Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rajala Pro Shop

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Företag som inte besvärar sig med att svara på telefon är inte seriösa.

"Så mycket klagomål"?!

Jag har haft en hel del med företaget att göra och jag känner inte alls igen den bild du målar upp.

Rajala är i högsta grad ett seriöst företag, och jag tycker du går väldigt långt när du uppmanar andra att inte handla där. Vad jag kan se har du inte ens skrivit i tidigare i tråden.
 

Hoztic

Aktiv medlem
Jag har handlat en del hos Rajala och blivit bra bemött, men när jag ringde härom dagen å frågade om ett erbjudande dom hade visste han som svarade inte ens om att erbjudandet fanns...
 

UlfBodin

Medlem
Jag skulle tro att Rajala, som andra seriösa handlare, prioriterar servicen till kunder i butiken framför att svara i telefon så fort det ringer.
Telefonservice är viktigt för en webbshop. Jag tror att kundomdömen för Rajala skiljer sig mycket för de som köper i butik kontra handlar via webb. Butiken förefaller vara OK, webbshopen är under all kritik. Jag har givit upp på Rajala som webbshop.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Telefonservice är viktigt för en webbshop. Jag tror att kundomdömen för Rajala skiljer sig mycket för de som köper i butik kontra handlar via webb. Butiken förefaller vara OK, webbshopen är under all kritik. Jag har givit upp på Rajala som webbshop.
Ja, erfarenheterna är uppenbarligen olika. Jag har handlat flera gånger på deras webbshop och aldrig reagerat på att de inte duger som det.
 

William Spiik

Aktiv medlem
Många har olika åsikter om detta, men det bästa är kanske att åka och köpa i markbutikerna. Vad jag vet har Rajala en i Sthlm och en i Malmö?!
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
De är lika seriösa som de andra företagen, med den skillnaden att de är de enda som priskonkurrerar med riktigt bra erbjudanden. Priset är kanske svårigheter att komma i kontakt med dem, men jag tycker det kan vara värt, och ni som inte tycker det kan handla på mycket dyrare ställen och få en chokladbit som plåster på såren. Däremot om jag ska rikta någon kritik mot dem så uppdaterar de sin hemsida vad gäller begagnat dåligt och den ska man inte lita på alls. Men som sagt, de är schysta och duktiga i butik, varit i både sthlm och malmö. Tyvärr är det ofta lång väntan på sin tur i butiken i Stockholm, trots 3-4 säljare samtidigt, men å andra sidan ger de verkligen tid åt en.
 

Forslund

Aktiv medlem
"Mycket dyrare ställe", du refererar förstås till Cyberphoto. Jämför du sidorna så är rajalas "kampanjer" ofta betydligt dyrare än cyber är utan kampanj. Det behöver inte vara billigt bara för att den annonserande firman påstår det..

Tacka vet jag Prisjakt, även om man snabbt lär sig vart man ska leta olika saker.
 

penpen

Avslutat medlemskap
Köpte nyligen en sigma 70mm makro hos rajala webshop och fick det levererat inom en vecka. Inga problem uppstod. Hade initialt tänk att köpa objektivet här i Göteborg men det skulle bli 1000kr dyrare. Det enda jag kan tänka mig som var dåligt är att man inte kunde ta kontakt med någon i stockholmsbutiken när man ringde och skulle kolla lagerstatusen. Men malmö går det utmärk att ringa till.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Förhoppningsvis balanserad analys

