Annons

D800 vs. 5D MK III

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Mätresultat säger inte allt om huruvida en kamera är bäst ;)

För landskapsfotografen som ofta jobbar med stativ och vill ha högsta möjliga tonomfång och upplösning är nog D800E det bästa valet, medan bröllops- eller gatufotografen som vill ha en tyst kamera kan ha mycket mer nytta av det väl fungerande tysta läget i 5D Mk III.

Det som blir lite fånigt är när någon påstår att min kamera minsann är bäst, utan att ge några vettiga argument till varför., och det är också det som tyvärr ofta resulterar att såna här trådar urartar till ren pajkastning.

Något som tyvärr också händer ofta är att det blir många personangrepp, vilket resulterar i att trådarna stängs, användare varnas eller rentav blir avstängda. Jag tycker det vore trevligt om såna här diskussioner kunde föras på en något så när civiliserad nivå :)
Nu är inte D800 någon högljudd kamera däremot D3x var inte tystlåten. Du behöver inte stativ till d 800 det gäller bara att ha tillräckligt snabb expo tid samma gamla regel som alltid funkat.
 

snap01

Aktiv medlem
Tack för det "mr Nikon fanatic man" Good luck med grönstick/ magenta toner (fast du kanske trivs med det)........................................................
Grönstick o magenta toner på samma bild? Well har du grönstick så har du mindre magenta eftersom det är motsatsen till grönt.

Gå in i ps o kolla på färgbalans så ser du att
Magenta-grön
Cyan-röd
Gul-blå

Vilket innebär att mer magenta stick mindre grönt osv


. Med nikon så får du oftast en gul/ grön bild i vissa lägen vilket går att kompensera för alla kameror är verktyg med Canon får du ofta en rikligare färg på rött o magenta. Men oavsett det går i alla fall på Nikon D 800 att ställa in exakt vilken färgbalans vitbalans du vill ha.
 

snap01

Aktiv medlem
här är en bild från Nikon D800 användar bok hur man kan finjustera vitbalansen i kameran. kan man göra det i 5 D mark 3? för som sagt var canon lider av oftast för riklig magenta vilket inte direkt är okänt men hellre magenta stick än gul/grönt för folk ser bara sjuka ut då ;-)
 

Bilagor

nicotin

Aktiv medlem
lite min pappa är starkare än din pappa mentalitet i tråden :p

otroligt hur vuxna blir när dom inte får som dom vill :)


Har bara fått chansen att plåta ngr fåtal bilder med en D800E och den är helt enkelt lite fel för mina händer that´s it.
Annars en kanonkamera.
 

PMD

Aktiv medlem
En del svar i den här tråden skulle Forumservern kunna fylla i automatiskt ...
;-)

Jag vet inte riktigt varför jag är kvar i tråden. Trådskaparen har ju fått svar på sin fråga och köpt en kamera. Övriga som är i den här tråden är nog fast övertygade om att deras redan inköpta Ninon EOS-D800 Mark 17 är världens bästa kamera.
 

ZinneD

Aktiv medlem
"It feels like it was designed by Apple".

Haha. :)
Det är ett kanonbetyg, i så fall! :)

här är en bild från Nikon D800 användar bok hur man kan finjustera vitbalansen i kameran. kan man göra det i 5 D mark 3? för som sagt var canon lider av oftast för riklig magenta vilket inte direkt är okänt men hellre magenta stick än gul/grönt för folk ser bara sjuka ut då ;-)
Absolut kan man göra det i 5D3.

.
 

Bilagor

ANNONS