Annons

Är du nöjd med din Fujifilm x100s?

Produkter
(logga in för att koppla)

boran

Aktiv medlem
Jag undrar om iso prestandan verkligen är så bra som det ser ut på exempelbilderna på Cyberphotos hemsida?
När jag fotograferar blir det inte lika bra. :)

Kollar man EXIF-informationen i deras provbilder så ser man att på ISO 200 är slutartiden 1/15s och på ISO 6400 är den 1/500s. Det är alltså ganska ljust när de tar bilderna på hög ISO och jag antar att det blir skillnad jämfört med om det hade varit mörkt.
 

koxa

Aktiv medlem
Lånar tråden lite, hoppas det går bra.
Jag undrar om iso prestandan verkligen är så bra som det ser ut på exempelbilderna på Cyberphotos hemsida?
Tittar man på dem ser man ingen större skillnad på bilderna, även på (i mina ögon) väldigt höga iso värden.
Tycker även att bilderna verkar renare från brus på x100s jämfört med flera av toppmodellerna från Canon och Nikon, stämmer detta verkligen eller har det blivit något fel på bilderna på Cyberphotos hemsida?

Undrande :)
Det stämmer, X100s har ungefär samma ISO prestanda som tex Canon 5D Mk3 och andra fullformatskameror på marknaden.
 

koxa

Aktiv medlem
När jag fotograferar blir det inte lika bra. :)

Kollar man EXIF-informationen i deras provbilder så ser man att på ISO 200 är slutartiden 1/15s och på ISO 6400 är den 1/500s. Det är alltså ganska ljust när de tar bilderna på hög ISO och jag antar att det blir skillnad jämfört med om det hade varit mörkt.
De använder ju samma ljusförhållanden för ISO 200 som för ISO 6400 (5 exponeringssteg). ISO 200 och 1/15 s visar ju på att det inte är speciellt mycket ljus i rummet. Sedan ökar dom ju endast ISO och slutartiden 5 steg och får därmed samma exponering som för ISO 200, 1/15s.

Det finns blindtester på nätet där man jämför tex Fuji X100, X100s med Canon 5D Mk3 och folk har STORA problem med att se någon skillnad på bilderna. Personligen skulle jag säga att 5D Mk3 har något bättre ISO egenskaper när man granskar bilderna i 100%, men i print är nog skillnaden väldigt liten. Men logiskt så borde ju fullformat vara något vassare i teorin.
 

boran

Aktiv medlem
Det finns blindtester på nätet där man jämför tex Fuji X100, X100s med Canon 5D Mk3 och folk har STORA problem med att se någon skillnad på bilderna. Personligen skulle jag säga att 5D Mk3 har något bättre ISO egenskaper när man granskar bilderna i 100%, men i print är nog skillnaden väldigt liten. Men logiskt så borde ju fullformat vara något vassare i teorin.
Jag har inte sagt är jag misstror dig i det. Jag skev att mina bilder inte blir lika bra som cyberphotos testbilder och att det förmodligen beror på att det är ljusare förhållanden hos dem än vad jag har när jag skruvar upp till ISO 6400.

Jag har en Mk II också, men jag har inte använt dem sida vid sida i just höga ISO. Antingen prioriterar jag AF (5D) om motivet rör sig mycket, annars skärpedjupet (och X100s). Båda är väldigt bra.

Jag tycker att avståndsskalan i sökaren i kombination med val av optisk eller elektronisk sökare är riktigt bra på X100s när det är mörkt.
 

koxa

Aktiv medlem
En bra och lätt kamera, men ska man ha mycket snabb autofokus är det fortfarande spegelreflex som gäller.
Vad har du för källa för detta påstående? Min erfarenhet av spegellösa kameror är att de är minst lika snabba som DSLRs när det gäller autofokus. När en spegelreflexkamera skall flytta på spegeln så har en spegellös kamera redan tagit bilden ;) Framtiden är redan här och den är spegellös.
 

boran

Aktiv medlem
Nej där håller jag inte med alls. Jag har två spegellösa (X100s och NEX-5N) och de är markant slöare i fokuseringen än min 5D MkII (och en 40D innan dess).

Visst blir AF snabbt träffsäkrare och snabbare på de spegellösa, men det skulle förvåna mig mycket om det var konsensus bland tidningar och siter som testar kameror att de spegellösa skulle vara snabbare.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Om du fotar det allra minsta märker du den dramatiska skillnaden. Om du inte märker skillnaden har du inte fotat med olika kameror. Testa olika kameror innan du uttala dig! Fota flygande fåglar med till exempel X100s och 7D och kom tillbaka sedan …
 

afe

Aktiv medlem
Vad har du för källa för detta påstående? Min erfarenhet av spegellösa kameror är att de är minst lika snabba som DSLRs när det gäller autofokus. När en spegelreflexkamera skall flytta på spegeln så har en spegellös kamera redan tagit bilden ;) Framtiden är redan här och den är spegellös.
Vilka spegellösa kameror har du jämfört med vilka DSLR? Jag har använt många, och den enda spegellösa som kommer i närheten av en modern DSLR är Nikon 1-serien.

