Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att uppdatera sig som nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

elolinonr

Ny medlem
Hej! Jag är nyregistrerad på den här sidan, så jag hoppas att jag har hamnat rätt bland forumen :)

Vilket fall som helst, så känner jag att jag vill uppdatera min kamerautrustning från min Canon EOS 1100d som köptes 2012, om jag minns rätt. Har standardobjektivet som hängde med (18-55mm) och har sedan köpt till ett fast på 50mm. Har länge tänkt på att köpa både nytt kamerahus och objektiv, då jag inte trivs med det på 18-55mm. Jag tycker kamerahuset känns som att det är i den enklare klassen, och vill ha något mer avancerat.

Jag vet inte hur jag ska prioritera, köpa nytt objektiv för att fräscha upp lite, eller uppdatera mig helt med nytt kamerahus? Jag tar mest porträttfoton och resor och jag har gått fotokurs genom skolan samt att mitt gymnasiearbete kommer vara ett fotoprojekt, så har tagit steget från glad och ovetande nybörjare till... lite mindre nybörjare.

Nån som kan komma med lite tips hur jag bör prioritera? nytt objektiv eller kamerahus? Eftersom jag är student har jag inte alla pengar i världen heller...

Tack på förhand!
 

transalp-01

Aktiv medlem
Vad är din budget?

Vill du köpa nytt eller kan du tänka dig att köpa begagnat?

Tycker du ska satsa på både nytt hus och zoom. Ditt fasta håller bra kvalité.

Finns ett Sigma 17-50mm F2.8 EX OS till salu för 2000:- här på fotosidan. Klart lyft jämfört med ditt zoom idag.

Som nytt hus är eos750, 760, 800, 77, 80 bra alternativ. Ser inget bra begagnat Canon hus på fotosidan i denna klass.

En del kommer att rekommendera fullformat till dig men har du begränsad budget så låt bli.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej! Jag är nyregistrerad på den här sidan, så jag hoppas att jag har hamnat rätt bland forumen :)

Vilket fall som helst, så känner jag att jag vill uppdatera min kamerautrustning från min Canon EOS 1100d som köptes 2012, om jag minns rätt. Har standardobjektivet som hängde med (18-55mm) och har sedan köpt till ett fast på 50mm. Har länge tänkt på att köpa både nytt kamerahus och objektiv, då jag inte trivs med det på 18-55mm. Jag tycker kamerahuset känns som att det är i den enklare klassen, och vill ha något mer avancerat.

Jag vet inte hur jag ska prioritera, köpa nytt objektiv för att fräscha upp lite, eller uppdatera mig helt med nytt kamerahus? Jag tar mest porträttfoton och resor och jag har gått fotokurs genom skolan samt att mitt gymnasiearbete kommer vara ett fotoprojekt, så har tagit steget från glad och ovetande nybörjare till... lite mindre nybörjare.

Nån som kan komma med lite tips hur jag bör prioritera? nytt objektiv eller kamerahus? Eftersom jag är student har jag inte alla pengar i världen heller...

Tack på förhand!

Det här är mitt tips så slipper du lägga ut mer än 2500 kr förhoppningsvis.

Ska dock säga att jag inte alls har någon koll på Canon, så jag gör jämförelser med Nikon nedan:

Om eos 1100D klarar high speed sync och är kompatibel med HSS-triggers (kolla detta först - annars köp kamerahus som stödjer minst 1/4000s i HSS sync) hade jag börjat med att behålla 1100d:n samt köpa Canonmodellen av Yongnuo Tx622n (sändare och mottagare ca 700) (fast för canon vad nu den heter - notera att modellen jag nämnde nu är för Nikon!!), lägg till en kompetent blixt från Canon (motsvarande Nikons SB-900 vad nu den kan heta hos Canon), ett reflexparaply, en 5 in 1 reflektor och ett blixtstativ. Till blixten föreslår jag Eneloops 2100mah batterier+laddare som håller hög del av laddningen väldigt länge när du inte använder batterierna på ett tag (ca 350 kr).
Kostnaden för det är under 2500 kr (blixt köper man begagnat) och då får du mycket fler nya möjligheter än med nytt kamerahus eller objektiv.


