Annons

Passfoto/Idkort - värt 150 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

michap

Aktiv medlem
För jämnviktens skull vill jag bara meddela att jag låtit ta pass-/körkortsbilder i den aktuella butiken flera gånger. Jag har aldrig haft anledning att klaga.

/Micha
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
michap skrev:
För jämnviktens skull vill jag bara meddela att jag låtit ta pass-/körkortsbilder i den aktuella butiken flera gånger. Jag har aldrig haft anledning att klaga.

/Micha
Min mamma hade inte heller klagat på den, därför gick jag dit, men se hur fel hon hade!

[Inlägget är redigerat av forumvärd. Tänk på att det är människor ni diskuterar]
 

Sandtroll

Medlem
Bra hjälp!

Ville dela med mig av en positiv erfarenhet =)

För mig är det svårt med passfoto eftersom jag skelar något så enormt med mitt vänstra öga om jag skall fokusera på något som är mer än 30 cm bort.

Detta leder ju till att allt som oftast ser man alldeles galen ut på sitt passfoto, men sist var jag hos en underbar människa som tog sig tid trixade och fixade och verkligen ansträngde sig till sitt yttersta för att jag skulle få en bra bild.

Det gjorde mig jätteglad för oftast blir det bara jaja det där kan man ju inte avhjälpa, men hon visade mig trixet och det tackar jag henne för!
 

Fotograf121

Aktiv medlem
-Pavel
Kan du ens reglerna för att ta ett pass foto. Kan du säga du vet hur man tar ett sådant
Så vet du hur det ska se ut när ett kort är godkänt och inte???

Jag har assisterat en fotograf här i Sundsvall att ta pass foton och det är inte det lättaste speciellet inte som ovan för det är en hel del att tänka på. Jag har testat en foto aoutomat men trotts följandet utav anvisningarna godkändes dom INTE vilket det kostade mig mer att gå och fota mig i en aoutomat än en riktig fotograf.

Relerna för pass och körkorts bilder har blivit mycket hårdare de senaste par åren så det har blivit riktigt svårt och man ser oftast inte normal ut på dom korten för att bli godkänd...

Då är det ganska kul att se på mitt körkorts bild då jag hade jägar platta och segält snaggat inga problem med att ta håret bakom örat =)
 

_lkerdun

Aktiv medlem
"Själv är bäste dräng"

Blev ombedd av min mor att plåta hennes körkorts-foto. Enda problemet, som nu då inte blev något problem dock, är ju att fotot ska vara under ett par cm på bredden och något mer på höjden i 4:3 aspekt-ratio.

Vad jag gjorde var att ta en serie bilder på min mor mot en vitt bakgrund med blixt riktad lämpligt på sv/v neg-film (Neopan 400) och sedan beskära den hon och jag vart nöjd med till det rätta formatet och beställde en karta med 6 från Pixum

PS. Kanske ska tilläggas att bilden blev godkänd både av VV och av dem som sedan sett hennes körkort. DS.
 

Bilagor

Senast ändrad:

_lkerdun

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Man behöver ingen utbildning för att visa kund och sitt yrke lite respekt och intresse. Gör man inte det SKA man syssla med annat.
...Men man kanske behöver litet utbildning för att kunna ta ett foto och då med vissa regler att följa. Där kommer man inte så långt med att b a r a vissa intresse/respekt, även om man ibland så skulle önska.
 

RawBeer [E.F.S]

Aktiv medlem
Malmös polishus samt centralstationen i malmö
står det klart o tydligt på dessa apparater vad som skall vara synligt.

Till mitt körkort för 5 år sedan tog jag fotot i en sådan. Det blev godkänt.

Till mitt pass för ett halvår sedan tog jag ett foto i en sådan. Det blev godkänt.

Jag vet inte om ni skickar in passhandlingarna till någon myndighet, Men jag brukar gå till polishuset och ge dem handlingarna. Då utgår jag ifrån att de säger till om något är fel.

Du behöver ju inte betala henne om du inte tar emot bilderna. Fick du inte se dem på datorn i förväg?
 

mounte

Aktiv medlem
Då jag tog mitt kort så gick jag till lokala fotobaren ( www.fotobaren.se ) som är en riktigt seriös och profssig fuji-handlare/återförsäljare (ptjaa ... vad säger man)

de tog någon bild (digitalt) frågade mig vad jag tyckte ... allt var kanon bara det att en knut som jag har på ett lädersnöre runt min hals hade hamnat på sniskan så den inte var i nacken ...

dom sa, "då tar vi någon bild till då..."

så gjorde vi det, sedan skrev dom ut och klippte ur bilden, allt klart på 10 minuter kanske ...

kostade mig under 150:- kanske 100:- är inte säker ... var ju ett tag sedan =)
 

Sandtroll

Medlem
Re: Re: Bra hjälp!

Estethia skrev:
åh, vicket trix? berätta!
vill oxå veta.
Hihi jo först så testade hon ju sig fram....
För o se vilket avstånd mitt öga skelade minst.

Sen så hittade vi något vi kunde ha nära mig så att mitt öga kunde fokusera hyfsat, (är ju mer än halvblind så det är liite svårt)

Sen så tog hon många många bilder och var hela tiden lugn och lät inte alls irriterad över att jag var så 'krånglig' att få rätt.

Så det använder jag mig av nu tex när jag tar självporträtt så jag inte skelar hej vilt =)
 
ANNONS