Annons

Stativfot Wimberley/RRS/Gitzo

Produkter
(logga in för att koppla)

eighteenlives

Aktiv medlem
Hej!

Just nu har jag en stativfot som passar RRS kulhuvud (BH55:an) på mitt Nikkor 300 f2,8.

Jag tänkte nu även köpa ett Wimberleyhuvud. Vad jag kan tyda från RRS hemsida ska den passa min fot från RRS. Har jag förstått det rätt då?

Så här står det på deras hemsida:

" RRS guarantees that their lever-style clamps will accept dovetail plates that have a specific width (this width is the standard used by Wimberley and RRS). "


Och en fråga till: behöver jag något extra för att Wimberleyhuvudet ska gå att sätta fast på mitt Gitzostativ?
 

lioness

Ny medlem
Svar

Hej,
"alla" stativhuvuden sitter fast med en skruv från stativet.
Spänn rotationsskruven på det huvud som nu sitter monterat och skruva loss det ska du få se.
De brukar sitta hårt så du får spänna rotaionsskruven ordentligt, tryck huvudet nedåt mot stativet och golvet för att få grepp. Vrid huvudet motsols med ett ryck så ska det lossna och gå att skruva av.
Gissar att du vill köpa en Wimberley gimbal till ditt 300/2,8. Gör det! det funkar jättebra:)
Lycka till,
//Håkan
 

Birdman

Aktiv medlem
Dovetail-fattningen på din RRS-fot kommer att passa i Wimberleys snabbfäste. Du behöver inte köpa något extra till ditt stativ för att fästa huvudet på stativet.

// Daniel
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Stort tack, hörni!
Jag misstänkte att det inte behövdes något, men jag ville inte vara med om frustrationen när man fått en ny pryl och inser att man inte har alla delar för att den ska fungera...
 
ANNONS