Lista:
Yongnuo HSS-trigger (sändare + mottagare)
Mycket kompetent blixt (proffsblixt likt SB-900)
Sanyo Eneloopbatterier + laddare
5 in 1 reflektor ca 100 cm i diameter
Blixtstativ samt reflektorparaply


Det här är ett par med en sådan setup och 85mm:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/35555820884/in/dateposted-public/
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/35797190740/in/dateposted-public/


Sälj 18-55 och köp något du gillar där istället. Jag tycker raktecknande fast cirka 20mm är trevligt, men här är smaken som baken. Huvudsakliga nyttan av att köpa nytt kamerahus i ditt fall skulle jag säga är att det är bättre ergonomi och åtkomst till funktioner utan att behöva gräva i menyerna på skärmen - det ska gå fort att justera till ändrade förhållanden när man väl fotar och skärmletande är inget vidare då.

Det blir rätt häftig effekt av längre brännvidd t.ex. 180mmf/2.8, men man kommer då så långt ifrån personen man fotar att det kan bli lite svårt att kommunicera på ett bra och "intimt" sätt, speciellt om det är folk i rörelse runt i kring eller andra oljud m.m. På bländare f/2.8 har du korrekt exponering i fullt dagsljus med 1/3200s och ISO 100 - därav tipset om 1/4000s HSS så att du kan sänka bakgrundsexponeringen och få lite extra separation mellan person och bakgrund. Dock är det trevligt att ha möjligheten att gå till 1/8000s också, så slipper man känna sig begränsad.

Men i slutänden är alla svar du får olika former av tyckande, så du får ta med dig det du tycker låter vettigt.
 

elolinonr

Ny medlem
Vad är din budget?

Vill du köpa nytt eller kan du tänka dig att köpa begagnat?

Tycker du ska satsa på både nytt hus och zoom. Ditt fasta håller bra kvalité.

Finns ett Sigma 17-50mm F2.8 EX OS till salu för 2000:- här på fotosidan. Klart lyft jämfört med ditt zoom idag.

Som nytt hus är eos750, 760, 800, 77, 80 bra alternativ. Ser inget bra begagnat Canon hus på fotosidan i denna klass.

En del kommer att rekommendera fullformat till dig men har du begränsad budget så låt bli.
Begagnat kan funka för mig så länge som det är i fint skick.

Mitt fasta objektiv är jag mycket nöjd med! Ska kolla in Sigma objektivet :)

Ja, min budget är som sagt begränsad. Ska även kolla in de olika kamerahusen du föreslagit. Om/när man kan tänka sig att skaffa fullformat, vad bör man kolla efter då i detaljer osv i mitt fall?

Tack!

EDIT: Min budget skulle jag väl säga kunna ligga runt 5000-6000max. Inte mer än det. Om jag skulle betala mer - då gäller det att jag köper något som jag är säker på och vet kommer passa för mig.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej! Jag är nyregistrerad på den här sidan, så jag hoppas att jag har hamnat rätt bland forumen :)

Vilket fall som helst, så känner jag att jag vill uppdatera min kamerautrustning från min Canon EOS 1100d som köptes 2012, om jag minns rätt. Har standardobjektivet som hängde med (18-55mm) och har sedan köpt till ett fast på 50mm. Har länge tänkt på att köpa både nytt kamerahus och objektiv, då jag inte trivs med det på 18-55mm. Jag tycker kamerahuset känns som att det är i den enklare klassen, och vill ha något mer avancerat.

Jag vet inte hur jag ska prioritera, köpa nytt objektiv för att fräscha upp lite, eller uppdatera mig helt med nytt kamerahus? Jag tar mest porträttfoton och resor och jag har gått fotokurs genom skolan samt att mitt gymnasiearbete kommer vara ett fotoprojekt, så har tagit steget från glad och ovetande nybörjare till... lite mindre nybörjare.

Nån som kan komma med lite tips hur jag bör prioritera? nytt objektiv eller kamerahus? Eftersom jag är student har jag inte alla pengar i världen heller...

Tack på förhand!
Du behöver förstå själv vad som saknas i din utrustning. Att fråga här ger tips på andras preferenser som inte behöver överensstämma med dina egna behov.
Ut och fota och ta reda på om det är prylarna eller fotografen som behöver uppdateras. ;)

Ps/ optik är det som ger mest för pengarna men de bästa ligger vanligen utanför en studentbudget. /Ds
 

elolinonr

Ny medlem
Det här är mitt tips så slipper du lägga ut mer än 2500 kr förhoppningsvis.

