Annons

Funderar på att köpa drönare, vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Lantmäteriet vill ha adresser säger dem, har inte sett att dem vill ha koordinater. Jaha, så man måste få skicka efter varje gång om man flyger på samma ställe menar du?
Jag skickar en batch varje gång med det är inget krav. Skickade t o m en från 2013 (flygfoto).

En batch per adress kör jag som strategi.

Jag har inte skickas så många än men där adressen var ett område skrev jag helt enkelt det.

Sen kan man ju låta bli att skicka upp alla bilder på samma objekt, det är rationellt och knappast något någon kommer protestera emot.

Bra tips om horisonten, jag hade glömt bort den detaljen.

Men enl Erland kan man alltså fota/film hus, villaområden utan tillstånd. Skulle gärna se den formella gällande texten som beskriver det. Källa?

Om man undviker horisont, transformatorstationer, större järnvägsstatiner och andra skyddsobjekt (jag är just nu bredvid ett sådant, kom jag på, ett företag som hanterar kontanter, jag hade tänkt flyga här men det är bara att glömma)
 

iSolen.se

Guest
Nja, det beror ju på vad bilderna/filmerna föreställer. Inget tillstånd behövs om motiven är:
• Bostadsbyggnader med tomt.
....
Lantmäteriet ringde just, "bostadsbyggnad" rör enkild bostadsbyggnad, inte bostäder (plural) eller bostadsområden.

De vill i princip att vi skickar in allt som man tänker använda och det ska vara exakt beskrivet så de kan kolla mot sina kartor. Koordinater, kartor, adresser...ju mer desto bättre.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men enl Erland kan man alltså fota/film hus, villaområden utan tillstånd. Skulle gärna se den formella gällande texten som beskriver det. Källa?
Nu har du nog missuppfattat. Det jag skrev gällde SPRIDNING av bilder/filmer, inte fotografering.

Källan är förstås lantmäteriet, som Daniel länkade till tidigare. (Eftersom du uppenbarligen inte kollade hans länk känns det lite meningslöst för mig att länka, men ...)
 

iSolen.se

Guest
Nu har du nog missuppfattat. Det jag skrev gällde SPRIDNING av bilder/filmer, inte fotografering.

Källan är förstås lantmäteriet.
Det här har vi pratat om tidigare, du kan försöka förstå istället för att anstränga dig att missförstå, det vore mycket mer rationellt och skulle spara allas vår tid.

Självfallet underförstås spridning av bilderna, precis som att man vid vanlig fotografering underförstår användning på nätet, FB, FS eller andra sociala medier om inget annat sägs.

Jag är lite trött på meningslösa forumsvar som

"
TS: Får jag fota människor utan tillstånd?
Erland: Ja.
"

som inte löser TS problem, och i värsta fall missleder TS.

Vi har redan läst den texten, det är inte en lagtext direkt och nämner t ex inte master, horisontproblemet etc men det får duga, jag har direktkontakt med dem ändå så jag kan fråga.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
De vill i princip att vi skickar in allt som man tänker använda och det ska vara exakt beskrivet så de kan kolla mot sina kartor. Koordinater, kartor, adresser...ju mer desto bättre.
Precis så. I själva ansökan, som man skickar innan man skickar bilderna.
Så brukar jag ange både adress och startpunkt med kordinater.
(Kunde varit tydligare om det ovan).

Samt ser till att drönarens GPS-information finns kvar i bildfilerna.
Med vissa drönare så kan LM se inte bara var bilden är tagen, utan också i vilken riktning.
Vilket underlättar deras arbete.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Självfallet underförstås spridning av bilderna, precis som att man vid vanlig fotografering underförstår användning på nätet, FB, FS eller andra sociala medier om inget annat sägs.
Okej, då vet vi att vi i ska fortsättningen GISSA att du menar något annat än du skriver. (Ett enklare alternativ för konstruktiva diskussioner vore kanske att du, som de flesta allra, skrev vad du menade istället för något annat.)

Vi har redan läst den texten, det är inte en lagtext direkt och nämner t ex inte master, horisontproblemet etc men det får duga, jag har direktkontakt med dem ändå så jag kan fråga.
Du vet hur internet och world wide web fungerar, va? Hyperlänkar och sånt? På den sida jag länkade till finns texten "Du kan läsa om alla undantag samt få mer information om vad som gäller i det här informationsbladet - Information om föreskrifter och undantag". Om du inte tycker att informationen var tillräckligt tydlig för att du skulle förstå den kanske du ska klicka på den länken och läsa vidare ...
 

iSolen.se

Guest
Okej, då vet vi att vi i ska fortsättningen GISSA att du menar något annat än du skriver. (Ett enklare alternativ för konstruktiva diskussioner vore kanske att du, som de flesta allra, skrev vad du menade istället för något annat.)


Du vet hur internet och world wide web fungerar, va? Hyperlänkar och sånt? På den sida jag länkade till finns texten "Du kan läsa om alla undantag samt få mer information om vad som gäller i det här informationsbladet - Information om föreskrifter och undantag". Om du inte tycker att informationen var tillräckligt tydlig för att du skulle förstå den kanske du ska klicka på den länken och läsa vidare ...
Poängen går som vanligt inte hem, du läser endast bokstavligt. Måste vara jobbigt för dig att ha med vanligt folk att göra.

Texten verkar du till skillnad från mig inte ha läst den eftersom den inte ens nämner de problem som jag skrev om och också talade med lantmäteriet om. Du kan ta det lugnt, de tog själva upp de saker man ska undvika att fota.
 
ANNONS