Annons

Kompaktkamera för nybörjarfotograf!

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.R

Medlem
Hallå hallå!


Jag fick tillbaka en fin summa pengar på skatten och kände att det är dags för att börja fota lite mer seriöst. Tidigare har jag mest lånat kameror av familj/vänner, mest min mors gamla Canon 350D.

Jag letar efter en kamera i kompaktformat, något som till och med kan få plats i jackfickan om jag skulle vilja.

Jag har självklart läst lite recensioner här på fotosidan och div andra sidor och konsensus verkar vara att det är LX100 samt RX100MIII som gäller. Är det något jag missat eller har jag hittat rätt?

Men, dessa recensioner skrivs självklart av riktigt bra fotografter och, ja, där är ju jag inte riktigt ännu :) Därför blir lite frågan, med vilken kamera får jag bäst resultat utan att alltid ha rätt vinkel, ljus, etc etc? Alltså, vilket är det bästa valet för en nybörjarfotograf.

Jag kommer med all säkerhet ta rätt blandade typer foton, dock troligtvis väldigt få porträtt.

Jag har tillgång till Creative Cloud så Lightroom kommer att användas för att efterbehandla bilderna.

Självklart är andra tips eller input extremt uppskattat!
 

ikaros50

Medlem
Hej, har du inte rätt vinkel och ljus etc. som du skriver får du inga bra bilder oavsett vilken kamera du väljer.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Du behöver inte vara orolig för att någon av dessa båda kameror är "för svåra". Du behöver absolut inte lära dig precis allting från början, det går rätt bra att köra i Auto-läge ifall man inte besitter basal fotokunskap.

Du har redan lyckats sålla fram de två mest intressanta kameramodellerna i denna kamerakategori, så det är inte särskilt sannolikt att du blir besviken oavsett vilken av dem du väljer, trots att de förstås har lite olika egenskaper och styrkor/svagheter.
 

bjoli

Aktiv medlem
Jag tycker att du även ska ta med Canon G7x i beräkningen, kanske särkilt om du tidigare haft Canon. Dessutom tycker jag den tar förvånansvärt bra bilder i autoläget.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har själv G7X.

Dessa tre kameror verkar alla bra på sitt sätt.
Det du behöver göra är att förstå skillnaden på dem och försöka bilda dig en uppfattning om vilka egenskaper som du tror blir viktigast för just dej?

Ett bra sätt att göra det är ju att uppsöka en handlare och prova o klämma på kamerorna.

Sånt som skiljer på dem är zoomomfång, sökare eller inte sökare sk EVF, vinklingsbar skärm eller inte. m fl
 

Johan.R

Medlem
@ikaros50
Självklart blir bilderna inte bra innan jag lärt mig fota någorlunda, men det jag letar efter är en förlåtande kamera.

@AFJ
Precis, det var lite så jag tänkte använda dem, så det låter gött :)

Fotosidans recension var en av dem jag kollade in.

@Bjoli @OlaDyrhill
Hmm, jag har faktiskt känt lite på G7X och tagit några foton, dock tyvärr utan att vara helt såld.
Som fotosidan skriver i sin recension kändes den seg att ta bilder med, det kändes som att jag fick vänta på kameran och inte tvärt om, men det kanske inte är lika relevant utanför en testmiljö?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har också G7X och jag upplever inte hastigheten som något problem för den typen av foto jag använder den till.
 

Nitrous

Medlem
Om du har tänkt att beställa snart kan jag tipsa om att Cyberphoto har 15% rabatt på alla RX100-modeller till och med imorgon den 17.
Rabattkod:
RX100: RX2015
RX100 II: RX20152
RX100 III RX20153
 

Ventures

Aktiv medlem
Om det är till en nybörjare som titeln anger så kanske det är på sin plats att infoga att t.ex RX100 är av typen "entusiastkameror", även om de utan problem kan hanteras av en nybörjare. Det finns många tillräckligt bra kompaktkameror som är betydligt billigare om man inte har obegränsad budget.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hallå hallå!


Jag fick tillbaka en fin summa pengar på skatten och kände att det är dags för att börja fota lite mer seriöst. Tidigare har jag mest lånat kameror av familj/vänner, mest min mors gamla Canon 350D.

Jag letar efter en kamera i kompaktformat, något som till och med kan få plats i jackfickan om jag skulle vilja.

Jag har självklart läst lite recensioner här på fotosidan och div andra sidor och konsensus verkar vara att det är LX100 samt RX100MIII som gäller. Är det något jag missat eller har jag hittat rätt?

Men, dessa recensioner skrivs självklart av riktigt bra fotografter och, ja, där är ju jag inte riktigt ännu :) Därför blir lite frågan, med vilken kamera får jag bäst resultat utan att alltid ha rätt vinkel, ljus, etc etc? Alltså, vilket är det bästa valet för en nybörjarfotograf.

Jag kommer med all säkerhet ta rätt blandade typer foton, dock troligtvis väldigt få porträtt.

Jag har tillgång till Creative Cloud så Lightroom kommer att användas för att efterbehandla bilderna.

Självklart är andra tips eller input extremt uppskattat!
Hej!

Jag tycker du ska köpa den billigaste kameran, i det här fallet en RX100, den är ljussvagare i teleänden, alltså den första versionen som bara kostar hälften av en RX100III, då har du pengar över till en skrivare eller en ett snäpp vassare datorskärm eller varför inte ett stort antal fotoböcker.
Du kommer slås efter ett tags fotograferande hur liten roll kameran spelar och hur stor roll du som fotograf spelar, förhållandet är väl ca 1:1000 ;-).
Kvaliteten på kameror idag är oerhört jämn över hela linjen nästan oaktat pris, sensorstorlek, fabrikat, och ålder i viss mån, du måste exempelvis ha specifika krav på snabba förlopp i svagt ljus innan du märker en påtaglig skillnad.

Om du har mycket tid över kan du läsa fotografen Kirk Tucks blogg, den sträcker sig flera år tillbaka med beskrivningar av alla typer av kameror som i hans händer alltid presterar fantastiskt. Vill du, kan du gå in på flickr och sök en antik kameramodell och se vad man kunde för exempelvis 10 år sedan så förstår du vad jag menar med att kameran spelar liten roll.

Lycka till!
 

Johan.R

Medlem
Svarar alla lite här, tackar för er input :)

Absolut kommer jag försöka investera lite i en vettig "foto for dummies" för att få någon typ av grund :)

Tror jag kommer att satsa på en beggad kamera i stil med någon av de nämnda i tråden, om jag hittar någon vettig dvs. Såg en g7x här i marknaden, ska se om det är något man kan slå till på.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Svarar alla lite här, tackar för er input :)

Absolut kommer jag försöka investera lite i en vettig "foto for dummies" för att få någon typ av grund :)

Tror jag kommer att satsa på en beggad kamera i stil med någon av de nämnda i tråden, om jag hittar någon vettig dvs. Såg en g7x här i marknaden, ska se om det är något man kan slå till på.
RX100 finns ny på cyberphoto.se för 3600kr
 
ANNONS