Ska dock säga att jag inte alls har någon koll på Canon, så jag gör jämförelser med Nikon nedan:

Om eos 1100D klarar high speed sync och är kompatibel med HSS-triggers (kolla detta först - annars köp kamerahus som stödjer minst 1/4000s i HSS sync) hade jag börjat med att behålla 1100d:n samt köpa Canonmodellen av Yongnuo Tx622n (sändare och mottagare ca 700) (fast för canon vad nu den heter - notera att modellen jag nämnde nu är för Nikon!!), lägg till en kompetent blixt från Canon (motsvarande Nikons SB-900 vad nu den kan heta hos Canon), ett reflexparaply, en 5 in 1 reflektor och ett blixtstativ. Till blixten föreslår jag Eneloops 2100mah batterier+laddare som håller hög del av laddningen väldigt länge när du inte använder batterierna på ett tag (ca 350 kr).
Kostnaden för det är under 2500 kr (blixt köper man begagnat) och då får du mycket fler nya möjligheter än med nytt kamerahus eller objektiv.


Lista:
Yongnuo HSS-trigger (sändare + mottagare)
Mycket kompetent blixt (proffsblixt likt SB-900)
Sanyo Eneloopbatterier + laddare
5 in 1 reflektor ca 100 cm i diameter
Blixtstativ samt reflektorparaply


Det här är ett par med en sådan setup och 85mm:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/35555820884/in/dateposted-public/
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/35797190740/in/dateposted-public/


Sälj 18-55 och köp något du gillar där istället. Jag tycker raktecknande fast cirka 20mm är trevligt, men här är smaken som baken. Huvudsakliga nyttan av att köpa nytt kamerahus i ditt fall skulle jag säga är att det är bättre ergonomi och åtkomst till funktioner utan att behöva gräva i menyerna på skärmen - det ska gå fort att justera till ändrade förhållanden när man väl fotar och skärmletande är inget vidare då.

Det blir rätt häftig effekt av längre brännvidd t.ex. 180mmf/2.8, men man kommer då så långt ifrån personen man fotar att det kan bli lite svårt att kommunicera på ett bra och "intimt" sätt, speciellt om det är folk i rörelse runt i kring eller andra oljud m.m. På bländare f/2.8 har du korrekt exponering i fullt dagsljus med 1/3200s och ISO 100 - därav tipset om 1/4000s HSS så att du kan sänka bakgrundsexponeringen och få lite extra separation mellan person och bakgrund. Dock är det trevligt att ha möjligheten att gå till 1/8000s också, så slipper man känna sig begränsad.

Men i slutänden är alla svar du får olika former av tyckande, så du får ta med dig det du tycker låter vettigt.
Jag har ingen erfarenhet av blixt, reflexparaply osv. Men för att utveckla sig får man ju lära sig också :) Jag tror dock att uppdatera den utrustning jag har är något som passar mina kunskaper bättre för tillfället. Och vad jag känner att jag faktiskt vill göra.

Med så lång brännvidd som 180mm som du nämnde, kan nog ge fina porträttfoton och jag förstår grejen med det. Tror inte det funkar för mig heller. Är väl mer en vanesak men jag känner att jag redan kommer långt ifrån personen jag fotar med mitt 50mm.
 

elolinonr

Ny medlem
Du behöver förstå själv vad som saknas i din utrustning. Att fråga här ger tips på andras preferenser som inte behöver överensstämma med dina egna behov.
Ut och fota och ta reda på om det är prylarna eller fotografen som behöver uppdateras. ;)

Ps/ optik är det som ger mest för pengarna men de bästa ligger vanligen utanför en studentbudget. /Ds
Det förstår jag. Men känns skönt att kunna bolla för och nackdelar med mer erfarna fotografer. Är nog både prylarna och fotografen som behöver uppdateras, har absolut sett framsteg och utveckling inom mitt fotograferande, men för att kunna utvecklas ytterligare vill jag utmana mig själv med ny utrustning.

Ja, tråkigt nog är det väldigt dyrt.
 

cardazio

Aktiv medlem
Ut och fota och ta reda på om det är prylarna eller fotografen som behöver uppdateras. ;)

Ps/ optik är det som ger mest för pengarna men de bästa ligger vanligen utanför en studentbudget. /Ds
Det är väldigt lätt att det tar lång tid och att förköpa sig på sämre saker. Ljussättning kommer göra mer för dina porträttbilder än skillnaden mellan objektiv. Du har redan ett fast 50 som jag antar är f1.8 - det räcker absolut.

