Annons

Nya mac mini 2018

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Vad gäller Lightroom Classic CC 7 och högre, så går import, skapa DNG, HDR och panoramagenerering inte fortare med flera kärnor. Exportera bilder och generera previews går väldigt mycket fortare med många kärnor med de senaste och uppsnabbade versionerna av LR. Äldre versioner av LR har inte samma performance boost med flera kärnor.
Vad beror detta på, är det GPUn som har hand om dessa uppgifter, eller är det Lightroom som är dåligt kodat? Då kanske en uppgradering inte är så nödvändig trots allt?

Märkligt att Apple tar ett år på sig att komma ut med nya modeller. Intels 8 generation ersätts nu med generation 9 som både har fler kärnor och högre klockfrekvenser.
Så har det ju tyvärr alltid varit. Gårdagens hårdvara till morgondagens priser. Som Apple-användare är det vardag, man reflekterar inte ens över det längre, man bara utgår ifrån att det är så...
 

bjorso

Aktiv medlem
Märkligt att Apple tar ett år på sig att komma ut med nya modeller. Intels 8 generation ersätts nu med generation 9 som både har fler kärnor och högre klockfrekvenser.
Apple är säkert mer intresserade av Iphone och iPad än av datorer? Känns lite småtrist att den nya hårdvaran som lanserades till Air och mini inte kom till iMac den här gången. Men det kanske kommer nästa gång. För mig som sysslar mer med video än foto är en iMac det bästa valet. FCPX finns bara till Mac och byte till PC? Nej tack! iMac Pro och kommande MacPro är utom räckhåll ekonomiskt.
 

andreas89

Aktiv medlem
Apple har haft problem tidigare med att värsting-processorn i en viss modell inte blir så mycket snabbare då kylningen inte klarar av att föra bort all värme.

Så mitt tips är att vänta tills de detaljerade recensionerna är gjorda. Att få lite högre Turbo-boost och två extra kärnor till en så stor merkostnad är redan tveksamt. Om det visar sig att den 6-kärniga även får köra på halv gas pga värme så blir beslutet ganska lätt.

Håller för övrigt inte med om att basversionerna av Apples datorer är dyra. Påslaget mot vad komponenterna hade kostat separat är sällan mer än 30% och för det får du montering, service, design i världsklass, väl matchad hårdvara osv. Inte så pjåkigt, och jag skriver detta på min PC.
 

light

Aktiv medlem
Exportera bilder och generera previews går väldigt mycket fortare med många kärnor med de senaste och uppsnabbade versionerna av LR.
Låter välkommet! Nu har jag visserligen inte Lr utan On1 raw 2018.5, men jag utgår från att samma gäller. Fast med tanke på hur mycket dyrare det blir med två extra kärnor, så tror jag nog att jag hellre passar på och sjunger en liten trudilutt eller bara drar ett extra djupt andetag medan jag väntar på att bilden exporteras.

Men minst 16gb ram blir det nog när det är dags.
 

joakim d

Aktiv medlem
Den saknar helt Usb-C vilket kan vara en stor nackdel beroende på vad man tänkt koppla till den. Säkert ett bra alternativ men alla datorer i den här storleken kommer nog med både styrkor och svagheter.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Så har det ju tyvärr alltid varit. Gårdagens hårdvara till morgondagens priser. Som Apple-användare är det vardag, man reflekterar inte ens över det längre, man bara utgår ifrån att det är så...
Så har det inte alls alltid varit.
Apple har titt som tätt släppt maskiner med CPUer eller teknik som inte tidigare funnits på marknaden eller varit först ut.

Så även om Apple generellt legat högt i pris mätt på vissa delar av systemet så har det oftast varit prisvärt jämfört med andra system. Och ibland till och med omöjligt att hitta motsvarande system på marknaden.
 

martinot

Aktiv medlem
Apple är säkert mer intresserade av Iphone och iPad än av datorer?
Jo, så är det tyvärr idag (började min Applebana redan med Apple //+).

Finns nog en anledning att de bytt namn från Apple Computer Inc. till enbart Apple Inc.

FCPX finns bara till Mac och byte till PC? Nej tack! iMac Pro och kommande MacPro är utom räckhåll ekonomiskt.
Jo, Apple är duktiga på att både ta fram fina prylar, och även att ta riktigt bra betalt av sina kunder (tyvärr).
 

martinot

Aktiv medlem
Nya mac minin är fruktansvärt överprisat för vad man får.
Windows har blivit mycket enklare med Windows 10, drivrutiner osv är inget man längre behöver tänka på.

https://www.power.se/dator-och-surfplatta/stationar-pc-och-mac/asus-un68u-m055z-sff-dt/p-864605/

Denna är prisvärd, kommer med:
Intel Core i7-8550U (4 kärnor, 8 trådar)
16GB (8GB DDR4 x 2)
512 GB SSD
Intel HD Graphics 620
2x USB 3.1, 2x USB3.0
Windows 10
Jag hade föreslagit följande dator för TS enligt dennes beskrivning och krav:

https://www.dustinhome.se/product/5011095423/nuc-coffee-lake
https://www.dustinhome.se/product/5011078856/970-evo
https://www.dustinhome.se/product/5010970000/vengeance
https://www.dustinhome.se/product/5010877347/windows-10-home-64-bit-sve-oem

För ca 10 papp så får TS en helt underbart presterande stationär dator optimerad för bla. fotoredigering i Lr, C1Pro, ON1, etc.

