Annons

FOTOGRAFER - SE HIT! Varför visar ni inte priser på er hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soutine Photography

Avslutat medlemskap
Jag försår inte. Har jag missat något? Jag har surfat runt på måååånga fotografers hemsidor de senaste månaderna för att hitta inspiration och se vad andra hittar på, där jag ser att 80% av dem inte skriver deras priser på hemsidan. Varför?

De flesta har antingen bara någon söt liten sentimental text om fotografering, och sen skriver de: Maila mig för fullständig prislista.

Eller så skriver de bara själva fotograferingsavgiften och sen finns det en PDF man måste öppna för att se priser.

Varför skriver man inte bara alla priser på hemsidan direkt så kunden slipper hålla på och maila och öppna PDFer? Är det något hemligt marknadsföringstrick som jag har missat?

Tacksam för svar!
/Gabriella
 

Prime

Medlem
Har reagerat på detta också. För mig är det en självklarhet att tydligt och snabbt introducera ett grundpris! Vet inte om folk själva vet vad deras tjänster är värda eller ifall de är rädda för att "låsa" upp sig på något? Nyfiken på hur andra ser på detta.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är väl inte så konstigt.

Gå in på en advokatfirmas hemsida, en redovisningsbyrå eller en IT-konsult hemsida så ser du sällan prisuppgifter. På hantverkares sidor är det också så att det ofta saknas prisuppgift.

Om du däremot besöker El-giganten eller IKEA så är priset skrivet i stora feta siffror.

Det är helt enkelt olika sedvänjor i olika branscher.

Det finns väl inget rätt eller fel i den här frågan. Det är en fri marknad och var och en väljer väl att marknadsföra sig på sitt vis.

Om du vill annonsera ditt pris gör det och gör det utifrån dina egna förutsättningar.

Bara några funderingar från en icke professionell fotograf.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Har reagerat på detta också. För mig är det en självklarhet att tydligt och snabbt introducera ett grundpris! Vet inte om folk själva vet vad deras tjänster är värda eller ifall de är rädda för att "låsa" upp sig på något? Nyfiken på hur andra ser på detta.
Ett uppdrag kan ju variera så enormt mycket.. hur mycker bildretusch som behövs osv.. Det blir i stort sett aldrig samma pris. Ibland vill man vara snäll mot trevliga tacksamma mindre företag och kan då gå ner lite i pris, men oftast är kunderna dryga otrevliga och otacksamma, då kostar det självklart mer ;) Sen så bryr jag mig inte ett dyft om de otrevliga kunderna inte återkommer heller. Så desperat efter pengar är jag inte.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ett uppdrag kan ju variera så enormt mycket.. hur mycker bildretusch som behövs osv.. Det blir i stort sett aldrig samma pris. Ibland vill man vara snäll mot trevliga tacksamma mindre företag och kan då gå ner lite i pris, men oftast är kunderna dryga otrevliga och otacksamma, då kostar det självklart mer ;) Sen så bryr jag mig inte ett dyft om de otrevliga kunderna inte återkommer heller. Så desperat efter pengar är jag inte.
Grundpriserna borde ändå stå med såvida man inte enbart utför specialuppdrag.
Idén med att inte skriva ut priserna är för att kunna lura till sig pengar beroende på hur kunden ser ut.
Är du kungens son så lär man ta mer betalt än om grannen är kunden. Man hänvisar helt enkelt på att man "måste" göra ett nogrannare jobb när man tar någon rikings porträtt trots grannen borde få samma previligie.

Inte för att jag skriva under på att SÅ HÄR ÄR DET men mina tankar gå så. Och ofta med entreprenörer som renoverat vårt hus.
De mäter ex tak ytan eller uppskattar den och pratar lite om hur fint vi bor, vad vi betalat etc etc och ber få återkomma sedan med offert.
De har alltså m2 men måste ändå ha 2 veckor på sig att räkna ut arbetet (inga materialkostnader inräknat) utan arbetstiden.... Och då har de gjort massa jobb i flera år på samma sätt... HMMMM

/Stefan
 

themajk

Aktiv medlem
Jag kör på grundpaket med de enklaste plåtningarna 'porträttpaket', 'familjepaket' etc, med priser FRÅN xyz.

Sen är det offert som gäller för allt utanför.
 

iBoat

Aktiv medlem
Som sagt här ovan är inget jobb det andra likt och har massor av variationer. Det skulle bli en lång och krånglig prislista med alla tillkommande saker som retusch, friläggning, webanpassning/tryckanpassning, restid, hur höga krav kunden har mm, mm. Och inte minst hur bilden ska användas! Det är en himla skillnad på vad man kan ta för en liten arkivbild för en tidning jämfört med att plåta några huvudbilder för en rikstäckande reklamkampanj.