Det förstår jag. Men känns skönt att kunna bolla för och nackdelar med mer erfarna fotografer. Är nog både prylarna och fotografen som behöver uppdateras, har absolut sett framsteg och utveckling inom mitt fotograferande, men för att kunna utvecklas ytterligare vill jag utmana mig själv med ny utrustning.

Ja, tråkigt nog är det väldigt dyrt.

Jag tror inte du blir nöjd med investeringen på porträttfronten om du lägger pengarna på ett till objektiv. Ljussättning kan få någon att se ut som skit eller få personen att se skitsnygg ut. Titta på min post ovan - sälj ditt 18-55 och köp prylar för 2500 kr, så har du ett bra startpaket för porträtt.


Exempel:
Kör Clamshellbelysning utomhus i fullt dagsljus med 1 st blixt (med HSS via trigger + reflektorparaply) riktat nedåt ca 45 grader mot modellens huvud (så att du får bort skuggan under näsan är en bra utgångspunkt) och lätta upp skuggor mha en silverreflektor som hålls plant nedanför magen på modellen t.ex. Ställ kameran på manuell och blixten på TTL+HSS samt ställ in exponeringen i kameran (t.ex. 1/3200 f/2.8 ISO 100 för fullt dagsljus). Sänk sedan exponeringen för bakgrunden något för lite mer effekt t.ex. 1/4000s. Använd sedan blixtkompensation för att sänka/öka styrkan på blixtinverkan på modellen (om du tycker blixtljuset slår för hårt och vi brukar köra -0,7ev). OBS - du ska placera modellen i skuggan (gärna med ljusa delar bakom modellen t.ex. fasader eller natur m.m.) och det du gör ovan är att använda upplättningsblixt.

Det är en bra början och sedan kan man experimentera därifrån. Kör du med blixt kisar folk inte när de är fullständigt belysta till skillnad från om du ställer dem med ansiktet i solljus.

Som sagt - det jag beskriver ovan kostar dig ca 2500 kr, men nu är min övertalningskampanj över :p.
Jag har precis börjat med porträtt (i våras) och med undantag för att jag även använt en enskild beauty dish då och då så har du alla möjligheter att klå mina resultat. Du fick ett par exempel på bilder i min tidigare post och du kan se lite fler på den Flickrsidan (alla är tagna med samma metod - 1 blixt och ev. 1 reflektor). I september 2015 hade jag ingen aning om vad jag höll på med - jag vred på knappar tills det blev bra, så du har nog mer kunskap nu än vad jag hade då (dock har jag nördat ned mig riktigt ordentligt sedan dess och resultaten börjar komma nu).

En tidigare nybörjare till en annan så att säga. Jag känner igen mig i situationen.

2017-08-06 15_53_50-Richard Häggström _ Flickr.jpg Länk

-------------
Ett sista tips som jag lärde mig mycket på var att vara ute på nästan molnfria dagar och sätta kameran på "sunny 16" dvs. ISO100, f/16 och 1/100 s vilket är korrekt exponering på ljusa dagar. Du får då snabbt en förståelse för ljusriktning och styrka. Skuggorna blir djupa och inget överexponeras. Du kan använda vilka variationer på sunny 16 som du vill också - f/2.8, 1/3200s och ISO100 är samma exponering som ISO100, 1/100s, f/16. Du kommer märka att dagsljus som reflekteras eller mjukas upp blir mycket behagligare m.m.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Har länge tänkt på att köpa både nytt kamerahus och objektiv, då jag inte trivs med det på 18-55mm. Jag tycker kamerahuset känns som att det är i den enklare klassen, och vill ha något mer avancerat.
Vad är det som gör att du inte trivs med ditt 18-55? Svaret på den frågan kan ge en ledtråd till vad du bör ersätta det med.

Att byta ut ditt kamerahus tycker jag inte är prioriterat. De motivområden du nämnde klarar den kameran fint. Om du tänker börja fotografera sport och snabba flygande fåglar så är det nog däremot en poäng att leta efter en ny kamera.

Det är oftast objektivet, och inte kameran, som är den begränsande faktorn för vilka bilder man kan åstadkomma. Fast den mest begränsande faktorn brukar trots allt vara fotografen. :)
 
ANNONS