Annons

Nya mac mini 2018

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Jag har nu mac mini (2014), 2,6 ghz, intel core i5, 16 gb ram, grafik: Intel Iris 1536 MB. Ibland är det lite slött när jag redigerar.

Nu kommer nya mac mini, citat från en tidning: "I grundutförandet har Mac Mini en fyrkärnig Core I3-processor på 3,6 gigahertz utan Turbo Boost. Den kan även fås med sexkärnig Core I5 på 3,0 gigahertz (turbo boost 4,1 gigahertz) eller Core I7 på 3,2 gigahertz (4,6 med turbo boost). Mac Mini kan beställas med upp till 64 gigabyte. Från 8 till 16 gigabyte kostar 2 200 kronor, för 32 gigabyte 6 600 kronor och för 64 gigabyte dubblas nästan priset på datorn – 15 400 extra kostar det. Oavsett processor har Mac Mini Intel UHD 630-grafik."

Skulle det för mig bli så mycket bättre fart med grundutförandet plus 16 gb ram?

Är grafikkortet bättre än det jag har nu?

Och det här med kärnor, när behöver man egentligen sex kärnor?

Jag använder datorn till bildredigering och surf (inte spel!)
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag vet inte hur mycket bättre grafiken är på den nya men tänk på att den senaste modellen har SSD disk vilket borde ge en rejäl prestandaförbättring och om du uppgraderar så kanske det kan vara värt att installera mer än 16Gb minne lite beroende på hur stora filer du jobbar med och vilka program du använder.

Faktum är att om du inte jobbar med video eller spelar grafiktunga spel så är nog inte grafikkortet (chipet kanske är mer korrekt) så viktigt för prestandan som en SSD disk och gott om minne.
 

martinot

Aktiv medlem
Det beror på vilken RAW-framkallare eller bildredigeringsprogram du använder.

De flesta fotoapplikationer använder normalt grafikkortets GPGPU (som är den delen av grafikkorten som kan användas för vissa typer av beräkningar) extremt lite, väldigt sparsamt eller inte alls.

Tex. Lr använder GPGPU mest vid export (konvertering till JPEG-filer). Annars inte så mycket (några få filter använder det).

Dvs. kör du inte andra saker som CAD, spel, etc. så skulle jag inte prioritera ett diskret grafikchip (som det egentligen handlar om här, även om vi i dagligt tal kallar det graffikort).

Jag hade för enbart fotoredigering normalt nöjt mig med den integrerade grafikdel som redan sitter i Intelprocessorerna (kör du dock mycket "Export" till JPEG så kan det löna sig i tex. Lr).

Tycker inte att datorkraften spontant ser ut att ge så mycket för pengarna (kanske inte där Apple satsar främst tror jag), men jag tror du kommer att helt klart uppleva den som lite rappare och snabbare än din nuvarande.

Var jag du så skulle jag nog välja en annan stationär som för samma pengar ger dig både större SSD och mer minne (även om mer än 16GB inte alltid är så användbart idag, så skadar det inte för att få en ökad livslängd på datorn med 32GB).

Ett annat alternativ värt att fundera på är att byta ut disken i den nuvarande Mac Mini till en med snabb SSD (mer minne än 16GB på en äldre existerande burk är nog däremot onödigt).

Det kommer ge en grymt fin uppgradering för en väldigt liten kostnad jämfört med att köpa en helt ny dator.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag vet inte hur mycket bättre grafiken är på den nya men tänk på att den senaste modellen har SSD disk vilket borde ge en rejäl prestandaförbättring och om du uppgraderar så kanske det kan vara värt att installera mer än 16Gb minne lite beroende på hur stora filer du jobbar med och vilka program du använder.

Faktum är att om du inte jobbar med video eller spelar grafiktunga spel så är nog inte grafikkortet (chipet kanske är mer korrekt) så viktigt för prestandan som en SSD disk och gott om minne.
Apple ska ha 6.600:- för att uppgradera minnet från 8 till 32 GB - lite väl magstarkt. Min mini 2012 kommer därmed att bytas ut mot en PC.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Det beror på vilken RAW-framkallare eller bildredigeringsprogram du använder.

De flesta fotoapplikationer använder normalt grafikkortets GPGPU (som är den delen av grafikkorten som kan användas för vissa typer av beräkningar) extremt lite, väldigt sparsamt eller inte alls.

Tex. Lr använder GPGPU mest vid export (konvertering till JPEG-filer). Annars inte så mycket (några få filter använder det).

Dvs. kör du inte andra saker som CAD, spel, etc. så skulle jag inte prioritera ett diskret grafikchip (som det egentligen handlar om här, även om vi i dagligt tal kallar det graffikort).

Jag hade för enbart fotoredigering normalt nöjt mig med den integrerade grafikdel som redan sitter i Intelprocessorerna (kör du dock mycket "Export" till JPEG så kan det löna sig i tex. Lr).

