Annons

Wordpress tema för hemsida!?

Produkter
(logga in för att koppla)

sikis

Aktiv medlem
Hej.
Börjar ha behov av att göra om å fräscha upp hemsidan då det tema jag har i dag inte längre uppdateras å är svårjobbat i bakgrunden.

Vill ha en enkel sida. Men stilren.
Gärna med ett par stora bilder som rullas eller syns på diverse platser som man kan bytta ut.
Information om mig och priser mm å sedan länk till portfolio jag använder i dag, alt en portfolio i wordpress temat.
Men även en blogg del, behöver inte vara avancerad utan bara lite flr att uppdatera å hålla sidan leva de...

Har ni några tips?
I dag ser sidan ut så här
www.fotoinorr.se

Bilden i fokus helt enkelt med information utöver de!
 

sikis

Aktiv medlem
Den du rekommendera såg fin ut.. men kanske onödigt avancerad då jag inte har nåt behov av försäljning via sidan å så...

ska dock kika mer vad dom har i övrigt å även på denna lite till.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag valde att gå på det riktigt enkla spåret, Wordpress och standardtemat Twenty fourteen.
Rätt mycket jobb i slutändan att få allt som jag ville, nästan alla bilder är länkade från mitt flickr konto med ''Flickr justified gallery'.

www.rotonen.se
 

eko_81

Aktiv medlem

Lånar tråden lite grann :) Har funderat på bland annat detta tema. Av de alternativ som räknas upp i denna tråd, är det detta tema eller Portfoliobox som är aktuellt för mig. Men är inte vän med WordPress, kanske blir bättre allt eftersom...

Har du det själv? Behövdes några plug-ins eller fungerar det från start? Finns det dokumentation på hur man ska göra?


Mvh Jessica
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Förslag på bra responsivt Wordpress-tema?

Jag bumpar denna tråd...

Jag letar efter tips och förslag på bra Wordpress-teman anpassade för fotografer/portfolio. I synnerhet teman som kan visa bilder/bildspel i "fullscreen".

Idag ser min Wordpress-sajt ut såhär:
http://jensryden.se/

Jag gillar hur den ser ut och fungerar på en datorskärm. Däremot tycker jag att den inte alls är bra när jag surfar in på den från min mobiltelefon, oavsett om jag håller mobilen stående eller liggande.

Så därför funderar jag på att byta Wordpress-tema och undrar efter tips och erfarenhet. Till exempel undrar jag om...
• ...det finns något tema som känner av om besökaren använder dator eller en ios/android-enhet OCH "byter" bilder beroende på detta.
• Datorbesökaren får se liggande bilder i helskärmsläge.
• Mobil/surplattebesökaren får i första hand se stående bilder i helskärmsläge.

Finns detta?
 

oenfoto

Medlem
Jag har olika teman med pluginet "WPBakery Page Builder", där kan jag välja att vissa delar ska gömmas/visas för dator, surfplatta eller telefon. Liknande plugins, t.ex. Visual Composer ska ha samma funktion. Eller gör det enkelt och använda CSS-kod och begränsa till exempelvis upplösning (eller kanske ännu bättre: skärmens förhållande, om det går?)

Exempelvis skulle du kunna bygga ett bildspel och välja att "sliders" med liggande bilder visas för dator och sliders med stående bilder för surfplatta/telefon. Eller skapa två olika bildspel där det ena visas för dator och det andra för mobiler. Dock vet jag inte hur bra det fungerar om användaren surfar med sin telefon eller surfplatta i liggande läge.

Mitt bästa tips för teman är ett kolla på Themeforest. Här är en länk med teman som taggats med "photography" och "wpbakery":
https://themeforest.net/category/wordpress?compatible_with=WPBakery Page Builder&s

Jag bumpar denna tråd...

Jag letar efter tips och förslag på bra Wordpress-teman anpassade för fotografer/portfolio. I synnerhet teman som kan visa bilder/bildspel i "fullscreen".

Idag ser min Wordpress-sajt ut såhär:
http://jensryden.se/

Jag gillar hur den ser ut och fungerar på en datorskärm. Däremot tycker jag att den inte alls är bra när jag surfar in på den från min mobiltelefon, oavsett om jag håller mobilen stående eller liggande.

Så därför funderar jag på att byta Wordpress-tema och undrar efter tips och erfarenhet. Till exempel undrar jag om...
• ...det finns något tema som känner av om besökaren använder dator eller en ios/android-enhet OCH "byter" bilder beroende på detta.
• Datorbesökaren får se liggande bilder i helskärmsläge.
• Mobil/surplattebesökaren får i första hand se stående bilder i helskärmsläge.

Finns detta?
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag bumpar denna tråd...

Jag letar efter tips och förslag på bra Wordpress-teman anpassade för fotografer/portfolio. I synnerhet teman som kan visa bilder/bildspel i "fullscreen".

Idag ser min Wordpress-sajt ut såhär:
http://jensryden.se/

Jag gillar hur den ser ut och fungerar på en datorskärm. Däremot tycker jag att den inte alls är bra när jag surfar in på den från min mobiltelefon, oavsett om jag håller mobilen stående eller liggande.

Så därför funderar jag på att byta Wordpress-tema och undrar efter tips och erfarenhet. Till exempel undrar jag om...
• ...det finns något tema som känner av om besökaren använder dator eller en ios/android-enhet OCH "byter" bilder beroende på detta.
• Datorbesökaren får se liggande bilder i helskärmsläge.
• Mobil/surplattebesökaren får i första hand se stående bilder i helskärmsläge.

