Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Mashavet

Aktiv medlem
Thailändsk skalbagge

Den här snubben var ute och spatserade på berget på Similan Island #8, Thailand. 3-4 cm lång (om jag minns rätt).
Jag har försökt bildgoogla på "Thai bugs" "Green thai beetle" och en massa annat liknande utan att hitta något som liknar den här.
Någon som har ett bra förslag om vad det kan vara?
 

Bilagor

staika

Aktiv medlem
Uppifrån och ned:
Kvickgräsfjäril
Allmän ängsmätare, hane.
Luktgräsfjäril
Blåvinge, exakt vilken art är svårt att säga om man inte ser vingundersidan.
 

norrmarken

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar! Blåvinge hade jag också kommit fram till, men det var de små fläckarna på de bakre vingparen som förbryllade mig...
 

staika

Aktiv medlem
Jo, blåvingarna kan vara problematiska att arta.
Skulle jag våga mig på en vild gissning utan att ha sett vingundersidans mönster så skulle det bli Silverblåvinge, hona.
 

Johan_O

Aktiv medlem
Hej, fångade något i flykten som jag är osäker på om det kan vara den vanliga nötskrikan.? Ursäkta pressade värden, det blev ingen vidare exponering ur kameran tyvärr.
 

Bilagor

Bofoto2

Aktiv medlem
Parasiter

Det var ett tag sen jag var in här.
Men nu undrar jag, är det någon här som kan det här med parasiter.
Jag öppnade balkongdörren och fick se en humla innanför dörren för några dar sen. Den verkade dålig så jag hämtade en "tom" honungsburk så den skulle få energi. Men det den gjorde var att klia sig eller försöka putsa sig på kroppen. Jag har sett humlor tidigare genom åren som verkar slöa och det verkar som dom lider av ålderdom?
Jag hade en gammal kompaktkamera tillhands som var snabbare att använda än en systemare som jag måste byta objektiv på, så lite oskarpt.
På bilden såg det ut som en lus på bakkroppen som den inte kom åt. Den kliade sig på sidorna och var död innom en timme ungefär.
Nån som kan förklara?
 

Bilagor

Måns H

Aktiv medlem
Vilken skalbagge?

Ett antal såna här sitter på den kalkputsade fasaden på vårat hus på Gotland nu i juni 2016.

Dom ser brunsvarta ut, jag har ljusat upp bilden lite grann.

Längd inkl antenn cirka 16 mm.

Vad kan det vara?
 

Bilagor

Måns H

Aktiv medlem
Nytt foto

Snabbt svar, tack Tony!

Kollade på snytbagge. Den saknar väl de långa antennerna? Bifogar ny bild som i färg ligger närmare de svartbruna kryp vi har på huset.
 

Bilagor

ANNONS