Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameror bakom mål i VM?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zyan

Aktiv medlem
Har sett skenor med kameror bakom målen i VM. Men kan inte tänka mig vilken nytta de gör. Vet ej om det är foto eller filmkameror, men ser ut som några SLR.

Väldigt låg vinkel som är fixerad med ett mål ivägen känns långt ifrån optimalt. Men ändå finns dessa på alla matcher.

Är det någon som vet något om dessa och har någon länk till bildexempel.

Att en fotograf får för sig att göra något sådant på en match, vid ena målet kan jag tänka mig. Men flera kameror på alla matcher är det som får mig att fundera.
 

Johanat

Aktiv medlem
Jag tyckte jag såg en 5d mark ii med 16-35 i allalfall på en närbild. Är också intresserad av användningsområdet.
 

Anders Östberg

Guest
Att det är flera kameror beror kanske bara på att det är flera fotografer...
 

jdandanell

Aktiv medlem
Som ni ser så är det väldigt vanligt på större fotbollsevenemang med kameror bakom mål och högst troligen är det många olika fotografer som har varsin kamera där. Dock så är den typen av bild ren bonus och kikar man t.e.x på Gettys bilder från VM så är det väldigt sällan man ser en sådan bild som dessutom är bra.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har sett skenor med kameror bakom målen i VM. Men kan inte tänka mig vilken nytta de gör. Vet ej om det är foto eller filmkameror, men ser ut som några SLR.

Väldigt låg vinkel som är fixerad med ett mål ivägen känns långt ifrån optimalt. Men ändå finns dessa på alla matcher.

Är det någon som vet något om dessa och har någon länk till bildexempel.

Att en fotograf får för sig att göra något sådant på en match, vid ena målet kan jag tänka mig. Men flera kameror på alla matcher är det som får mig att fundera.
Tänk på att en VM-match kanske täcks av 30-50 fotografer eller fler, räcker att några av dem kör med remotekameror så blir det rätt många kameror.

Inte sällan är du ensam fotograf som täcker en fotbollsmatch. Det kanske vanligaste stället att sitta är bakom kortlinjen (bakom reklamskyltarna) och ofta får du bara byta plats eller flytta på dig i halvtid - om ens då. Även om det då blir mål i din ände av planen kan det stå en spelare i vägen eller så får du för dålig vinkel (beroende på var du fått plats). Så har du ett par extra kameror och fjärrutlösare (i praktiken nästan alltid Pocket Wizards) så kan du tjäna på att sätta upp kameror bakom bägge målburarna för att i alla fall någon slags bild av ett mål du annars är chanslös att få bild av.

Några exempel på den typen av bilder:

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/football/europe/8259604.stm
(se bild nummer 2 och 4)

http://www.dawn.com/wps/wcm/connect/dawn-content-library/dawn/news/media-gallery/its-all-about-scoring-goals--bi

http://www.gettyimages.com/detail/79024711/Bob-Thomas-Sports-Photography
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Rätt så värdelösa bilder enligt mig, hade man haft dem innanför nätet hade man kunnat få riktigt snygga bilder men det är inte tillåtet antar jag.

Rätt så komiskt med alla dessa kameror som blir träffade av skott stup i kvarten :)
 

jdandanell

Aktiv medlem
Rätt så värdelösa bilder enligt mig, hade man haft dem innanför nätet hade man kunnat få riktigt snygga bilder men det är inte tillåtet antar jag.

Rätt så komiskt med alla dessa kameror som blir träffade av skott stup i kvarten :)
Nej, det är inte tillåtet med kamera inne i målburen och det är sannerligen inte många bilder som blir snygga bakom målet. Dock så är man på plats och kan ha turen att få en bra bild. Den chansen tar gärna många fotografer, speciellt i så speciella matcher som t.ex. VM.

