv medlem
Även om att riktigt dåligt objektiv inte presterar bättre på en D800 jämfört med på en kamera med färre pixlar så har jag svårt att föreställa mig att ett sådant objektiv skulle prestera sämre.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
1. Nej, den KRÄVER inte bra optik, den optiken som har funkat fint på t ex en D700 funkar MINST lika bra på en D800.

3. Jag har en ganska normal dator (i5 med 8gb ram) o den klarar D800-filer utan några som helst problem. O skärmen är minst lika viktiga till alla andra kameror också?

4. Det är ingen som helst skillnad på vilka iso-tal man ska arbeta på mot andra kameror?
1. Backar inte från att den behöver riktigt bra objektvi, har träffat några andra som äger D800 och dom säger samma sak. Vill du ha ut potentialen på kameran duger inte några medelmottiga objektiv...............

3. Du har en mycket bättre dator en vad jag har, dock känner jag ett datafreak som ska plocka ihop en riktig "bilddator" åt mig :).
 

jeduven

Aktiv medlem
1. Backar inte från att den behöver riktigt bra objektvi, har träffat några andra som äger D800 och dom säger samma sak. Vill du ha ut potentialen på kameran duger inte några medelmottiga objektiv...............

3. Du har en mycket bättre dator en vad jag har, dock känner jag ett datafreak som ska plocka ihop en riktig "bilddator" åt mig :).
Alla objektiv, även det sämsta tänkbara som finns, blir bättre med en D800 än med t.ex. en D700 oavsett bländarval. Dessutom är det mycket lättare att rätta till alla objektivs brister, inkl diffraktion, med en D800

Granskar du däremot i 100% så kommer alla objektiv att se sämre ut med en D800 än med en D700. Granskar du däremot i samma betrakningsstorlek kommer alla objektiv att bättre ut med en D800 än med en D700

Om du granskar du en bild från D800 i 100% på en bildskärm så innebär det att du granskar en utskrift på ca 2,2 x 1,5 m. En bild från D700 i 100% på skärm motsvarar en utskrift på ca 1 x 0,7 m.
 

Falumas

Aktiv medlem
Har vi inte redan tröskat genom diskussionen om att D800 "kräver" bra objektiv ett antal gånger redan och konstaterat det förvisso blir bättre med en del objektiv än med andra, men att även "dåliga" objektiv också för det mesta ger ett bättre resultat på D800 än på andra kameror?

Åter igen - om man vill ha ut bästa möjliga resultat från D800 gäller det att välja objektiv med omsorg, men ett objektiv som fungerar på t.ex. en D700 blir aldrig sämre på en D800 (utan nästan alltid bättre).

Jag har hittills inte råkat ut för att något gammalt manuellt objektiv presterat sämre på min NEX-7 än det gör på min D3, trots att NEX:en har en upplösning som mostvarar betydligt mer än vad D800 har.
Jo, men man tappar många av upplösningens möjligheter med objektiv som inte presterar fullt ut. t.ex. beskärning, zoombara bilder, Många fördelar får man dock även med dessa objektiv t.ex. brusreducering med hjälp av nerskalning.

Förmodligen beskär du aldrig bilderna in till pixelnivå eller så har du väldigt bra objektiv om du inte ser någon skillnad mellan en NEX-7 och en D3. Mitt AIS 50mm/f1.8 och mitt C500/f8 klarar problemlöst D800-upplösningen, så gammalt är inte samma sak som dåligt.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Alla objektiv, även det sämsta tänkbara som finns, blir bättre med en D800 än med t.ex. en D700, dessutom är det mycket lättare att rätta till alla objektivs brister med en D800.
Stämmer bra, upplösning är bra när man skall rätta till t.ex. distortion.

Granskar du däremot i 100% så kommer alla objektiv att se sämre ut med en D800 än med en D700. Granskar du däremot i samma betrakningsstorlek kommer alla objektiv att bättre ut med en D800 än med en D700
Första biten håller jag med om, men andra biten stämmer inte alls för mig på låga ISO om objektivet är bra.

Om du granskar du en bild från D800 i 100% på en bildskärm så innebär det att du granskar en utskrift på ca 2,2 x 1,5 m. En bild från D700 i 100% på skärm motsvarar en utskrift på ca 1 x 0,7 m.
Eller så beskär man bilden eller presenterar den online på ett zoombart sett. Fast jag börja inse att jag förmodligen är den enda på fotosidan som någonsin beskär eller presenterar zoombara bilder online. På fotosidan skall en bild alltid ut på en given pappersstorlek.

/Karl
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
äntligen någon..