Den kamera jag använder mest är NEX-7, och min Nikon D3 har blivit andrakamera, så jag ser mig som hyfsat pro-spegellös, men ditt påstående stämmer inte direkt med mina (eller andras) erfarenheter ...
 

koxa

Aktiv medlem
Om du fotar det allra minsta märker du den dramatiska skillnaden. Om du inte märker skillnaden har du inte fotat med olika kameror. Testa olika kameror innan du uttala dig! Fota flygande fåglar med till exempel X100s och 7D och kom tillbaka sedan …
Jag fotar en hel del ;) (varje dag) både med DSLR och spegellöst och jag kan säga dig att det finns spegellösa kameror som fokuserar minst lika snabbt som DSLRs. Att jämföra X100s och 7D för att fota flygande fåglar är ju "lite" tokigt. VEM skulle fota flygande fåglar med en X100s??? Att DSLRs fortfarande har bättre motivföljande autofokus är inget att diskutera, men att säga att DSLR har snabbare autofokus stämmer inte.
 

afe

Aktiv medlem
Hur ska man jämföra då tycker du? På vilken typ av fokusering är X100s lika snabb som en DSLR?
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
men att säga att DSLR har snabbare autofokus stämmer inte.
Upp till bevis!!! Visa tester som bekräftar din teori. Någon studie på nätet du kan peka på? Nej min vän, om du hade rätt skulle vi inte ha några spegelreflexkameror för 50 000 kronor på marknaden. Vem skulle vilja köpa en dyr kamera om man kunde göra samma sak med en billig spegellös kamera?
 

koxa

Aktiv medlem
Vilka spegellösa kameror har du jämfört med vilka DSLR? Jag har använt många, och den enda spegellösa som kommer i närheten av en modern DSLR är Nikon 1-serien.

Den kamera jag använder mest är NEX-7, och min Nikon D3 har blivit andrakamera, så jag ser mig som hyfsat pro-spegellös, men ditt påstående stämmer inte direkt med mina (eller andras) erfarenheter ...
Ingen som hört talas om Olympus O-MD E-M5 här? ;)
Marknasförs ju även som "världens snabbaste autofokus".
Det finns olika autofokushastigheter hos både DSLRs och spegellöst, det är svårt att jämföra hastighet då objektivet spelar roll så klart, men att påstå att DSLRs är överlägsna spegellöst är inte korrekt. Däremot är DSLRs snabbare vid motivföljande som jag sa tidigare. Därför använder jag DSLR fortfarande för mitt sportfoto och fågelfoto.
 

koxa

Aktiv medlem
Hur ska man jämföra då tycker du? På vilken typ av fokusering är X100s lika snabb som en DSLR?
Jag har aldrig påstått att X100s är lika snabb som en DSLR.
Vi pratade spegellöst vs DSLR inte X100s vs DSLR.
X100s är ju inte ens en systemkamera!
Tänk Olympus O-MD E-M5 vs Canon 600D tex. Jag har testat båda och det är absolut
ingen märkbar skillnad på autofokus vid stilla motiv. Dock är 600D bättre vid motivföljande autofokus.

http://www.youtube.com/watch?v=IlnzPjWg0JM
 

koxa

Aktiv medlem
Upp till bevis!!! Visa tester som bekräftar din teori. Någon studie på nätet du kan peka på? Nej min vän, om du hade rätt skulle vi inte ha några spegelreflexkameror för 50 000 kronor på marknaden. Vem skulle vilja köpa en dyr kamera om man kunde göra samma sak med en billig spegellös kamera?
http://www.youtube.com/watch?v=IlnzPjWg0JM

Att vi har DSLR kameror för 50.000:- beror inte främst på AF hastighet, utan; fullformat, balans med stora objektiv, optisk sökare (som fortfarande många vill ha), tåliga, robusta, etc. Som sagt jag använder själv DSLR till vissa uppdrag och spegellöst till andra. Jag är inte pro-DSLR eller pro-spegellöst. Båda kommer finnas sida vid sida flera år framöver, men spegellöst kommer ta över mer och mer. - Det är min åsikt och vad jag tror, ingen vet ju dock.
 
Senast ändrad:

Alve Henricson

Aktiv medlem
Frågan i forumet är: Är du nöjd med din Fujifilm x100s
Mitt svar på den frågan var och är: Det är en bra liten kamera men inte lika snabb i autofokus som en spegelreflexkamera.
 
ANNONS