Annons

Funderar på att köpa drönare, vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Detta med drönare är ett kaos om man ser det internationellt. I Thailand verkar det vara helt förbud på att flyga med drönare. Fast inte att inneha dem.
I något annat land såg jag att man beslagta drönare. Minns tyvärr inte vilket land det var. Man fick när man lämnade landet betala en häftig avgift för att få tillbaka sin dron.

Så vill du filma i olika länder i Europa bör du kolla noga de lokala reglerna. Det verkar råda en riktig soppa om vad som gäller i olika länder inom EU.
 

iSolen.se

Guest
Detta med drönare är ett kaos om man ser det internationellt. I Thailand verkar det vara helt förbud på att flyga med drönare. Fast inte att inneha dem.
I något annat land såg jag att man beslagta drönare. Minns tyvärr inte vilket land det var. Man fick när man lämnade landet betala en häftig avgift för att få tillbaka sin dron.

Så vill du filma i olika länder i Europa bör du kolla noga de lokala reglerna. Det verkar råda en riktig soppa om vad som gäller i olika länder inom EU.
Jo jag vet röran, ska till USA och jag behöver inget tillstånd där bara jag kan visa upp mitt svenska tillstånd...som jag alltså inte längre kan få. Eller kan jag det?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo jag vet röran, ska till USA och jag behöver inget tillstånd där bara jag kan visa upp mitt svenska tillstånd...som jag alltså inte längre kan få. Eller kan jag det?
Å andra sidan så ser jag hela tiden segelkanaler på you tube som filmar med drönare.
Det verkar inte som lagarna följs särkilt strikt.
Men det är som du visar en djäkla röra på lagar och tillstånd.
 

iSolen.se

Guest
Å andra sidan så ser jag hela tiden segelkanaler på you tube som filmar med drönare.
Det verkar inte som lagarna följs särkilt strikt.
Men det är som du visar en djäkla röra på lagar och tillstånd.
Varenda drönarfilm före 2018-02 i Sverige är väl olaglig.

Men jag ska göra det kommersiellt så det måste vara rätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo jag vet röran, ska till USA och jag behöver inget tillstånd där bara jag kan visa upp mitt svenska tillstånd...som jag alltså inte längre kan få. Eller kan jag det?
Det finns fortfarande länkar till formulär för tillståndsansökan för de olika kategorierna av obemannade luftfartyg. Jag tolkar det som att det går att åtminstone ansöka om tillstånd, och eventuellt också få ett, trots att tillstånd inte längre krävs för det mesta.

Kanske finns denna tillståndsprocess kvar just för att man ska kunna visa upp ett svenskt tillstånd utomlands. Bästa sättet att få svar på den frågan är nog att kontakta Transportstyrelsens avdelning för obemannade luftfartyg.
 

PMD

Aktiv medlem
Varenda drönarfilm före 2018-02 i Sverige är väl olaglig.
Det beror på vad man menar med olaglig.

Det var själva kameraövervakningen från drönare som var olaglig, och upptagningar som gjordes innan Högsta förvaltningsdomstolens dom om saken tror jag knappast var olagliga. Huruvida publicering av videofilmerna är olaglig eller inte är en annan fråga och regleras nog av PUL (förr) och GDPR (nu snart).

Innehav av en sådan videofilm är knappast olagligt generellt.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det finns fortfarande länkar till formulär för tillståndsansökan för de olika kategorierna av obemannade luftfartyg. Jag tolkar det som att det går att åtminstone ansöka om tillstånd, och eventuellt också få ett, trots att tillstånd inte längre krävs för det mesta.

Kanske finns denna tillståndsprocess kvar just för att man ska kunna visa upp ett svenskt tillstånd utomlands. Bästa sättet att få svar på den frågan är nog att kontakta Transportstyrelsens avdelning för obemannade luftfartyg.
Kortfattat, för drönare i klass 2 och uppåt så finns det fortfarande krav på tillstånd.
Tidigare så fanns det även klass 1A och 1B som krävde tillstånd för komersiell flygning.
De klasserna är numera ihopslagna till klass 1. För vilket tillstånd inte längre krävs.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det beror på vad man menar med olaglig.