Sedan vill man kanske inte ge sina konkurrenter en fördel genom att de kan lägga sig lite under i ett offertförfarande.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Jag är mer inne på Daniels linje.

Ibland börjar en kund med att fråga -Vad kostar det?

Hur långt är ett snöre? svarar jag kanske då. Om kunden preciserar sig något är det enklare att ge ett svar. Kanske behöver man helikopter eller nåt annat som krävs för uppdraget?

Skulle vara kul å gå till en bilhandlare å säga:

-Jag vill ha en bil, den ska vara blå. Storlek, märke, hur snabbt den går, osv. är ju totalt ointressant.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag har gjort så att jag har färdiga paket för privat personer på min hemsida, men för företag så lämnar jag offert på varje jobb.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag har gjort så att jag har färdiga paket för privat personer på min hemsida, men för företag så lämnar jag offert på varje jobb.
Det där lät bra. Företag är lite mer kinkinga och kan ta dit beroende på krav.
Privatpersoner vill gärna ha ett paket och pris på detta.

/stefan
 

Soutine Photography

Avslutat medlemskap
Hmm, okej. Jag hör vad ni säger. Dock försöker jag tänka lite "Hur skulle jag som kund vilja att fotografens hemsida såg ut och vad skulle den innehålla" när jag försöka skapa min hemsida. Jag vet att jag i alla fall skulle vilja se priserna direkt. Jag kommer nog göra så på min sida men som sagt, blev lite kluven när jag såg att så många inte gjorde så.

Visst är det ett hantverk, precis som IT konsulter och advokatbyråer inte listar priser. Men där beror det oftast på att de inte i förväg vet vilket problem som ska lösas och måste anpassa priset därefter.

Om jag är en porträttfotograf är det väl ganska enkelt att sätta ett fotograferingsavgifts-pris och sen ge en prislista på förstoringar, digitala bilder och canvas med specifika mått. Varför behöver det vara svårare än så? Har fotografer verkligen olika priser beroende på hur/vem kunden är?

Jag kan tänka mig att många fotografer vinner på att inte visa prislistan för det ger dem en chans att bemöta den potentiella kunden på en personligare nivå via mail eller telefon och därmed locka in kunden mer. Dock tror jag samtidigt att samma fotgraf förlorar en hel del kunder som inte visar priser och snabbt går vidare till nästa hemsida så de kan bilda sig en egen uppfattning om huruvida de vill anställa fotografen eller inte, genom att se priserna direkt.

Men de fotografer som visar alla priser på hemsidan - varför har ni en PDF som besökaren måste öppna och inte bara skriver priserna direkt på sidan?

Jag vet inte riktigt. Jag har knappt börjat med mitt fotoföretag så jag får se hur jag känner inför ämnet om ett halvår. Tillsvidare tror jag att jag bara listar priserna direkt.

Tack för er feedback!
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Sedan vill man kanske inte ge sina konkurrenter en fördel genom att de kan lägga sig lite under i ett offertförfarande.
Exakt detta är kärnpunkten.

Skriver du ut ett fast pris, så hittar dina kunder alltid någon som är en tia billigare utan att fråga. Hur många har inte använt prisjakt för att hitta ett nytt objektiv på billigaste stället ;)

Sådan prissättning kan fungera för standardprodukter som ID-kort, almanackor, standard porträttfotografering osv. där kunden av bekvämlighet kan gå till lokala fotografen även om han är en tia dyrare för då slipper kunden köra till grannbyn.

Säljer du däremot dina tjänster som fotograf blir ju din kunskap avgörande för slutpriset då det är en kombination av dina kvalifikationer och arbetstid.

Fotograf 1: debiterar 2500 kr/timme och behöver 10 timmar för resultat
Fotograf 2: debiterar 300 kr/timme men behöver 100 timmar för samma resultat.

Vilken är billigast?
 

Soutine Photography

Avslutat medlemskap
Exakt detta är kärnpunkten.

Skriver du ut ett fast pris, så hittar dina kunder alltid någon som är en tia billigare utan att fråga. Hur många har inte använt prisjakt för att hitta ett nytt objektiv på billigaste stället ;)

Sådan prissättning kan fungera för standardprodukter som ID-kort, almanackor, standard porträttfotografering osv. där kunden av bekvämlighet kan gå till lokala fotografen även om han är en tia dyrare för då slipper kunden köra till grannbyn.

Säljer du däremot dina tjänster som fotograf blir ju din kunskap avgörande för slutpriset då det är en kombination av dina kvalifikationer och arbetstid.

