Annons

Hasselblad H5D-40, dålig sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bimbo

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på jakt efter H5D-40-användare för att utbyta lite erfarenheter. Det är användare av just 40MP-modellen jag är intresserad av eftersom 50- och 60-megapixelsvarianterna inte har samma CCD-sensor som sitter i H5D-40.

Jag är nybliven Hasselbladsägare sen några månader tillbaka, och tyvärr är jag rätt besviken. Jag har för närvarande mitt andra hus för mitt första hade en rad oförklarliga fel som man fick tampas med. Fick ett nytt hus förra veckan och har testat det lite grann. Fel som uppstod på mitt första hus var bland annat:
  • Felmeddelanden som "reattach lens", "reattach viewfinder" och "restart camera" kommer lite då och då
  • Samma bild sparades flera gånger i rad men som olika bildfiler även fast jag tog nya exponeringar
  • Skärmen visar ibland bilden som nån grön-rosa kladdig röra som kan liknas vid en tjock-tv med dålig mottagning
  • Mitt 100mm f2.2-objektiv kan bara ställas till f3.5 som största bländare. Vid borttagning av batteri och objektiv plus omstart går det att ställa den på f2.2

Men det mest frekventa felet, som alltid är där, är att på höga ISO-tal (800 och 1600) så är bilden tvådelad vertikalt mellan två olika vitbalanser. Detta har enligt Goecker att göra med nån slags kalibrering av sensorn, som Hasselblad köper från tredje part (nån som vet vilken?). Sensorer av denna storlek är tydligen tvådelade och informationen töms från sensorn i två olika delar, på nåt sätt.

Det är iaf klart och tydligt två olika vitbalanser i bilderna på höga ISO. Syns tydligast vi ca ett halvt steg underexponerade bilder. På ISO100 syns det inte, och det är ju där jag kommer att fota så det är väl inget större problem iofs, men det SKA ju inte förekomma, det är ju ett uppenbart fel.

Bifogar en JPG tagen igår på ISO1600 med mitt andra kamerahus. För dom som vill kolla närmare så har jag lagt upp några RAW-filer här där problemet syns tydligt:
http://www.markusp.se/download/150503RAW.zip

Jag har varit i kontakt med fotografer i USA som upplever samma problem, speciellt med vitbalansen, så jag är inte ensam om detta. Jag tycker det är förbaskat synd på en kamera för det priset...
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
Ser onekligen ut som skit. Inte för att jag tror att felet skulle kunna rättas till med firmware, men har du senaste i den?
Vad kostar en service?
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men det där låter/ser ju för jävligt ut.

Om jag hade köpt en kamera för 165k och fått något annat svar än "hemskt ledsen, det där ska vi fixa till pronto, oroa dig inte mer för det" så hade jag förmodligen tuppat av i butiken.
 

Bimbo

Aktiv medlem
Eftersom felet var på kameran från början så har det inte blivit någon servicekostnad för mig. Jag har varit extremt noga med att dokumentera allting som har uppstått också så jag har kött på benen.

Jag har som sagt fått ett nytt kamerahus nu, men vitbalansproblemet kvarstår iaf.

Goecker har varit väldigt tillmötesgående och bjudit mig på lite andra prylar som "plåster på såren", så ingen skugga faller över dem. Problemet ligger hos Hasselblads produkter. Dock är det så jäkla trist när man köper en sån här produkt till det pris dom tar, som utger sig för att vara världens bästa och så är det rentutsagt crap.

Jag undrar vad det har att göra med. Det måste liksom vara grejer i leverantörs- och tillverkningskedjan man har sparat in på. Det är ju ett alldeles utmärkt sätt att köra ner Hasselblads fina och välrenommerade varumärke i grunden och samtidigt kräma ut så mycket pengar det går på vägen genom att fortfarande ta skyhöga priser. Ingen hållbar strategi på lång sikt dock, det kan bara gå utför. Fler och fler kommer att inse att det inte är vad det har varit.
 

Janne H

Aktiv medlem
Men det mest frekventa felet, som alltid är där, är att på höga ISO-tal (800 och 1600) så är bilden tvådelad vertikalt mellan två olika vitbalanser. Detta har enligt Goecker att göra med nån slags kalibrering av sensorn, som Hasselblad köper från tredje part (nån som vet vilken?). Sensorer av denna storlek är tydligen tvådelade och informationen töms från sensorn i två olika delar, på nåt sätt.

