Annons

Vad (hur) kan jag förbättra med bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

danohl

Medlem
Hej och hå!

Jag fotograferar lite sådär på fritiden och tycker det är kul, där emot har jag fortfarande inte en aning om vad jag sysslar med i de enklare editeringsprogrammen. Om man tar bilden nedan som exempel, vad kan jag göra för att få den att se ännu bättre ut? Den är tyvärr tagen i JPG format, men känn er mer än gärna om ni vill ladda upp er egen version av bilden och tala om vad ni gjort!

Tack för tipsen.

Bilden är tagen över floden mot slottet i Prag.


https://dl.dropboxusercontent.com/u/28491251/IMGP0802.JPG
 

Bilagor

Daniel Papic

Aktiv medlem
Rent generellt är jag försiktig med att skära i mina egna bilder. Men här är det just förgrunden som stör ett annars fint motiv. Mina ögon sugs konstant till fågeln eller vad det är i förgrunden. Samt verkar toppen av byggnaden istället vara avklippt.

Så - från början skulle jag komponerat denna annorlunda i kameran - mer himmel alt ngt längre brännvidd.

Dock skriver du vad som kan förbättras i editprogrammet efteråt. Då blir min slutsats att använda beskärningsverktyget & plocka väck förgrund. Kanske gör den sig fint som panorama?
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
På större skärm ser jag att det är en fiskare i hörnet....han hade nog ändå inte fått komma med på bilden, iaf inte på bekostnad av tornen på byggnaden. Det blir obalans i bilden, i mina ögon då.
 

frwe

Aktiv medlem
Lättat upp några mörka partier och framför allt, dragit ner färgmättnaden. Bättre? Ja, det är upp till var och en att avgöra. /Frode
 

Bilagor

RaiderViking

Aktiv medlem
Det som stör mig mest är att du inte fått med hela slottet i bakgrunden utan att ena spiran är avklippt...

Editering är annars en personlig smak... där inget egentligen är rätt eller fel...

Det är min input... men jag är långt från att kalla mig expert :)
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Jag håller med Christoffer, din komposition är jättebra med fiskaren som balanserar den vänstra delen av bilden. Utan fiskaren är det bara en bild på byggnaden i kvällsljus, mannen ger liv åt bilden. Men man skulle vilja ha med hela tornet. Lite i underkant skulle jag nog beskurit, men bara lite grann. En bit nedanför fiskespöets spegelbild hade jag klippt.

Vad gäller redigering hade jag nog lättat upp skuggpartier, ökat lite kontrast samt sänkt mättnaden lite. Kanske hade jag försökt ta fram lite detaljer på himlen genom att lokalt öka mellantonskontrasterna (clarity).

Det är förresten jätteintressant att läsa och se alla svar här. Det säger så mycket om hur samma motiv kan se helt olika ut i olika fotografers händer.
Redigering är ett sätt att sätta sin personliga prägel på en bild, utan att det för den sakens skull behöver vara någon extrem ändring.
 

frennström

Aktiv medlem
Hela bilden?

Bilden är tagen över floden mot slottet i Prag.



Måste börja med att fråga dig, Daniel, har du mer bildinformation i överkanten - mao, finns tornsspirorna med?
För om inte, så är ju bilden som matthi lade in (och som han inte orkade kommentera, gäsp!) manipulerad, eller hur?

Bästa ...

//j
 

RaiderViking

Aktiv medlem
Bilden är tagen över floden mot slottet i Prag.



Måste börja med att fråga dig, Daniel, har du mer bildinformation i överkanten - mao, finns tornsspirorna med?
För om inte, så är ju bilden som matthi lade in (och som han inte orkade kommentera, gäsp!) manipulerad, eller hur?

Bästa ...

//j
Var lite det jag var nyfiken på... eftersom det inte stämde med Daniels orginalbild
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Äkta pixlar?

Med risk för att hälla bensin på en redan pyrande debatt om manipulering eller inte så får man ju ändå säga att TS de facto frågade vad han kunde göra i efterbehandlingen för att få en bättre bild. Det Matthi gjorde var bland annat att höja skyn och återställa tornspirorna. Pixlarna skulle varit där om bilden komponerats annorlunda. Resultatet blev bättre balans. Dvs ett av flera steg att göra bilden "bättre"

Per definition är det bildmanipulation att flytta/lägga till pixlar som inte finns i bilden men i praktiken i detta fall mer en gråzon och enligt mig helt OK.
 

reboot81

Aktiv medlem
Går din kameras klocka fel? Bildinfon säger att den togs "Date 2014:04:20".

matthi har lagt in delar från en annan bild för att "bygga" upp tornspiran. Bör finnas miljoner bilder på slottet, så att hitta någon som passar med vinkel är nog inte svårt. Jag tycker det är bra gjort, jag gillart.

-Tog du några bilder på endast fiskaren?
 
ANNONS