Alla objektiv, även det sämsta tänkbara som finns, blir bättre med en D800 än med t.ex. en D700 oavsett bländarval. Dessutom är det mycket lättare att rätta till alla objektivs brister, inkl diffraktion, med en D800

Granskar du däremot i 100% så kommer alla objektiv att se sämre ut med en D800 än med en D700. Granskar du däremot i samma betrakningsstorlek kommer alla objektiv att bättre ut med en D800 än med en D700

Om du granskar du en bild från D800 i 100% på en bildskärm så innebär det att du granskar en utskrift på ca 2,2 x 1,5 m. En bild från D700 i 100% på skärm motsvarar en utskrift på ca 1 x 0,7 m.
som sammanfattat hur det egentligen ligger till. Tycker det verkar otroligt att man i något läge, under samma förutsättningar, skall kunna få sämre bild med en 800 än med exempelvis en 700.

lma
 

jeduven

Aktiv medlem
....

Första biten håller jag med om, men andra biten stämmer inte alls för mig på låga ISO om objektivet är bra.

Eller så beskär man bilden eller presenterar den online på ett zoombart sett. Fast jag börja inse att jag förmodligen är den enda på fotosidan som någonsin beskär eller presenterar zoombara bilder online. På fotosidan skall en bild alltid ut på en given pappersstorlek.

/Karl
På låga iso och vid samma betraktningsstorlek , typ A4, är det naturligtvis svårt att se skillnader oavsett vilken kamera över 6 Mpix man testar, men tveklöst finns skillnaderna där med ökande pixelmängd.

Som "100%-are" så har du naturligtvis stor nytta av att välja högpresterande objektiv och fotografera med största möjliga stabilitet och kontroll med din D800 men pixelmässigt skulle du kunna klara dej minst lika bra med en D7000, eller kanske t.o.m. bättre med en D3200, och samma objektiv.
 

Falumas

Aktiv medlem
På låga iso och vid samma , typ A4, är det naturligtvis svårt att se skillnader oavsett vilken kamera över 6 Mpix man testar, men tveklöst finns skillnaderna där med ökande pixelmängd.

Som "100%-are" så har du naturligtvis stor nytta av att välja högpresterande objektiv och fotografera med största möjliga stabilitet och kontroll med din D800 men pixelmässigt skulle du kunna klara dej minst lika bra med en D7000, eller kanske t.o.m. bättre med en D3200, och samma objektiv.
För mina panoramor skulle förmodligen en D3200 vara bättre, men jag fotograferar inte bara panoramor och många gånger vill jag kunna ta bra hög-ISO-bilder. Så för mig är D800 den bästa kompromissen, funderar på att komplettera med en V2 med F-adaptern som har ännu högre pixeldensitet än D3200 för mina panoramor.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
som sammanfattat hur det egentligen ligger till. Tycker det verkar otroligt att man i något läge, under samma förutsättningar, skall kunna få sämre bild med en 800 än med exempelvis en 700.

lma
Jag tror inte det är någon som påstått att en D800 skulle prestera sämre än en D700. Jag har inte sett något sådant inlägg i alla fall. Det enda fallet jag kan tänka mig skulle vara om man fick olycklig moire (D800 är inte helt fri från moire) som skulle vara svår att efterbehandla bort.

/Karl
 

Mesch

Aktiv medlem
Alla objektiv, även det sämsta tänkbara som finns, blir bättre med en D800 än med t.ex. en D700 oavsett bländarval. Dessutom är det mycket lättare att rätta till alla objektivs brister, inkl diffraktion, med en D800

Granskar du däremot i 100% så kommer alla objektiv att se sämre ut med en D800 än med en D700. Granskar du däremot i samma betrakningsstorlek kommer alla objektiv att bättre ut med en D800 än med en D700

Om du granskar du en bild från D800 i 100% på en bildskärm så innebär det att du granskar en utskrift på ca 2,2 x 1,5 m. En bild från D700 i 100% på skärm motsvarar en utskrift på ca 1 x 0,7 m.
Exakt, glaset kan omöjligt degradera för att det sätts på en D800, det är lika bra oavsett vilken kamera det sätts på.
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
Alla objektiv, även det sämsta tänkbara som finns, blir bättre med en D800 än med t.ex. en D700 oavsett bländarval. Dessutom är det mycket lättare att rätta till alla objektivs brister, inkl diffraktion, med en D800

Granskar du däremot i 100% så kommer alla objektiv att se sämre ut med en D800 än med en D700. Granskar du däremot i samma betrakningsstorlek kommer alla objektiv att bättre ut med en D800 än med en D700

Om du granskar du en bild från D800 i 100% på en bildskärm så innebär det att du granskar en utskrift på ca 2,2 x 1,5 m. En bild från D700 i 100% på skärm motsvarar en utskrift på ca 1 x 0,7 m.
I all väsentlig mening så kommer inte D800 hitta detaljer som inte ses av optiken. En optik som är mjuk med en D700 på 1.4 kommer inte vara skarpare med en D800. Det här säger jag med ett visst mått av säkerhet som kommer från sunt förnuft. Ibland fungerar dock inte sunt förnuft helt på hur kameror och optik fungerar och om så skulle vara fallet så belägg gärna detta.