Japp, så är det. Visst lät rubriken ambitiös, men jag vill nu efter egen erfarenhet, ge mina omdömmen här. Läs hela inlägget, tack, då det inledningsvis är ganska kritiskt.
Jag kontaktade dom i Sthm och var på jakt efter Canon EF 70-200mm f/4L USM. Jag sade att jag inte ville betala 4990:- för nåt som kan köpas nytt för en tusenlapp till. Funkar 3990:- frågade dom och japp visst. Polarn hängde på också så jag beställde 2. Jag fick bara 1 med posten och fick betala för 2... Ringde lagom sur och frågade om dom tänkte bekräfta den sura tonen i denna tråden. Skulle fixa detta med en gång. Kom ingen sms-avisering, så jag ringde igen och fick kolliID som sade att posten inte ens fått dom till sig. Ringde riktigt förbannad och fick tala med en ny person som undersökte om kom till baks och förklarade att det paketerats för sent för att hinna samma dag. Till saken hör att den enda jag fick var ett sunkigt ex utan vare sig påse, brux men med högljudd och vibrerande USM. Nåväl, idag har jag hämtat 2 andra i god kondition, kompletta med kartonger och allt utom att ena manualen saknades. Den som fanns behöll jag... ;-)

Så, efter att ha talat och skällt om vartannat har jag min analys klar. Det jobbar helyllesnubbar i Stockholm. Kanske är fel att nämna vid namn, men Magnus och Joakim gör sitt jobb så bra man bara kan begära och behåller trots min irritation sin proffsighet. Men dom får inte rätt förutsättningar av ledningen. De växer för fort och hinner inte med i rutiner och procedurer, varför det är upp till personalen på individnivå att ad-hoc släcka bränderna. Bemanningen räcker inte till telefonsvar, jag har verkligen fått känna på detta. De svarar inte alls på mina mejl. Men väl framme, det gäller att helt enkelt inte ge sig utan ringa, ringa och ringa, så får Du bra bemötande och god service. Samt att dom till slut fixade till min order till belåtenhet. Tack Magnus och Joakim om Ni läser detta! Min polare blev nöjd också.

Jag avundas inte deras arbetsmiljö, utan kan bara hoppas för dom som jobbar där och oss kunder att ledningen vaknar. Potentialen är skitstor, sjabbla inte bort det med underbemanning! Strulet jag upplevde och andra här också är ohållbart om Ni vill finnas kvar och det tycker jag verkligen Ni ska. Vi behöver en utmanare, inte minst prismässigt.

Stefan, Vänersborg
 

Forslund

Aktiv medlem
Såg en stor annons i en dagstidning om Rajalas STORA sommarrea. Blev intresserad aoch gick in men hittar inte avdelningen för reaprodkter. Deras "erbjudanden" är precis samma som förra veckan och om man tittar på prisjakt ganska höga priser. Man skiver canons riktpriser som ordinarie priser och får det att låta som en jätterea.
Har jag missat något? Har rean inte dragit igång?
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Såg en stor annons i en dagstidning om Rajalas STORA sommarrea. Blev intresserad aoch gick in men hittar inte avdelningen för reaprodkter. Deras "erbjudanden" är precis samma som förra veckan och om man tittar på prisjakt ganska höga priser. Man skiver canons riktpriser som ordinarie priser och får det att låta som en jätterea.
Har jag missat något? Har rean inte dragit igång?
Sant, lite fuskigt, samtidigt är det ju nästan enda affären som konkurrerar lite mer med vissa nedsatta produkter, men visst, deras julirea är ju samma priser som i maj, vissa t o m högre.
 

Forslund

Aktiv medlem
Ja.. Något för KO, helt klart. Det är ju olagligt. Men man kanske kan visa på någon enstaka liten produkt någonstans i sortimentet som det är lägre pris på under julirean än det var för en vecka sedan.

Konsumetverket skriver;
För att en affär ska få locka kunderna med ordet "realisation" i sin reklam ska

•försäljningen ske under en begränsad tid
•varorna ha väsentligt nedsatta priser
•varorna annars finnas i affärens vanliga sortiment.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Låt oss anmäla varenda butik och importör.

Lockpriser, kraftigt överdrivna ordinarie priser, etc etc är vardaxmat och egentligen inget vi ska isolera till Rajala. Nästan alla beter sig på detta sättet bland butikerna. Vad som skall angripas också när vi ändå är på krigsstigen är agenturers (läs ex v Canon Sverige) rekprislistor, de också är tvivelaktiga enligt EUs konkurrensfrihetsregler, då de skapar kartelliknande prisöverenskommelser mellan handlare ex v i närliggande städer.