Jag har varit i kontakt med fotografer i USA som upplever samma problem, speciellt med vitbalansen, så jag är inte ensam om detta. Jag tycker det är förbaskat synd på en kamera för det priset...
Känner tyvärr igen problemet :-(
För att göra en lång historia kort så jobbar jag numera med PhaseOne.
Efter att ha jobbat med olika bakstycken sedan -96 kan jag bara säga att vill du ha högsta bildkvalitet är det Captureone som i mitt tycke ger det!
 

Krille

Aktiv medlem
Jag skulle satsat på Pentax 645Z. Överlägsen hantering, fantastisk bildsensor (CMOS) relativt billigt kamerahus och bra utbud av begagnade objektiv till låga priser.
 

Bimbo

Aktiv medlem
Jag skulle satsat på Pentax 645Z. Överlägsen hantering, fantastisk bildsensor (CMOS) relativt billigt kamerahus och bra utbud av begagnade objektiv till låga priser.
Hmm, 67k+moms, det är ju rena vrakpriset i jämförelse för en 50MP mellanformatskamera med CMOS.

Synd att man går lite för mycket på varumärke/rykte ibland... :-/

Tack för tipset!
 

Krille

Aktiv medlem
Hmm, 67k+moms, det är ju rena vrakpriset i jämförelse för en 50MP mellanformatskamera med CMOS.

Synd att man går lite för mycket på varumärke/rykte ibland... :-/

Tack för tipset!
Jag har plåtat med föregångaren och lite grand med den här modellen. Extremt trevlig och genomtänkt. Jag känner också två fotografer som gått över från Hasselblad till Pentax 645Z och är skitnöjda. Pentax är löjligt underskattat i mellanformatsegmentet.
 

Bimbo

Aktiv medlem
Jag har plåtat med föregångaren och lite grand med den här modellen. Extremt trevlig och genomtänkt. Jag känner också två fotografer som gått över från Hasselblad till Pentax 645Z och är skitnöjda. Pentax är löjligt underskattat i mellanformatsegmentet.
Det låter onekligen intressant! Till syvende och sist är det ju en fungerande produkt man vill ha. Tack igen för tipset, ska ha det i åtanke beroende på hur mitt ärende med H5D-40 utspelar sig.

En annan jäkligt pinsam grej inom detta ämne är att jag och en kollega hårdtestade ett Profoto-aggregat i studion nyligen. Vi smackade på full kräm, 2000 Ws (tror jag). Vad händer? Jo, blixtaggregatet från ett av världens dyraste blixtmärken, med en prislapp på 60 papp, brinner upp! Sen har man blixtar från 90-talet som tuffar och går som om de var i nyskick. Vet inte om man ska skratta eller gråta...
 

Krille

Aktiv medlem
Det låter onekligen intressant! Till syvende och sist är det ju en fungerande produkt man vill ha. Tack igen för tipset, ska ha det i åtanke beroende på hur mitt ärende med H5D-40 utspelar sig.

En annan jäkligt pinsam grej inom detta ämne är att jag och en kollega hårdtestade ett Profoto-aggregat i studion nyligen. Vi smackade på full kräm, 2000 Ws (tror jag). Vad händer? Jo, blixtaggregatet från ett av världens dyraste blixtmärken, med en prislapp på 60 papp, brinner upp! Sen har man blixtar från 90-talet som tuffar och går som om de var i nyskick. Vet inte om man ska skratta eller gråta...
Också ett märke som har bättre rykte än vad det förtjänar. Jag har själv använt mycket Elinchrome kompaktaggregat utan krångel. Men det är klart, ju högre effekt desto större risk att något smäller. Och mina blixtar har inte varit särskilt starka. Däremot stått pall för löjligt mycket stryk, t.ex ungar som vält dem, ibland flera gånger om dan. Sådan stryktålighet värderar jag högt. Proffsprylar måste bara funka.
 