Däremot kommer det förstås inte bli sämre. Men vill du utnyttja fulla potentialen med en D800 så bör du ha skarp optik. Fotar du som jag ofta på stora bländare i sämre ljus är det då inte säkert att du ser så stor skillnad mot D700 när du skriver ut.
 

keckax

Aktiv medlem
I all väsentlig mening så kommer inte D800 hitta detaljer som inte ses av optiken. En optik som är mjuk med en D700 på 1.4 kommer inte vara skarpare med en D800. Det här säger jag med ett visst mått av säkerhet som kommer från sunt förnuft. Ibland fungerar dock inte sunt förnuft helt på hur kameror och optik fungerar och om så skulle vara fallet så belägg gärna detta.

Däremot kommer det förstås inte bli sämre. Men vill du utnyttja fulla potentialen med en D800 så bör du ha skarp optik. Fotar du som jag ofta på stora bländare i sämre ljus är det då inte säkert att du ser så stor skillnad mot D700 när du skriver ut.
Du kommer ändå med största sannolikhet uppleva en rikare bild med den pixelstinnare kameran. Finare tonövergångar, rikare färger. Mer information helt enkelt.

/K
 

Palletheking

Aktiv medlem
Du kommer ändå med största sannolikhet uppleva en rikare bild med den pixelstinnare kameran. Finare tonövergångar, rikare färger. Mer information helt enkelt.

/K
O bättre vitbalans med klart snyggare brus. Så snyggt att det trots sin existens inte är störande uta förstoring av bilden. Svårt att helt bra beskriva. Men samma mängd brus vid förstoring av ex en D3 fil och en D800 fil förändras när man tittar på den ocroppad. På D3 filen sy s fortfarande bruset medans på D800 märker man liksom inte av det. Bildmässigt är D800 en oerhörd uppgradering jämfört med D700 och D3. Det tror jag alla som gjort samma resa som mig tycker.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Tog några kort på månen som inte är i sin hela fas nu med D800E, men jag fick med en skum stjärn rörelse som syns ovanför månen.
Dessa stjärn rörelser brukar ju oftast bli sneda strck när man exponerar under en lång tid. Någon som vet vad detta beror på eller hur detta kan komma sig ?
 

Bilagor

Falumas

Aktiv medlem
Tog några kort på månen som inte är i sin hela fas nu med D800E, men jag fick med en skum stjärn rörelse som syns ovanför månen.
Dessa stjärn rörelser brukar ju oftast bli sneda strck när man exponerar under en lång tid. Någon som vet vad detta beror på eller hur detta kan komma sig ?
Ganska omöjligt att säga vad det är, men du har överexponerat väldigt mycket. Månen är väldigt ljusstark. Så liten bländare, låga ISO och snabba slutartider brukar vara bra.

/Karl
 

keckax

Aktiv medlem
Tog några kort på månen som inte är i sin hela fas nu med D800E, men jag fick med en skum stjärn rörelse som syns ovanför månen.
Dessa stjärn rörelser brukar ju oftast bli sneda strck när man exponerar under en lång tid. Någon som vet vad detta beror på eller hur detta kan komma sig ?
Fanns det inte en "spöktråd" för dylika händelser?

/K
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Ganska omöjligt att säga vad det är, men du har överexponerat väldigt mycket. Månen är väldigt ljusstark. Så liten bländare, låga ISO och snabba slutartider brukar vara bra.

/Karl
Har jag överexponerat hehe nädu det gjorde kameran själv.
Detta var ett av dom första korten därav provade jag mig fram och utan överexponeringen så hade ju inte rörelsen kommit med av himla fenomenet.

Tänkte detta kanske inte är en stjärna utan kanske jupiter fast så starkt lyser väl inte den gas jätten.
Mvh. /Lennart Edlund
 

Falumas

Aktiv medlem
Har jag överexponerat hehe nädu det gjorde kameran själv.
Detta var ett av dom första korten därav provade jag mig fram och utan överexponeringen så hade ju inte rörelsen kommit med av himla fenomenet.

Tänkte detta kanske inte är en stjärna utan kanske jupiter fast så starkt lyser väl inte den gas jätten.
Mvh. /Lennart Edlund
Vid 200mm+ brukar spotmätningen fungera.

/Karl
 
ANNONS