Annons

Köpa Nikon D5500 eller D7200?

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Larsson11

Ny medlem
Hej

Påbörjade min fotoresa för ca 1,5 år sedan med att köpa Nikon D3300. Efter relativt intesivt fotograferande så känner jag att jag vuxit ur D3300 kostymen och behöver byta upp mig.

Jag har tre objektiv idag,
fast 35mm
18-55mm (kit)
18-105mm VR

Dom två sistnämnda gluggarna kommer nog att försvinna med D3300.

Jag har som plan att köpa ny kamera + allround objekt.

Vad rekommenderar ni?

-D5500 kamerahus + 18-200 VRII
-D7200 med kit objektiv 18-140VR

Eller är jag ute och cyklar?

Smärtgränsen ligger på 14 000kr.

//Fredric
 

Prauter

Aktiv medlem
Av de två kamerorna är ju d7200 bättre på allt. De enda fördelarna med d5500 är ju den rörliga skärmen och att den väger lite mindre.

Så om du känner att du har vuxit ur din d3300 så får du betydligt fler "proffsattribut" om du går upp på d7200 och det blir därmed ett större "hopp" jämfört med d5500.

-lcd-skärm på ovansidan för att visa inställningar
-kontrollhjul på både fram- och baksida
-vädertätning
-många fler direktknappar för olika inställningar
-betydligt större buffert för seriebildtagning i raw
-betydligt vassare autofokus
-möjlighet för autofocus fine tuning
-två fack för sd-kort
-egna inställningsprogram (U1/U2)


Så med andra ord: D5500 är en bättre kamera än den du har idag. Men den kommer kännas ungefär likadan när du använder den. Du kommer uppleva en betydligt större skillnad med D7200 och förhoppningsvis till det bättre.
 

unoengborg

Aktiv medlem
D3300 är en ganska bra kamera så vänta dig inga jättelyft i bildkvalitet, vilken av dessa du än byter till

D7200 är dock behagligare att använda, bättre sökare, bättre utformning av reglage, mindre rotande i menyer, bättre möjlighet att styra blixtar,...

D5500 kommer att kännas som den du har, sånär som på den vikbara displayen.
Så nog lite tveksamt om du kommer att känna D5500 som någon större förändring.
 

djungel

Aktiv medlem
D7200 helt klart. Men att byta till 18-140 ger inte så mycket. Marginellt bättre än ditt 18-105.
Köp enbart huset och fundera på om det är ett helt annat objektiv du kan behöva t.ex. ett makro, tele eller vidvinkelobjektiv. Eller köp en blixt istället.

Tänk också på att D7100 är nästan lika bra på det mesta förutom bufferten vid fotografering i RAW. Övriga skillnader marginella för de flesta men den kostar mindre.
 

djungel

Aktiv medlem
Missade att du tänkte sälja ditt 18-105. I så fall är 18-140 ett bra allroundobjektiv. Jag antar att din 35 mm är riktigt skarp.
 

F.Larsson11

Ny medlem
Köpnerven fick övertag igår så det blev en D7200, D5500 var aldrig riktigt ett alternativ då den är som ni skriver ovan, samma sak fast med lite mer lull-lull.

Köpte den hos Fotokungen och dom hade någon kampanj så jag fick med ett 32Gb minne och en ryggsäck för 200 :-, taget!

35mm gluggen är lite för bra för man ställer lite för högra krav på de andra objektiven men det är lyxproblem speciellt då jag bara har ett till men magkänslan säger att sparbössan krossas vid nästa glugg...

Nu har jag bara hunnit pilla med kameran ett par timmar men jag känner redan att jag har en ny bästa vän, ska ta mig till andra sidan jordklotet på Söndag så då har jag både tid till manual och att testa mig fram.

Hittade ingen likvärdig tråd innan men om någon går i samma tankar som jag dvs. D3XXX och vägrat autoprogramen under en tid så behöver man inte känna sig rädd för denna kamera. Ny funktioner & inställningar finns det men det är också därför man köper nytt.

Om någon funderar på extra vikten så kan man se glaset som halvfullt (lite extra träning) eller halvtom.