Det var själva kameraövervakningen från drönare som var olaglig, och upptagningar som gjordes innan Högsta förvaltningsdomstolens dom om saken tror jag knappast var olagliga. Huruvida publicering av videofilmerna är olaglig eller inte är en annan fråga och regleras nog av PUL (förr) och GDPR (nu snart).

Innehav av en sådan videofilm är knappast olagligt generellt.
Det blev tillåtet att fotografera och filma med drönare redan i Augusti förra året.
Efter en lagändring. (Alla riksdagens partier var för övrigt överens i den här frågan).

Gällande filmer och foto så krävs det dock tillstånd för "spridning". Dvs publicering.
Detta krav gäller vare sig det är frågan om privat eller komersiell fotografering.
Tillstånd för spridning söker man hos Lantmäteriet.
Mer info om det här:
https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Rattsinformation/spridningstillstand/
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jo jag vet röran, ska till USA och jag behöver inget tillstånd där bara jag kan visa upp mitt svenska tillstånd...som jag alltså inte längre kan få. Eller kan jag det?
Gällande drönare och USA.
Kolla upp vilka frekvenser din drönare använder, och huruvida de är tillåtna i USA.
Sannolikheten är stor för att Du inte får använda Din drönare i USA pga just detta.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Gällande filmer och foto så krävs det dock tillstånd för "spridning". Dvs publicering.
Detta krav gäller vare sig det är frågan om privat eller komersiell fotografering.
Nja, det beror ju på vad bilderna/filmerna föreställer. Inget tillstånd behövs om motiven är:
• Bostadsbyggnader med tomt.
• Områden för offentliga tillställningar.
• Offentliga platser (exempelvis allmänna vägar, gator, torg och parker).
• Din privata skogsmark.
• Åkermark.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Nja, det beror ju på vad bilderna/filmerna föreställer. Inget tillstånd behövs om motiven är:
• Bostadsbyggnader med tomt.
• Områden för offentliga tillställningar.
• Offentliga platser (exempelvis allmänna vägar, gator, torg och parker).
• Din privata skogsmark.
• Åkermark.
Jag är högst medveten om att det finns ett antal undantag från tillståndskravet.
Men tog ett lika medvetet beslut om att inte nämna det.
Detta då jag flera gånger varit i samtal med olika handläggare på LM (Lantmäteriet) för att försöka få klarhet i var gränsen går.
Vilket inte är helt enkelt.

Orsaken är att gränsdragningen för vad som är tillståndspliktigt, och vad som inte är tillståndspliktigt är högt flytande.
I väldigt generella termer, syns horisonten. Så finns det alltid ett krav på granskning.
I lika generella termer, s.k. "lodbilder" (dvs bilder taget uppifrån med kameran riktad rakt neråt), och rätt motiv så behöver du inte skicka bilderna på granskning.
Är man det minsta osäker är det bäst att skicka bilderna/filmerna för granskning.
LM är för övrigt snabba, och mycket hjälpsamma, svar brukar komma inom ett par dagar.
 

iSolen.se

Guest
Jag är högst medveten om att det finns ett antal undantag från tillståndskravet.
Men tog ett lika medvetet beslut om att inte nämna det.
Detta då jag flera gånger varit i samtal med olika handläggare på LM (Lantmäteriet) för att försöka få klarhet i var gränsen går.
Vilket inte är helt enkelt.

Orsaken är att gränsdragningen för vad som är tillståndspliktigt, och vad som inte är tillståndspliktigt är högt flytande.
I väldigt generella termer, syns horisonten. Så finns det alltid ett krav på granskning.
I lika generella termer, s.k. "lodbilder" (dvs bilder taget uppifrån med kameran riktad rakt neråt), och rätt motiv så behöver du inte skicka bilderna på granskning.
Är man det minsta osäker är det bäst att skicka bilderna/filmerna för granskning.
LM är för övrigt snabba, och mycket hjälpsamma, svar brukar komma inom ett par dagar.
Två veckor säger dom, de kanske är snabbare i praktiken.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Jag har börjat filma med drönare och man skall inte flyga högre än 120m samt längre än 500m. Sedan måste man skicka in material till lantmäteriet för granskning innan publicering. Efter att man kontaktat dem och skrivit vad det är som skall filmas mm så får man länk med instruktioner hur man går tillväga. Kostnadsfritt är det, dock tar det några dagar innan det godkänns och därefter får man skriftlig beslut.

