Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Astrofoto med Nikon (600mm VS. 800mm)

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Förstår inte riktigt hur du menar. Menar du inte stitching, inte stacking?
Nej, fast programmet gör det också samtidigt och använder stjärnorna som referenser.

Man tar många bilder exempelvis 10sekunders exponeringar i RAW typ uppåt 100st om man kör med teleskop. Jag körde 15 bilder med 200mm telet och får en total exponeringstid på 15*10sekunder = 150 s.

Dessa bilder stackas, dvs läggs ovanpå varandra så man får en starkare signal att jobba med.
Samtidigt har man tagit Dark frames (brus vid långa exponeringar) och bias (avläsningsbrus) och tar med detta i exempelvis DSS (Deep Sky Stacker).

Bästa exemplet jag kan komma på är att fota månen med teleobjektiv. Tittar man i sökaren så ser man atmosfäriska daller, syns ganska bra när det är vamt. Detta gör fotograferingen sämre. Tar man många bilder och stackar dom så kommer dessa atmosfäriska avvikelser att mer eller mindre försvinna eftersom de varierar. Är likadan som att välja Median i Photoshop på flera bilder.

Tekniken är ett måste i astrofoto vad jag läst mig till. Har precis börjat studera detta eftersom jag börjat med Astroscape fotografering.

/Stefan
 

iBoat

Aktiv medlem
Nej, fast programmet gör det också samtidigt och använder stjärnorna som referenser.

Man tar många bilder exempelvis 10sekunders exponeringar i RAW typ uppåt 100st om man kör med teleskop. Jag körde 15 bilder med 200mm telet och får en total exponeringstid på 15*10sekunder = 150 s.

Dessa bilder stackas, dvs läggs ovanpå varandra så man får en starkare signal att jobba med.
Samtidigt har man tagit Dark frames (brus vid långa exponeringar) och bias (avläsningsbrus) och tar med detta i exempelvis DSS (Deep Sky Stacker).

Bästa exemplet jag kan komma på är att fota månen med teleobjektiv. Tittar man i sökaren så ser man atmosfäriska daller, syns ganska bra när det är vamt. Detta gör fotograferingen sämre. Tar man många bilder och stackar dom så kommer dessa atmosfäriska avvikelser att mer eller mindre försvinna eftersom de varierar. Är likadan som att välja Median i Photoshop på flera bilder.

Tekniken är ett måste i astrofoto vad jag läst mig till. Har precis börjat studera detta eftersom jag börjat med Astroscape fotografering.



/Stefan
Ok. Jag är som sagt novis när det gäller astrofoto. Metoden du beskriver skulle nog bli alltför komplicerad att tillämpa tillsammans med mitt Giga Pan huvud och med målet att få till en gigabild över hela himlen. Vet du om man kan hyra "stjärnföljare" någonstans?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ok. Jag är som sagt novis när det gäller astrofoto. Metoden du beskriver skulle nog bli alltför komplicerad att tillämpa tillsammans med mitt Giga Pan huvud och med målet att få till en gigabild över hela himlen. Vet du om man kan hyra "stjärnföljare" någonstans?
Nej tyvärr, är också helt grön. Det lilla jag hinner testa är lite. För mkt moln här.
En Astrotrac kostar väl ca 4-5000 kr och klarar väl uppåt 8 kg.
Den jag har är en Vixen Polarie som ska klarar 2 kg och är superportabel, mest för vidvinkelfoto.
Dock belastade jag den med 5D Mk3 och 70-200/2.8L II med kulhvud. Blir väl ca 3 kg och det funkade ok.

Astrotrac och de andra stjörnföljare har nogrannare följning vilket blir viktigare ju längre tele man har och ju längre in i universum kan siktar desto längre exponeringstid krävs.

Gillar din idé, men är för novis för att ge råd hur man ska gå till väga.

/Stefan
 

iBoat

Aktiv medlem
Ju mer man börjar fundera på sånt här ju fler problem börjar träda fram, men det är ju också kul att försöka övervinna dem. Kameran, objektiv och GigaPan huvudet väger ca 8-10 kg tillsammans och efter varje förflyttning som huvudet gör innebär en liten gungning av hela riggen någon sekund. Hela paketet ska sedan monteras på en stjärnföljare. Visserligen kan man ställa in trigger delay och tid mellan förflyttningarna mm, men minsta skak blir ju direkt förödande för bilden.
Det blir några generalrepetioner här hemma innan jag ens funderar på att åka dit.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ju mer man börjar fundera på sånt här ju fler problem börjar träda fram, men det är ju också kul att försöka övervinna dem. Kameran, objektiv och GigaPan huvudet väger ca 8-10 kg tillsammans och efter varje förflyttning som huvudet gör innebär en liten gungning av hela riggen någon sekund. Hela paketet ska sedan monteras på en stjärnföljare. Visserligen kan man ställa in trigger delay och tid mellan förflyttningarna mm, men minsta skak blir ju direkt förödande för bilden.
Det blir några generalrepetioner här hemma innan jag ens funderar på att åka dit.
Alltid den som är först som är bäst ;)
Du känner väl Till Brenizer effekten? Kanske kan döpa Gigpan på stjönhimmeln efter din metod.. iBoat metoden!
Utmaningar är roliga!

/Stefan
 

Falumas

Aktiv medlem
Ju mer man börjar fundera på sånt här ju fler problem börjar träda fram, men det är ju också kul att försöka övervinna dem. Kameran, objektiv och GigaPan huvudet väger ca 8-10 kg tillsammans och efter varje förflyttning som huvudet gör innebär en liten gungning av hela riggen någon sekund. Hela paketet ska sedan monteras på en stjärnföljare. Visserligen kan man ställa in trigger delay och tid mellan förflyttningarna mm, men minsta skak blir ju direkt förödande för bilden.
Det blir några generalrepetioner här hemma innan jag ens funderar på att åka dit.
Kontakta NOT eller annat observatorie där nere, dom har säkert stjärnföljare etc. Så kanske ni kan dela rättigheterna på något vis så att NOT får dom vetenskapliga (vetenskapliga magasin etc) och du dom komersiella. I bästa fall är det något astrofysiker där som tycker idéen låter jättehäftig och bara vill ha kredit för det hela. Värsta scenariot är att dom säger att dom inte är intresserad att göra något tillsammans med dig.
För mig låter det som om det finns mer att vinna än att förlora på att fråga dom.

På tal om vibrationer på saker långt bort med mycket tele. I början av denna filmen ser du vibrationerna från att trycka på recordknappen på en D800 med 1000mm på DX-crop.
http://www.youtube.com/watch?v=9fqiuoXMhd0

/Karl
 
ANNONS