Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Osquar

Aktiv medlem
Bilden är lite svårtydd, men jag är ganska övertygad om att det är en Kaja. Speciellt kropps- och huvudform, storlek på näbb och stjärtens form säger Kaja. Näbben är för liten och kroppen känns alldeles för liten i förhållande till vingar för att vara Råka/Kråka och näbben är för liten och stjärten saknar den karakteristiska V-formen för att vara Korp. Fågeln ger ett litet intryck.
Fågeln på bilden torde inte vara en kaja. Näbben är alltför stor, fingrarna alltför långa/djupt skurna och "spretiga". Stjärten för lång. Jämför gärna denna bild som visar kaja vs kråka.
www.osqar.se/arter/Sverige/kraka_kaja_4667_stor.htm
Kolla exempelvis in näbbstorleken hos kajan där den är avsevärt närmare fotografen (undertecknad) än fågeln som diskuteras. Notera även stjärtens längd.

/Oscar, som alltjämt håller på korp
 

Måns H

Aktiv medlem
Vitkindad parkgås?

Det här är väl en vitkindad gås? Men de brukar vara skygga fåglar, jag har inte kommit närmare än ett par hundra meter innan dom på Gotlands stränder reagerar. Den här pickade efter nåt att äta tre meter bort bland en massa halvtama änder i Strömparken i centrala Norrköping.

Nån som kan kommentera art och habitat?
 

Bilagor

Martin Hofverberg

Aktiv medlem
Fågeln på bilden torde inte vara en kaja. Näbben är alltför stor, fingrarna alltför långa/djupt skurna och "spretiga". Stjärten för lång. Jämför gärna denna bild som visar kaja vs kråka.
www.osqar.se/arter/Sverige/kraka_kaja_4667_stor.htm
Kolla exempelvis in näbbstorleken hos kajan där den är avsevärt närmare fotografen (undertecknad) än fågeln som diskuteras. Notera även stjärtens längd.

/Oscar, som alltjämt håller på korp
Jag tror att jag nöjer mej med det svaret. Vi går på Korp.

Tack för ert engagemang
M.Hofverberg
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Det här är väl en vitkindad gås? Men de brukar vara skygga fåglar, jag har inte kommit närmare än ett par hundra meter innan dom på Gotlands stränder reagerar. Den här pickade efter nåt att äta tre meter bort bland en massa halvtama änder i Strömparken i centrala Norrköping.

Nån som kan kommentera art och habitat?
Det är en vitkindad gås. Det kan vara en av de Stockholmsfödda (vars släktingar härstammar från Skansen), de är väldigt orädda.
 

gavia

Aktiv medlem
Fågeln på bilden torde inte vara en kaja. Näbben är alltför stor, fingrarna alltför långa/djupt skurna och "spretiga". Stjärten för lång. Jämför gärna denna bild som visar kaja vs kråka.
www.osqar.se/arter/Sverige/kraka_kaja_4667_stor.htm
Kolla exempelvis in näbbstorleken hos kajan där den är avsevärt närmare fotografen (undertecknad) än fågeln som diskuteras. Notera även stjärtens längd.

/Oscar, som alltjämt håller på korp
korpen får även min röst..

Med vänlig hälsning peter
 
ANNONS