Fotograf 1: debiterar 2500 kr/timme och behöver 10 timmar för resultat
Fotograf 2: debiterar 300 kr/timme men behöver 100 timmar för samma resultat.

Vilken är billigast?
Fast det tror jag inte alls är särskilt aktuellt inom fotograf yrket. Handlar det inte mycket om att man tycker väldigt mycket om just den fotografens bildstil? Visst funkar det för produkter men alla fotografer tar ju olika bra bilder och framförallt olika sorters bilder. Ofta har man väl som kund kanske sökt sig fram till 3-4 stycken där man verkligen gillar bildstilen men sen upptäcker att priserna inte visas på sidan och då kanske tappar intresset för den fotografen. Det är så jag tänker.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Fast det tror jag inte alls är särskilt aktuellt inom fotograf yrket. Handlar det inte mycket om att man tycker väldigt mycket om just den fotografens bildstil? Visst funkar det för produkter men alla fotografer tar ju olika bra bilder och framförallt olika sorters bilder. Ofta har man väl som kund kanske sökt sig fram till 3-4 stycken där man verkligen gillar bildstilen men sen upptäcker att priserna inte visas på sidan och då kanske tappar intresset för den fotografen. Det är så jag tänker.
Jo, precis vad jag menar och om man hittar en fotograf som ser ut att kunna leverera sådana bilder som jag vill ha så är priset sekundärt. Tror inte man skrämmer bort de kunder som vet vad de gillar med att man saknar pris på hemsidan, de vill ju först och främst ha bra bilder.

Däremot så kanske du menade att om man erbjuder en standardprodukt som porträttfotografering så är priset prio 1 och därefter väljer man som kund en 3-4 olika fotografers bildstilar.

Tror inte man som kund först letar fram 3-4 fotografer och sedan skulle välja bort någon av dem för att de saknade pris på hemsidan. Möjligen om man var den enda av dessa fyra som inte hade pris.
 

Soutine Photography

Avslutat medlemskap
Jo, precis vad jag menar och om man hittar en fotograf som ser ut att kunna leverera sådana bilder som jag vill ha så är priset sekundärt. Tror inte man skrämmer bort de kunder som vet vad de gillar med att man saknar pris på hemsidan, de vill ju först och främst ha bra bilder.

Däremot så kanske du menade att om man erbjuder en standardprodukt som porträttfotografering så är priset prio 1 och därefter väljer man som kund en 3-4 olika fotografers bildstilar.

Tror inte man som kund först letar fram 3-4 fotografer och sedan skulle välja bort någon av dem för att de saknade pris på hemsidan. Möjligen om man var den enda av dessa fyra som inte hade pris.
Jo kanske har du rätt. Men mina fråga kvarstår om vad anledningen är till varför man har en PDF p hemsidan och inte bara listar priserna direkt på sidan?
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Klart man inte kan skriva priserna på sidan om man jobbar mot företag. Det beror ju på vilket företag det är och hur bilderna ska användas.
 

Billingen

Aktiv medlem
Med tanke på hur ofantligt många utskriftsvarianter det finns, sett till storlek, papperskvalitet, material med mera, kan en komplett lista på en hemsida lätt ge ett plottrigt intryck. Siffror, siffror, fakta, fakta. Då kan en pdf eller länk vara på sin plats. Men man kan ju kompromissa och ange några prisexempel. Med tillägg: "För komplett prislista, klicka på länken, eller kontakta mig ifall du har särskilda önskemål."
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Klart man inte kan skriva priserna på sidan om man jobbar mot företag. Det beror ju på vilket företag det är och hur bilderna ska användas.
Precis det jag menar.
Klart man ska ta 10ggr mer betalt av ett företag som IKEA som ska ha den som en tavla i personalkorridoren än ett annat företag som omsätter 1/10 av vad IKEA omsätter och som också vill ha det som en tavla i personalkorridoren ;)

Samma sak. Det man ska ta mer betalt av ett känt företag än av ett okänt företag som omsätter lika mycket vardera, lika många anställda och bilden ska tryckas upp som i en tidning som skickas ut till lika många personer.

;)

/stefan
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om dina kunder främst kommer att vara privatpersoner skulle jag sätta ihop två eller tre paket, med fast pris (dock exklusive eventuella transportkostnader). Då kan du kombinera ihop något som passar för dem med en begränsad budget, något som passar för dem med en något rymlig budget och något för dem som betalar vad det kostar bara de får den kvalitet de vill ha.

Utöver det skulle jag tänka igenom diverse tillägg till detta, tex vad det skulle kosta att få fler kopior än det som ingår i budgetpaketet.

Men jag skulle se till att prislistan också gör klart för kunderna att jag är öppen för förhandlingar om de har önskemål som faller utanför de ordinarie ramarna.
 
ANNONS