Misstolka inte det jag skriver, jag tycker att anmärkning i inläggen ovan är bra om det är så Rajala gör, men låt det inte bara drabba en detaljist utan starta då hellre en separat tråd, där vi medlemmar kan fylla på om vilken foto-/data-/megamarket-handlare som helst med detta beteendet.

Tycker jag, alltså...
 

BroderIsak

Aktiv medlem
Lockpriser, kraftigt överdrivna ordinarie priser, etc etc är vardaxmat och egentligen inget vi ska isolera till Rajala. Nästan alla beter sig på detta sättet bland butikerna. Vad som skall angripas också när vi ändå är på krigsstigen är agenturers (läs ex v Canon Sverige) rekprislistor, de också är tvivelaktiga enligt EUs konkurrensfrihetsregler, då de skapar kartelliknande prisöverenskommelser mellan handlare ex v i närliggande städer.

Misstolka inte det jag skriver, jag tycker att anmärkning i inläggen ovan är bra om det är så Rajala gör, men låt det inte bara drabba en detaljist utan starta då hellre en separat tråd, där vi medlemmar kan fylla på om vilken foto-/data-/megamarket-handlare som helst med detta beteendet.

Tycker jag, alltså...
Håller med dig Stefan!!
Detta är inte bara Rajala som gör detta fel utan dom flesta handlare av nåt slag..
 

mac60

Aktiv medlem
Jag har enbart haft positiva intryck av Rajala, fast då gäller det Malmöbutiken. Snabba svar i mail och tele, låneobjektiv vid service osv.
Samma inställning har jag ( till Malmöbutiken)
Bara positiva saker
Har köpt det mesta av mina grejor hos dom och aldrig (tvärtom) något strul
Tänk på att många som har både weeb och vanlig affär har olika priser
Inte här
Är priset billigare på weeben så är det det som gäller
Var inne och diskuterade mina grejor och dom har aldrig gett mig ett felaktigt råd tom. sagt till mig att detta skall du inte handla för du behöver inte det.
Kunnig och trevlig personal både i telefon och "verkliga" livet
Dom tar sig tid att förklare och hjälpa till
All heder till dom från mig
Sedan har jag hittat vissa saker billigare på andra ställen och har hittills inte hittat något "dåligt" ställe utan alltid fått bra service och trevligt bemötande
Mats
 

Forslund

Aktiv medlem
Många gör på samma sätt. Men jag har aldrig sett det så tydligt. Då jag är ute efter en specifik pjäs så går jag igenom flera butikers sidor varje dag. Jag hittar inga skillnader i priser nu under julirean som i Juni på rajalas sida. Det tycker jag är högst klandervärt!

Sen är det sjukt klantigt då man får så mycket kritik på bla fotosidan och har ögonen på sig. Kanske därför man inte gör reklam för juliarean här? För att vi kan våra grejer och vet vad prylarna "ska" kosta.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Ro i sinnet, en lisa för själen

Allra minst jag skall peka finger, då jag fortfarande är en stridbar numera medelålders man, som, olikt kvinnor i min ålder som oftast börjar komma till ro iom menopausen, fortsätter mitt korståg mot oförrätter, orättvisor och andra kapitalistiska övergrepp på oss stackars konsumenter. Men här överträffas min testosteronhalt multipelt och utan att abonnera på sanningen, eller inneha rättigheten att vägleda andra människor, måste jag fråga om inte det är oerhört slitsamt att ständigt jaga stora och små fel hos en leverantör. När en detaljist numera beter sig klantigt, så väljer jag helt sonika att inte handla där igen. Nu tycker jag att en del av senare inlägg mera innehåller en försvarlig dos magsyra över att priserna inte når ner till den nivå författaren anser den skall vara för att ha råd att handla, snarare än att informationen har journalistiskt underrättelsevärde för oss andra om en detaljist som inte beter sig schysst.

Återigen, det är hur jag tolkar det... Jag kan ha fel. Det har hänt förut.
 
ANNONS