Bimbo

Aktiv medlem
Också ett märke som har bättre rykte än vad det förtjänar. Jag har själv använt mycket Elinchrome kompaktaggregat utan krångel. Men det är klart, ju högre effekt desto större risk att något smäller. Och mina blixtar har inte varit särskilt starka. Däremot stått pall för löjligt mycket stryk, t.ex ungar som vält dem, ibland flera gånger om dan. Sådan stryktålighet värderar jag högt. Proffsprylar måste bara funka.
Håller fullständigt med. Det är arbetsredskap, och jag betalar gärna bra om jag vet att det är ordentliga grejer som håller, fungerar och som jag kan lita på. Om jag betalar bra och det istället är det omvända så funkar det liksom inte!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har själv använt mycket Elinchrome kompaktaggregat utan krångel.
Jag har också goda erfarenheter av Elinchrom, men när jag skulle starta mitt knappt 3 år gamla Elinchromaggregat igår så dog det direkt ... suck.

Efter att ha pratat en del med kameraverkstäder så är mitt intryck att det är mindre krångel med moderna prylar än det var förr. Utvecklarna jobbar hela tiden med att förbättra sina konstruktioner och krånglande mekanik byts mot mer driftssäker elektronik.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
... Utvecklarna jobbar hela tiden med att förbättra sina konstruktioner och krånglande mekanik byts mot mer driftssäker elektronik.
Haha ... jag är bara tvungen att komma med en OT.

Jag jobbade i flera år som servicetekniker i processindustrin och maskinerna kunde inte göras bättre rent processmässigt. Så vad gör man då, jo man stoppar in en massa elektronik för att automatisera och göra de "bättre".

Resultat? Jo, de gamla helmekaniska maskiner går än idag medan de moderna med elektronik är slut, då kondensatorer torkat ut och kretsarna åldrats. Maskiner har fullt fungerande mekanik, men elektroniken är slut.

Anekdoten funkar dock inte på mekanik med högt slitage ;)
 

Bimbo

Aktiv medlem
...mindre krångel med moderna prylar än det var förr.
Lite OT: Jag måste faktiskt säga raka motsatsen till det uttalandet vad gäller elektronik rent allmänt i mina erfarenheter. Grejer som mikrovågsugn, diskmaskin, kyl o frys, dammsugare, TV osv. tycker jag inte håller värst länge alls idag.

Mor och fars Electrolux mikrovågsugn från sent 80-tal håller än idag. Likaså diskmaskin, kyl och frys av samma märke, 22 år gamla, höll finfint och byttes inte ut pga att de gått sönder utan endast estetiskt syfte. Själv fick man nyligen byta platt-TV när den gav upp efter tre års normalt användande. Mnjaa...

Finns väl nåt som heter "planerat åldrande" i dagens elektronik, har jag för mig att jag har sett nån dokumentär om. Jag tycker rent allmänt att det där gedigna hantverket och kvaliten är väldigt sällsynt numera. Grejerna är av sämre kvalitet och håller/funkar bara inte!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Folk får dock i stor utsträckning vad de betalar för. Titta på vad en normal ej rabatterad Miele-tvättmaskin kostar och titta sedan på en prispressad maskin från någon annan. Man kan lugnt säga att skillnaden är markant. Fastighetsmaskiner, även i lite mindre storlek, kostar åtminstone i storleksordningen 30 kkr... Ska prylarna hålla så kommer det att kosta, särskilt när det finns rörliga delar.

Något som retar gallfeber på mig är kläder, främst olika typer av tröjor. Man kan få saker som håller för nästan ingenting, lika gärna som snoraktigt dyra kan i det närmaste vara av engångstyp. Det känns lite som att man lika gärna kan gå ned till närmsta spelbutik och satsa pengarna där istället.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Vi får säkert se en kamera i Mieles diskmaskiner så vi vet hur disken fortgår genom en diskapp, sensorn kommer från Sony och disken kan ses i 4K av släkt o vänner.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vi får säkert se en kamera i Mieles diskmaskiner så vi vet hur disken fortgår genom en diskapp, sensorn kommer från Sony och disken kan ses i 4K av släkt o vänner.
Det skulle vara användbart på maskinerna där hela fronten är avsedd att täckas med en skåplucka. Fast jag är lite orolig för brus om det blir 4K... ;)
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
skämt åsido, jag har funderat på varför inte Hasselblad kan ställa utläsningen från deras sensor (enligt redogörelse från trådskaparen)
alla större sensorer är stickade så även 24x36 i SLR
det låter mao som en enkel justering som har missats från Hasselblad vad det gäller utläsningen av sensorn
 
ANNONS