Annons

Hur storförstoring med 3 MP kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wil

Medlem
Hur stor förstoring med 3 MP kamera?

Ska förstora en bild från en 3 MP kamera. Hur stor kan man göra en sådan utan att det ser dåligt ut? Någon som vet?
 
Senast ändrad:

aceeo

Aktiv medlem
Har förstorat till 18*24 med min 3Mb kamera med, i mina ögon, gott resultat. Dock kan man ju interpolera upp bilden och därmed förstora den ytterliggare

// Anders
 

jonwam

Aktiv medlem
Är den rätt exponerad och från en bra kamera funkar A4 ganska bra. Har även gjort någon A3 från min Canon A70, och även om det inte är opitmalt så sitter man sällan och stirrar på detaljer när den väl sitter på väggen...
 

JimSlim

Avslutat medlemskap
Interpolering

aceeo skrev:
Har förstorat till 18*24 med min 3Mb kamera med, i mina ögon, gott resultat. Dock kan man ju interpolera upp bilden och därmed förstora den ytterliggare

// Anders

Alttså hur går det till att interpolera en bild?
 

tiger656

Aktiv medlem
Beror ju på vilken kamera och optik man snackar om. Har kört ut en 50x75 cm från en orginalfil på 3 mp. Interpolering, lite brusreducering och skärpa och resultatet är mkt bra och helt acceptablet med tanke på förutsättningarna.
/Stefan
 

lillrobin

Medlem
Jag har precis fått min 150x100cm bild på min lillasyster. Den är tagen med Eos 1D, endast 4,15MP. I JPG och INTE raw.
Jag gjorde bilden svartvit och sedan rgb med en färgton, lite gul i mitt fall.Drog upp bilden i CS. Slutligen korn på bilden.
Resultatet är otroligt! INGET BRUS ELLER PIXLAR!!!
Bilden tåls att granskas med lupp.
Jag har inte lagt in bilden på fotosidan ännu men skall göra det snart... (Inte den stora då!)
En fördel är att den printades i bara 200dpi och det tjänar man en hel del på. Kolla in Crimsons Lambda PreFix (www.crimson.se).

/Robin Nordlund
 

aceeo

Aktiv medlem
Re: Interpolering

JimSlim skrev:
Alttså hur går det till att interpolera en bild?
Själv använder jag PhotoShop, och när du väljer att förstora bilden(bildstorlek), så väljer du om bilden skall interpoleras eller enbart förstoras.

Interpolering fyller ut med nya pixlar, medans vanlig förstoring just bara förstorar de befintliga.

I denna tråden finns två bra exempel
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=29785&highlight=interpolera

// Anders
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har till kund levererat 50x70 bilder från min D100 (6mp). Dessa bilder är dock detaljfattiga och av en något "softare natur". De funkar bra.

Jag skulle inte acceptera den storleken på detaljrika bilder.
 

Bilagor

mipert

Aktiv medlem
I år har jag nog levererat 30 stycken 50x75 av den här bildtypen från D100.

Alla är så nöjda så...
 

Bilagor

  • 14.8 KB Visningar: 204

Estethia

Aktiv medlem
det är ingen som noterat detaljförlust eller pixlighet på mina 50x75 trots att jag tryckt in deras näsor i bilden.
jag kanske måste hota med dödsstraff för att dom ska se några?
;o)
 
ANNONS