Jag har kört några gånger i allsvenskan och det är svårt att få till bra bilder
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1974924.htm?set=mp
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nej, det är inte tillåtet med kamera inne i målburen och det är sannerligen inte många bilder som blir snygga bakom målet. Dock så är man på plats och kan ha turen att få en bra bild. Den chansen tar gärna många fotografer, speciellt i så speciella matcher som t.ex. VM.

Jag har kört några gånger i allsvenskan och det är svårt att få till bra bilder
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1974924.htm?set=mp
Jag håller med Jonas och jag tror det finns en sak som många glömmer när man diskuterar sådana här saker: yrkesarbetande press- och sportfotografer har för det mesta en lite annan målsättning än en entusiast har.

Som entusiast är man nästan alltid ute efter Bilden, den med stort B. Den där härliga, underbara bilden man blir lycklig av att ta, blir glad av att efterarbeta och alla bekanta blir avundsjuka på :) Det är ytterst sällan man får sådana bilder, men det är i allmänhet en sådan man strävar efter.

Som yrkesarbetande fotograf måste du alltid leverera något. Det handlar inte om att tio gånger om året ha tagit Bilden, utan att flera gånger varje dag, från varje uppdrag leverera flera olika användbara bilder. Din första och största prioritet är alltså att få fram ett antal brukbara bilder som kan fungera ihop med de olika artikelvinklar och rubriker som händelsen kommer att leda till. Det är ditt huvudjobb. Om du sedan, vid sidan av det, eller genom skicklighet och lite tur kan lyckas ta den där Bilden som du vinner Årets bild med, ja det är en trevlig bonus, men inte i första hand det de betalar dig lön för.

Bilder tagna med målkameror blir sällan speciellt bra. Men de kan vara användbara. Sitter du i andra änden av planen och det är fem spelare och en domare mellan dig och bollen när målvakten gör ett avgörande klantigt ingripande ... Så kan den där lite tråkiga bilden tagen från bakom mål vara bilden du levererar.
 

Zyan

Aktiv medlem
Tack för svar

Min frågeställningen var mer nyttan av kamerans placering och ifrågasatte möjligheten att få användbara bilder.

Det känns mycket som roulette, men av bilderna att döma finns möjligheten att lyckas med en annorlunda och mer spektakulär bild. Men det är långt ifrån garanterat. En till tanke är vad svårt att ha kontroll på fokusen.

Tack för exemplen, det var precis det jag behövde.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Min frågeställningen var mer nyttan av kamerans placering och ifrågasatte möjligheten att få användbara bilder.
Hade det varit tillåtet att ha kameror i målet hade många kört med det - i till exempel ishockey tillåter man ju det ibland. Men nu får man ta till det näst bästa - bakom mål.

Det känns mycket som roulette
Välkommen till sportfoto :)

men av bilderna att döma finns möjligheten att lyckas med en annorlunda och mer spektakulär bild. Men det är långt ifrån garanterat. En till tanke är vad svårt att ha kontroll på fokusen.
Alla jag har stött på kör manuell förinställd fokus. kanske gör någon annorlunda, men det låter för chansartat.
 

Anders Östberg

Guest
Det är väl just för att det är svårt och chansartat som det är värt försöket med fjärrstyrda kameror som jag ser det - väldigt få bilder blir riktigt bra men å andra sidan så blir dom då ovanliga och mer intressanta än alla konventionellt tagna bilder från väl utforskade bildvinklar.
 

Olsin

Aktiv medlem
En till tanke är vad svårt att ha kontroll på fokusen.
Med kort brännvidd så infaller hyperfokalen (avståndet där det finns skärpa ända till evigheten) rätt så tidigt och om man ställer skärpan manuellt på hyperfokalavståndet så löser det mesta sig.
 

Forslund

Aktiv medlem
Bardell kör ju myckt målkamera (Mycket intressenta bildvinklar). Läste hans blogg om detta och hade, som jag förstår det fått uppdraget att länka ut alla sådana bidler eftersom de som skulle gjort det hade tekniska problem, eller missförstod jag det?
 
ANNONS