Tycker inte att datorkraften spontant ser ut att ge så mycket för pengarna (kanske inte där Apple satsar främst tror jag), men jag tror du kommer att helt klart uppleva den som lite rappare och snabbare än din nuvarande.

Var jag du så skulle jag nog välja en annan stationär som för samma pengar ger dig både större SSD och mer minne (även om mer än 16GB inte alltid är så användbart idag, så skadar det inte för att få en ökad livslängd på datorn med 32GB).

Ett annat alternativ värt att fundera på är att byta ut disken i den nuvarande Mac Mini till en med snabb SSD (mer minne än 16GB på en äldre existerande burk är nog däremot onödigt).

Det kommer ge en grymt fin uppgradering för en väldigt liten kostnad jämfört med att köpa en helt ny dator.
Jag har en Mac Mini, en sen 2014 och det går inte att bygga ut minnet......... Jag har en PC nu.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag har varit en Mac-användare i många år nu. Men snart har jag inte råd/lust att fortsätta längre med dom ockerpriser som företaget tar ut på sin hårdvara.
Jag skulle vilja byta ut min MacBook Air anno 2013 för att få bättre förutsättningar för Lightroom och Photoshop.
Men att betala nästan 20 000 för en Mac mini? (Uppgradera standardversionen till 256GB SSD samt 32GB RAM)
Men det tar verkligen emot att gå tillbaka till PC! All ångest som det framkallar i form av strul med Windows, drivrutiner och allt annat bös?
Vad kostar en årsförbrukning av lugnande, blodtryckssänkande och hjärtmedicin? För det lär tyvärr behövas...

Sedan bör det påtalas att en del i det höga priset har med den historiskt svaga kronan att göra.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Ja den nya kan man byta RAM på. Två socklar.

Inte byta SSDn då den är hårt kryptoknuten till T2 chippet.
SSD ska klara en bra bit över 3GB/s och behöver man mera disk kör man den med fördel externt över usb-c eller ännu bättre Thunderbolt 3.

Har skummat som snabbast och prestanda mässigt verkar den 6-kärniga i5 vara 50% snabbare CPU-mässigt än den fyrkärnig i7 från 2012.
Den nya i7:an dubbelt upp från 2012. Typ.

Men sedan är de nya diskarna brutalt snabbare och med TBT3 och fyra PCIe banor per port istället för en enda TBT med 1kanal kan man enkelt hänga på externa grafikkort, Thunderbolt raid och annat trevligt med väldigt bra prestanda.

Min tanke är att köpa 2018-modellen med i7.
Minsta minnet, sälja det och köpa 2x16 själv.
Välja 10GBit nätverket för 1000,- extra.
TBT-raid har jag redan.
Sedan kan man komplettera med en egpu om man vill.

Får se hur jag gör med mina 2012-minis jag har. Om de får säljas eller agera farm och server kanske.

Hade egentligen velat vänta på Mac Pron men tror den blir för dyr för min användning av den.
 

light

Aktiv medlem
Tack till alla som svarat så här långt! Intressant att ta del av.

Grundversionen:

3,6*GHz fyrkärnig Intel*Core*i3-processor (åttonde generationen) 8*GB 2666*MHz ddr4-minne, Intel UHD Graphics 630128*GB pcie-baserad ssd-lagring. pris: 9 995,00 kr

Vad jag förstått av svaren så här långt så skulle ssd + grafikkortet innebära en farthöjning för mig. Och jag utgår ifrån att nya processorn också skulle bidra.

Men ingen har ännu kommenterat min fråga gällande kärnor. Vilken roll spelar 4 eller 6 kärnor?
 

alfin

Aktiv medlem
Tack till alla som svarat så här långt! Intressant att ta del av.
[...]
Men ingen har ännu kommenterat min fråga gällande kärnor. Vilken roll spelar 4 eller 6 kärnor?
Om programvaran är skriven för många kärnor går det naturligtvis fortare, men ofta är högre klockfrekvens bättre.

Vad gäller Lightroom Classic CC 7 och högre, så går import, skapa DNG, HDR och panoramagenerering inte fortare med flera kärnor. Exportera bilder och generera previews går väldigt mycket fortare med många kärnor med de senaste och uppsnabbade versionerna av LR. Äldre versioner av LR har inte samma performance boost med flera kärnor.

Märkligt att Apple tar ett år på sig att komma ut med nya modeller. Intels 8 generation ersätts nu med generation 9 som både har fler kärnor och högre klockfrekvenser.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Lightroom-Classic-CC-Version-7-2-Performance-1110/
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Lightroom-CC-2015-12-CPU-Performance-Core-i7-8700K-i5-8600K-i3-8350K-1056/
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Lightroom-Classic-CC-is-it-faster-than-CC-2015-1065/
 

joakim d

Aktiv medlem
Samtidigt är inte Mac Mini inte high-end modellen så den behöver ju inte ha det senaste i CPU väg, det verkar ju vara en kompetent dator i alla fall.
 
ANNONS