Satsa på det och gör rätt från början, så gör jag i alla fall. Efter att ha pratat med folk som filmar från drönare kom jag fram till att NÄSTAN INGEN ansöker om publiceringstillstånd vilket är fel och förr eller senare kommer det att kosta oss denna frihet som vi har.
 

iSolen.se

Guest
Jag har börjat filma med drönare och man skall inte flyga högre än 120m samt längre än 500m. Sedan måste man skicka in material till lantmäteriet för granskning innan publicering. Efter att man kontaktat dem och skrivit vad det är som skall filmas mm så får man länk med instruktioner hur man går tillväga. Kostnadsfritt är det, dock tar det några dagar innan det godkänns och därefter får man skriftlig beslut.

Satsa på det och gör rätt från början, så gör jag i alla fall. Efter att ha pratat med folk som filmar från drönare kom jag fram till att NÄSTAN INGEN ansöker om publiceringstillstånd vilket är fel och förr eller senare kommer det att kosta oss denna frihet som vi har.
Vad hände med självgranskningsrätten? Förut fick man självgranskningsrätt efter några prickfria ansökningar.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Ingen aning, jag skickade in 18GB till granskning och kommer att skicka in många fler, jag fick lära mig att inte stressa. Jag skickar RAW dvs filer från minneskortet direkt, 4K material, dock skall man ladda upp filer om 2GB styck så jag måste dela dem innan iom man får 4GB filer per automatik.

Edit: Självgranskningen gäller kanske att personer på film/foto går inte att identifiera? Ingen aning mao
 

iSolen.se

Guest
Ingen aning, jag skickade in 18GB till granskning och kommer att skicka in många fler, jag fick lära mig att inte stressa. Jag skickar RAW dvs filer från minneskortet direkt, 4K material, dock skall man ladda upp filer om 2GB styck så jag måste dela dem innan iom man får 4GB filer per automatik.

Edit: Självgranskningen gäller kanske att personer på film/foto går inte att identifiera? Ingen aning mao
Jag har skickat in tre ansökningar, det blir rätt mycket administration om man flyger dagligen. Jag har flugit i tre dagar.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Du menar kanske att de tröttnar på dig och ger dig rätten att publicera utan granskning? Jag har i beslutet fått tillstånd att filma och därefter publicera ett visst område nära Öresundsbron, stränder och omnejd. När jag börjar filma annanstans så måste jag skicka in igen vad jag förstått.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Edit: Självgranskningen gäller kanske att personer på film/foto går inte att identifiera? Ingen aning mao
Två veckor säger dom, de kanske är snabbare i praktiken.
Gällande självgranskningsrätten så finns den inte längre.
Tidigare så var det FM (Försvarsmakten) som skötte granskningen av "flygfoton".
De kunde utfärda tillstånd för självgranskning.
Den möjligheten har inte LM (Lantmäteriet) med nuvarande lagstiftning.
Så numera måste man skicka in allt material, även på platser där man tidigare fått bilder godkända.

Gällande tidsåtgången.
Är datamängden tillräckligt liten för att Du ska kunna skicka materialet via filskickstjänsten. Dvs digitalt.
Så brukar svaret komma 2-3 dagar efter att Du skickat in det. (Skriftligt på posten).
För egen del så brukar jag skicka in redigerade bilder, alternativt grovt klippta filmer.
Så att jag slipper att jag kan skicka materialet via LM:s filskickstjänst.

Ett tips är också att säkerställa att GPS-kordinaterna finns i filerna.
(Lightroom har som standard att ta bort det vid export, vilket skapar onödigt merarbete för LM).
 

erdeljan

Aktiv medlem
Lantmäteriet vill ha adresser säger dem, har inte sett att dem vill ha koordinater. Jaha, så man måste få skicka efter varje gång om man flyger på samma ställe menar du?
 
ANNONS