Annons

Köpa systemkamera (nybörjare)

Produkter
(logga in för att koppla)

Teknist

Ny medlem
Hej!

Försöker hjälpa farsan att köpa en systemkamera, eftersom han fått tillbaka intresset att fotografera men har inte någon särskilt bra kamera för tillfället. Han hade en systemkamera för många år sedan och har kvar ett objektiv Tokina SZ-X 35-70mm (1:3.5-4.5 diameter 52) som kanske går att använda? Han har dock inte så bra koll på vad han borde köpa, så tänkte försöka hjälpa till. Tyvärr har jag absolut ingen koll på kameror, så jag tänkte att jag gör ett försök här och hoppas ni kan hjälpa oss. Tänker en systemkamera som funkar allround, han åker mycket båt på somrarna så det blir en del bilder på sjö och natur. Filmning är inte särskilt viktigt. Eventuellt har han tänkt köpa ytterligare något objektiv i framtiden. Tänker inte direkt någon värsting kamera utan ca 4000-5000 kr, möjligtvis 6000 kr om det gör "stor" skillnad.

Tack på förhand!
Joachim
 

Brix

Aktiv medlem
Hej!

Försöker hjälpa farsan att köpa en systemkamera, eftersom han fått tillbaka intresset att fotografera men har inte någon särskilt bra kamera för tillfället. Han hade en systemkamera för många år sedan och har kvar ett objektiv Tokina SZ-X 35-70mm (1:3.5-4.5 diameter 52) som kanske går att använda? Han har dock inte så bra koll på vad han borde köpa, så tänkte försöka hjälpa till. Tyvärr har jag absolut ingen koll på kameror, så jag tänkte att jag gör ett försök här och hoppas ni kan hjälpa oss. Tänker en systemkamera som funkar allround, han åker mycket båt på somrarna så det blir en del bilder på sjö och natur. Filmning är inte särskilt viktigt. Eventuellt har han tänkt köpa ytterligare något objektiv i framtiden. Tänker inte direkt någon värsting kamera utan ca 4000-5000 kr, möjligtvis 6000 kr om det gör "stor" skillnad.

Tack på förhand!
Joachim
Vad är objektivet till för kamerafattning?

Det mesta av bildkvalitén ligger annars i objektivet och jag rekommenderar alltid att satsa mest på just objektiven.

Annars kanske det funkar med en bra kompaktkamera?
 

Teknist

Ny medlem
Vad är objektivet till för kamerafattning?

Det mesta av bildkvalitén ligger annars i objektivet och jag rekommenderar alltid att satsa mest på just objektiven.

Annars kanske det funkar med en bra kompaktkamera?
Minolta, SRT. Kan det vara något eller är jag ute och cyklar?

Ok! Har du något förslag på något som hamnar inom prisramarna eller borde man lägga mer pengar? Ett alternativ är väl att köpa en kamera och använda objektivet som följer med så länge och köpa ett bättre objektiv senare.

Hmm ja det kanske det gör. Känns aningen mer "riskabelt". Har man en systemkamera kan man ju köpa ett nytt objektiv om man vill uppgradera sig, vilket man inte kan med en kompaktkamera. Just nu har de en Canon powershot sx220 hs.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Minolta, SRT. Kan det vara något eller är jag ute och cyklar?
Minoltas serie av SR-objektiv (och dess senare varianter MC och MD) är inte så jättegångbara idag eftersom det kamerasystemet är nerlagt. De går att montera på spegelfria systemkameror med hjälp av en adapter, men man få ingen autofokus och ingen bländarstyrning. Det blir helt manuellt alltså. Jag tycker att det är lite synd att inte utnyttja att kameratekniken har kommit väldigt långt de senaste decennierna, så en kamera (och tillhörande objektiv) med autofokus vill jag rekommendera.

Jag tycker att din far ska besöka en stor kamerabutik och titta lite. Det ger mycket mer än att gå på rekommendationer från ett webforum. De allra flesta av dagens systemkameror är mycket bra, så det handlar mest om att hitta en man trivs med.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Eftersom din far gillar båtliv och natur, kanske någon kamera med bra vädertätning skulle kunna vara att föredra. Pentax är ett märke som är bra på sådant även för lågprismodeller. Dessutom är de flesta Pentax modeller ganska små och nätta och har bra ergonomi. De är dock inte vattentäta, även om man kan se en eller annan youtube film där kameran överlever folk som sköljer av dem i duschen.
 
ANNONS