Tack för inputs
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nu har jag bara hunnit pilla med kameran ett par timmar men jag känner redan att jag har en ny bästa vän, ska ta mig till andra sidan jordklotet på Söndag så då har jag både tid till manual och att testa mig fram.
Tack för inputs
Om du inte hinner genom hela manualen till avresa ladda ned den som pdf på mobilen,
så tar den ingen extra vikt i packningen
 

F.Larsson11

Ny medlem
Cashback fixat, fick även en rengöring av spegeln per år i tre år.

Manualen kvalar in som pocket så det kommer att få följa med på resan, känns ganska bra att bläddra i något istället för att kör digital (det är ju ändå semester)
 

saragill

Aktiv medlem
Antal tagningar med självutlösaren innan återgång till standardläge?

Hej!
Jag undrar om du vet hur många bilder man kan ta med timer/självutlösare, med din nya kamera? Jag är på väg att köpa ny men velar mellan olika modeller. Har bl a läst i nån tråd här nånstans att med D5000-kameran kan man tydligen bara ta 9 bilder i taget med självutlösaren, vilket jag finner helt värdelöst. Jag funderar på att köpa en D3300, och undrar om du vet hur många bilder man kan ta med självutlösaren med den, innan den återgår till standardläge?
Tacksamma hälsningar
Sara
 

p_stman

Aktiv medlem
Köpnerven fick övertag igår så det blev en D7200, D5500 var aldrig riktigt ett alternativ då den är som ni skriver ovan, samma sak fast med lite mer lull-lull.

Köpte den hos Fotokungen och dom hade någon kampanj så jag fick med ett 32Gb minne och en ryggsäck för 200 :-, taget!

35mm gluggen är lite för bra för man ställer lite för högra krav på de andra objektiven men det är lyxproblem speciellt då jag bara har ett till men magkänslan säger att sparbössan krossas vid nästa glugg...

Nu har jag bara hunnit pilla med kameran ett par timmar men jag känner redan att jag har en ny bästa vän, ska ta mig till andra sidan jordklotet på Söndag så då har jag både tid till manual och att testa mig fram.

Hittade ingen likvärdig tråd innan men om någon går i samma tankar som jag dvs. D3XXX och vägrat autoprogramen under en tid så behöver man inte känna sig rädd för denna kamera. Ny funktioner & inställningar finns det men det är också därför man köper nytt.

Om någon funderar på extra vikten så kan man se glaset som halvfullt (lite extra träning) eller halvtom.

Tack för inputs
köpte en D7200 nyligen jag med men jag köpte ett Sigma 24-105mm/ F4 Art till min kamera och jag kan inget annat än att rekommendera detta objektiv, min åsikt är att det fungerar absolut perfekt till ett DX hus. riktigt bra allround objektiv med underbar kvalitetskänsla.

Mvh Peter

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2289075
 

Prauter

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar om du vet hur många bilder man kan ta med timer/självutlösare, med din nya kamera? Jag är på väg att köpa ny men velar mellan olika modeller. Har bl a läst i nån tråd här nånstans att med D5000-kameran kan man tydligen bara ta 9 bilder i taget med självutlösaren, vilket jag finner helt värdelöst. Jag funderar på att köpa en D3300, och undrar om du vet hur många bilder man kan ta med självutlösaren med den, innan den återgår till standardläge?
Tacksamma hälsningar
Sara


Jag tror att du kanske har missförstått 9 bilder. Eller så missförstår jag vad du skriver.

Vad det betyder är att du kan ställa in självutlösaren att ta 1-9 bilder varje gång du trycker på knappen. Så om du försöker ta ett gruppfoto eller nåt kan du ställa in kameran att ta t.ex. 3 bilder med några sekunders mellanrum så minimerar du risken att någon blundar och du slipper springa fram och tillbaka.

Det betyder alltså inte att kameran går tillbaka till standardläge när du har använd självutlösaren 9 gånger. Detta gäller både D3300 och D5000. På de lite mer avancerade Nikonkamerorna kan du dessutom välja hur långt intervallet skall vara mellan varje bild.
 
ANNONS