Finns detta?
Snyggt tema som funkar fint både i min mobil (Android) och padda (Android). Båda enheterna visar bilder i stående format. Vad heter temat?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har olika teman med pluginet "WPBakery Page Builder", där kan jag välja att vissa delar ska gömmas/visas för dator, surfplatta eller telefon. Liknande plugins, t.ex. Visual Composer ska ha samma funktion. Eller gör det enkelt och använda CSS-kod och begränsa till exempelvis upplösning (eller kanske ännu bättre: skärmens förhållande, om det går?)

Exempelvis skulle du kunna bygga ett bildspel och välja att "sliders" med liggande bilder visas för dator och sliders med stående bilder för surfplatta/telefon. Eller skapa två olika bildspel där det ena visas för dator och det andra för mobiler. Dock vet jag inte hur bra det fungerar om användaren surfar med sin telefon eller surfplatta i liggande läge.

Att det kan bli konstigt med mobil i liggande läge kan jag nog leva med. Det är åtminstone bättre än min nuvarande sida. :) Jag upplever att de flesta börjar surfa in på en sida i stående läge med sina mobiler.
Mitt bästa tips för teman är ett kolla på Themeforest. Här är en länk med teman som taggats med "photography" och "wpbakery":
https://themeforest.net/category/wordpress?compatible_with=WPBakery Page Builder&s

Stort tack! :)
Det låter faktiskt som att "WPBakery Page Builder" kan göra det som jag eftersöker genom som du säger, att jag gör två olika sliders (en för dator och en för mobil). Temat Unibody känns spontant som något jag gillar.
Sen återstår det såklart att se om jag är tillräckligt tekniskt begåvad att kunna genomföra det hela till min belåtenhet. Man kan väl säga att mina Wordpress-kunskaper är en aning begränsade. ;)
 

oenfoto

Medlem
Stort tack! :)
Det låter faktiskt som att "WPBakery Page Builder" kan göra det som jag eftersöker genom som du säger, att jag gör två olika sliders (en för dator och en för mobil). Temat Unibody känns spontant som något jag gillar.
Sen återstår det såklart att se om jag är tillräckligt tekniskt begåvad att kunna genomföra det hela till min belåtenhet. Man kan väl säga att mina Wordpress-kunskaper är en aning begränsade. ;)
Det var inte så svårt att lösa det med CSS beroende på om skärmen visas i porträtt- eller landskapsläge :) Jag skapade en enkel html-fil, kolla om det kan vara till hjälp.
https://codepen.io/olleerikssonse/pen/xMbMYG

EDIT: Det går även att lägga till skärmupplösning om du vill begränsa till exempelvis surfplatta eller mobil.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Det var inte så svårt att lösa det med CSS beroende på om skärmen visas i porträtt- eller landskapsläge :) Jag skapade en enkel html-fil, kolla om det kan vara till hjälp.
https://codepen.io/olleerikssonse/pen/xMbMYG

EDIT: Det går även att lägga till skärmupplösning om du vill begränsa till exempelvis surfplatta eller mobil.
Tack igen! :)
Wow, ännu bättre att det går att styra porträtt/landskapsläge, samt skärmupplösning! :)
...dock är CSS lite av grekiska för mig. Tar du på dig programmeringsuppdrag?
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag förstår inte din kommentar. Vad menar du?
Jag försökte bara ge positiv kritik på din hemsida. Du skrev:
"Jag gillar hur den ser ut och fungerar på en datorskärm. Däremot tycker jag att den inte alls är bra när jag surfar in på den från min mobiltelefon, oavsett om jag håller mobilen stående eller liggande."

Din sajt fungerar, som jag skrev, fint på min telefon och padda, båda Android. Sedan undrade jag vilket tema det är.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag försökte bara ge positiv kritik på din hemsida. Du skrev:
"Jag gillar hur den ser ut och fungerar på en datorskärm. Däremot tycker jag att den inte alls är bra när jag surfar in på den från min mobiltelefon, oavsett om jag håller mobilen stående eller liggande."

Din sajt fungerar, som jag skrev, fint på min telefon och padda, båda Android. Sedan undrade jag vilket tema det är.
Jaha! Då ber jag om ursäkt för missförståndet och tackar den positiva kritiken angående min hemsida! :)

Temat heter Twofold. Som sagt, jag tycker att det är ett bra tema för datorsurfande, däremot tycker jag att det finns modernare teman idag som fungerar bättre och elegantare – speciellt på mobiler/surfplattor.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej.
Börjar ha behov av att göra om å fräscha upp hemsidan då det tema jag har i dag inte längre uppdateras å är svårjobbat i bakgrunden.

Vill ha en enkel sida. Men stilren.
Gärna med ett par stora bilder som rullas eller syns på diverse platser som man kan bytta ut.
Information om mig och priser mm å sedan länk till portfolio jag använder i dag, alt en portfolio i wordpress temat.
Men även en blogg del, behöver inte vara avancerad utan bara lite flr att uppdatera å hålla sidan leva de...

Har ni några tips?
I dag ser sidan ut så här
www.fotoinorr.se

Bilden i fokus helt enkelt med information utöver de!
Jag gillar wix.com för då ser det lite annorlunda ut jämfört med squarespace.com som alla andra använder...

https://jonasfjellstedt.wixsite.com/mysite
 
ANNONS