Intel NUC Coffee Lake I5-8259U med Thunderbolt 3
32 GB RAM
500 GB SSD

Alternativt nedan Mac Mini om man vill gå på Applespåret.

Bägge ger liknandre prestanda och lika bra alternativ. Perfekt för TS.

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/mac-mini/3,6-ghz-fyrkärnig-processor-128gb#

Välj 512 GB SSD och 32 GB RAM så är du hyfsat framtidssäker.

Bägge kan kompletteras med NAS (eller extern disk över TB3 eller USB3) för lagring/arkivering av bilder.
 

Bilagor

jag&bilden

Aktiv medlem
Eftersom att minin har 4st TBT3/USB-C så reducerar man behovet av en större intern disk samtidigt som man får möjlighet ansluta ypperligt snabba externa raid-lösningar, Capturekort, grafikkort etc.

Och endast 1000,- för 10GBit ethernet är för bra för att inte köpa.

Ja den är dyr men egentligen prisvärd om man har planer på att nyttja vad den erbjuder.
Kommer man inte att nyttja all högpresterande i/o så minskar prisvärdheten.
 

martinot

Aktiv medlem
Skulle röstat på en NAS-lösning (det väldigt många fotografer kör på), och då håller jag med om att 10 GB ethernet är ett bra tillval. Bra rekommendation. Kör på det.

256 GB fungerar för det mesta rätt fint för OS och appar idag, men om ett antal år kanske inte lika gott om plats (även om bildarkiven är på NAS eller andra externa diskar).

Skulle alltså inte rekommendera att gå på en mindre SSD än 500 GB för en "fotomaskin" om man vill ha hyfsat framtidssäker lösning.

Hos Intel så kan man byta, så kanske inte lika kritiskt om man är så "snål" och går för en liten 250GB disk, men är osäker på om det går att byta senare hos Apple.
 

martinot

Aktiv medlem
Om man är flera som ska använda samma data så är det förstås det bästa, men om man är ensam användare så kan man lika gärna (eller hellre) ha en lokal extern disk.
Jag är ensam användare (i princip) av mina bilder, men så enormt smidigt att kunna komma åt allt från alla typer av enheter; MacBookPro (där jag kör Lr och främst redigerar), Surface Pro (när jag vill redigera med penna, och redigeringsbackup till Mac:en), min stationära dator, min HTPC (NUC kopplad till TV), mina Xbox (spelkonsoller och som mediaspelare över hela huset, 6 st. totalt), min jobbdator (Surface Pro även där, fast nyare), min soff/surfdator (Surface Go), min iPad, iPad Mini, och mina två mobiltelefoner.

Allt trådlöst och smidigt över husets olika WiFi-nät och även fasta RJ45:eek:r (främst vid alla TV för mediaenheter och spelkonsoller, men används även för larm, WiFI-extenders, husautomatisering, övervakningskameror, etc.)

Hade varit osmidigt att få till men en "gammeldags" lösning som disk ansluten lokalt med tråd till en enda klient (till server och NAS går det som sagt fint).

Nej, för vettiga huslösningar så hävdar jag att NAS/hemserver är det enda vettiga att statsa på för flexiblitetens och åtkomstens skull.

Så grymt mycket mer smidigt och befriande!
 

PMD

Aktiv medlem
Du är sålunda inte ensam användare eftersom du är flera användare. :)

Man bör dock tänka på att en NAS är ytterligare en maskin som man måste konfigurera, underhålla och backuppa.

Konsument-NASar brukar dessutom vara ganska inflexibla och inte kunna så mycket. Jag hade en WD-NAS igång ett tag, men inte numera. Om jag ska sätta upp en fileserver igen så tänker jag ha en riktig dator (med någon sorts un*x) som går att konfigurera bra.

Men visst, om man tror att en NAS underlättar livet så köper man förstås en sådan. Mitt påpekande handlade bara om att man bör fundera på om man verkligen behöver en innan man köper en.
 

martinot

Aktiv medlem
Det bör man alltid göra (fundera vad man behöver, innan man köper något).

Själv så har jag en liten serverdator, men de flesta jag känner kör en SynologyNAS (eller liknande). Enkelt och relativt billigt (iaf de som tar max 2 eller 4 diskar).

Backup måste man ha oavsett var man laggar sina filer hemma, så inget unikt för NAS/serverlösning.
 
ANNONS