Annons

Huset fullt med tändvätska...

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_hansson

Aktiv medlem
Japp nu har det hänt, det som inte får hända...
Var på en grillfest igår, packade ner en liter tändvätska i kameraväskan (mmm dumt)... Upptäckte till min förvåning när jag kom hem att väskan var blöt, likaså huset - helt indränkt i tändvätska...
Nån som vet vad en total rengöring hos Canon av en EOS 3a med booster kan kosta?

Det skumma är dock att jag tog ur den film som satt i, torkade av lite lätt med en trasa, laddade med en ny film och den verkar funka normalt...
Om kameran dock inte gör det - nån som vet vad en renovering kan tänkas kosta?
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Till att börja med skulle jag nog vara lite restriktiv med rökning inomhus.. ;)

Tyvärr har jag inga seriösa svar på din fråga.. :)
 

tritub

Aktiv medlem
kolla med canon, gör inget som framkallar elektrisitet / urladdning i / runt omkring kameran... de KAN bli dyrt...
Du har ingen drulleförsäkring på den?
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Joo då försäkring har jag via Gefvert 1000 pix i självrisk, men tänkte att en rengöring kanske var billigare :)

Haha! jaa som tur var hade jag slut på cigg, för hela mitt ben var oxo indränkt i tändvätska... skumt att man inte märkte det
 

Hansi

Aktiv medlem
Det vanligaste felet folk gör efter att dom doppat kameran i diverse olämpliga vätskor (vatten inkluderat) är att direkt prova om kameran fungerar. En modern kamera har all sköns elektronik i sig. Och vi vet alla vad vätskor och elektronik kan åstadkomma - kortslutning och totalhaveri av känsliga kretsar.

Det absolut bästa man kan göra är att så snabbt som möjligt avlägsna batterier och lämna in kameran för översyn. Det går ju alltid att få ett kostnadsförslag hos verkstäderna.
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Jaa jag får hoppas på att elektroniken klarat sig, nu har det ju gått ca 24 timmar sen det hände o ch slutaren ser ut att ha klarat sig i alla fall, hoppas på Canon "vädertätning" :)

Ska bli intressant o framkalla rullarna sen hehe
 

JSL

Aktiv medlem
Vilken typ av tändvätska var det ? Typ t-gul ? Om så är fallet är det nog en blandning av "fotogen" liknande sammasättning typ pentan, hexan osv,.. dessa borde dunsta om du lägger grejerna i ett ventilerat utrymme. Eventuellt funkar det bra att bara lägga ut prylarna i sommarvärmen.

Lycka till!
 

timlu

Aktiv medlem
Tändvätska leder inte ström så elektroniken har med all sannolikhet klarat sig. Likaså orsakar inte tändvätska korrosion utan smörjer snarare det mekaniska i kameran. Däremot skulle jag kunna tänka mig att plast och gummidetaljer inte mår speciellt bra av tändvätska så tätningar mm kan nog ha tagit stryk. Förhoppningsvis har inget hänt med kameran utan låt den lufta ur ordentligt i ett välventilerat utrymme (tändvätska är inte speciellt flyktigt så det kan nog ta tid). Tändvätska brinner inte i luftblandning utan kräver veke för att brinna så explosionsrisken är minimal. Efter urluftningen bör nog Canon ta en titt på kameran för att kolla att plast och gummidetaljer är intakta. Objektiven kan nog behöva en översyn också för jag kan tänka mig att tändvätskan kan ha orsakat en del beläggningar av oljor på linserna.
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Låter ju jättebra det, man kan väl säga att kameran fått sig en smörjning då...

Ska låta den lufta ett tag till o traska iväg till service med den i veckan i alla fall.
Objektiven har fått sig en hinna ja, så de lär nog rengöras grundligt de med.
 

tandborstterroristen

Aktiv medlem
Jag själv har erfarenhet av något liknande med min trea som du kan läsa om här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=229211#post229211

Rent instinktivt skulle jag säga:

1.Ta av ev. objektiv, öppna filmluckan, ta ur batterier o ta av ev booster.

2. Låt kameran torka några dagar eller så innan du prova den.

3. Om kameran inte funkar dåligt - använd den o var glad.

Det borde inte vara några större problem om den funkar då tändvätskan är betydligt mer flyktig än vatten o således avdunstar lättare. Det som borde löpa störst risk att skadas är plastdetaljer (spec. hårda plaster kan vara känsliga för vissa lösningsmedel - tur att det inte var aceton). Det hade nog varit värre med vatten, då man förutom den större risken för omedelbar kortis även riskerar att få varaktiga avlagringar av bla. salter, vilket är typiskt dåligt för kontakter o dylikt.

enkelt test om du vill testa om det är risk för avlagringar samt se skillnaden i flyktighet:

Häll ut ett par droppar på en REN glaskiva och observera.

Antagligen kommer du att se att tändvätskan dunstar fortare o lämnar mindre torkfläckar efter sig.

Lycka till,
Tomas
 

Hansi

Aktiv medlem
Detta fick mig och tänka på en incident som jag råkade ut för när jag för många år sedan jobbade på ett litet företag som lagade tv/stereo/mm. Jag kände att jag var tvungen att dela med mig av den upplevelsen ;)

In kom en dam med en sådan där alltiett stereo med skivspelaren överst. Förklaringen löd enligt följande.
-Den bara slutade att funka!

Ok,, jag skrev in den och ställde den på hyllan för vänta på sin tur. Senare på eftermiddagen var det dags att plocka isär den för att se vad som kan ha hänt. Det satt ett stort kretskort i botten där den mesta elektronik fanns. Men det såg skumt ut. Hela kretskortet såg ut att ha en hinna av något slag över sig. Och i "taket" på insidan hängde det små stelnade droppar av något slag.
*peta*
Hmm, kletigt.
*skrapa lite fösiktigt*
Svagt brunfärgat, typ Coca Cola.

Ok,, så jag försökte börja tvätta lite på kretskortet men insåg snabbt att detta skulle ta på tok för lång tid, och det skulle troligtvis bli billigare för henne att köpa en ny än att vi skulle lägga ned timmar på att först tvätta rent allt och sedan börja leta vad som kan ha gått sönder.

Det komiska i det hela var ju att damen i fråga måste ordentligt tvättat rent maskinen utvändigt för att sedan lämna in den och tro att vi inte skulle se vad som hade hänt.

Jo, jag var ju tvungen att fråga när hon kom tillbaka.
-Hur fick du i all Cola i maskinen?!?
Hon ändrade snabbt färg till pionröd och berättade hur det hade gått till. Hon hade ställt ett glas Cola på skivtallriken medan hon skulle stoppa i ett band i bandspelaren. Men av någon anledning så hoppade pickupen ur sitt viloläge och skivtallriken började snurra. Resten är historia ;)


Åter till ditt fall.
Om det nu är så att tändvätska inte leder ström (jag är lite rosslig på kemi nuförtiden) så kan det ju vara så att elektroniken har klarat sig.
Hoppas allt går bra och att dom kan få fart på din kamera på ett smidigt sätt.
 
Senast ändrad:
ANNONS