Annons

Utställning, i vilken ände ska man börja?

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Bq

Aktiv medlem
Jag har börjat leka med tanken att ställa ut mina bilder och jag undrar i vilken ordning man vanligtvis går?
När kontaktar man gallerier / utställningslokaler? Ska allt vara färdigt bakom glas och ram eller är det i planeringsstadiet?

Jag tänkte nämligen försöka mig på lite extern finansiering så det känns lite konstigt att inte ha dealat med någon lokal när jag pratar med de som ska betala. Å andra sidan så känns det konstigt att fråga om jag får ställa ut när det inte är säkert på hur stor (eller om det alls blir) uställning jag har råd med?.

Så, vad är vanligast? Eller är det skillt från fall till fall? Det kan jag tillägga att idén är klar, men bilderna är långt ifrån "på pappret" i detta läge.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ikea har ramar(40x50 har jag för mig) för en hundralapp med glas, ram & passepartout.
Gör 2 bilder så att du kan visa sponsorn/gallerier hur det kan se ut.

Är det ingen sponsor som nappar så kan man börja med att fråga på bibliotek, skolor, företag, restauranger, caféer efter en yta att ställa ut lite bilder.
Visst du tar en stöldrisk men man får se det som att de tyckte bilden var fin.

Företag brukar vara glada för att kunna visa upp lite bilder i lunchrestaurangen eller vid inpasseringen. Här är också stöldrisken minimal.

Fotoklubbar brukar ställa ut lite tillsammans men då är det inte bara dina bilder.
 

Kijana

Aktiv medlem
Så, vad är vanligast? Eller är det skillt från fall till fall? Det kan jag tillägga att idén är klar, men bilderna är långt ifrån "på pappret" i detta läge.
Personligen tillhör jag nog kategorin som skulle göra allting klart först innan jag börjar prata med gallerister och andra innehavare av utställningslokaler.
Men med de stora kanonerna inom gebitet utställningsverksamhet är det vanligt att boka lokal först och jobba fram utställningens material efterhand. Då har man också ganska lång framförhållning.
Känns det osäkert om bilderna någonsin hamnar på papper så kan det förstås vara bra att säkra den biten först. Annars är det väl bara att köra?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Är bilderna ens fotograferade? Börja i den änden, sen kan du försöka fixa till fina printar. När du kommit så långt och är nöjd är det dags att fundera poå sponsring och gallerier. Ingen tar något på en idé, de vill se resultat.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Du behöver inte ha bilderna ramade för att visa upp de på utställning. Överlåt hellre val av ram till de som köper bilderna. Dels slipper du köpa en massa ramar. Dels får kunden själv välja den ram han vill ha.

Petter ...
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Utställningar

Men är man känd har man ju tidigare visat resultat.
Den Foumtråd med samma tema jag skapade 2011-09-21
med rubriken "Fotoutställning på galleri eller annan allmän lokal", dvs samma tema som denna -
har hittills inte fått ett enda svar - är det samma här på FS också - "är man tillräckligt känd får man alltid svar..."
Jag har nog skpat ca 7-8 forumtrådar här på FS under de år jag varit medlem - men får ytterst sällan nåra svar.
mvh
/B
 
Senast ändrad:

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Den Foumtråd med samma tema jag skapade 2011-09-21
med rubriken "Fotoutställning på galleri eller annan allmän lokal", dvs samma tema som denna -
har hittills inte fått ett enda svar - är det samma här på FS också - "är man tillräckligt känd får man alltid svar..."
Jag har nog skpat ca 7-8 forumtrådar här på FS under de år jag varit medlem - men får ytterst sällan nåra svar.
mvh
/B
nej, jag tror inte man måste vara känd på FS för att få svar på Sina frågor, eller få fått på en diskussion.
Men ibland behövs lite tur. Att råka droppa frågan vid rätt tillfälle när någon intresserad svarar..
När det gäller just ämnet för den här tråden kanske det är så att inte så värst många har någon erfarenhet. Och då finns ju inte mycket att diskutera om.

Petter ...
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Den Foumtråd med samma tema jag skapade 2011-09-21
med rubriken "Fotoutställning på galleri eller annan allmän lokal", dvs samma tema som denna -
har hittills inte fått ett enda svar - är det samma här på FS också - "är man tillräckligt känd får man alltid svar..."
Jag har nog skpat ca 7-8 forumtrådar här på FS under de år jag varit medlem - men får ytterst sällan nåra svar.
mvh
/B
Hans rubrik var lockande att klicka på för den hade en fråga och jag var nyfiken på vad han menade. Den rubriken du nämner hade nog inte lockat mig alls. Konstigare än så behöver det inte vara. Timing är en annan faktor, som nämndes här innan.

Att man behöver vara känd på FS för att få svar är nonsens. Killen som har startat den här tråden har ju dessutom bara skrivit 100 inlägg eller så, så nån kändis vet jag inte om han är.
 

J-Bq

Aktiv medlem
Oj..här har det kommit svar som inte jag har sett :eek:

Är bilderna ens fotograferade? Börja i den änden, sen kan du försöka fixa till fina printar. När du kommit så långt och är nöjd är det dags att fundera poå sponsring och gallerier. Ingen tar något på en idé, de vill se resultat.
Bilderna är fotograferade nog, sista urvalet är dock inte klart.

Sådär allmänt kan jag säga att jag kontaktat två platser där jag tänkt börja. Den ena nappa direkt och i vår ska jag ha en liten utställning där.Den andra var ett lite större galleri som ville ha en ansökan ett år på förhand. Ett klart nej var det inte men jag hann inte få in ansökan i tid för nästa år så jag för försöka igen i höst.

Så i mitt fall blir/blev det följande steg:
1 - Utställningsidé
2 - kontakta gallerier och diskutera
3 - skaffa spons / ekonomiskt stöd
4 - skriv ut
5 - ställ ut
 

Pete-swede

Medlem
Hej!
Själv i samma situation! Så det var nyttig information, själv har jag frågat ett cafe som ställer ut med jämna mellan rum, visade ägaren en bok jag fått upptryckt med ett väldigt positivt svar.

Så lätt var det?!?

Nu har jag ett annat problem, vad kan det kosta att få bilderna tryckta i bra kvalitet, finns det olika typer av tryck / papper? Blank / matt??

Och den viktigaste frågan, priset?? visst, beroende av storlek, men som "amatör" ???

Skulle verkligen vilja få svar på detta.

Tack på förhand, Peter
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Någon som kan tipsa om bra ramar för sina bilder och som passar för utställning. Jag menar inte IKEAS träramar utan papper. Vilken storlek bör man printa sina bilder i 30x40 eller?
 

bildsten

Aktiv medlem
Det här är ett trevligt galleri att ställa ut på. Det säljs kanske inte så mycket bilder där, men de blir sedda och ni får kvalificerad hjälp att hänga utställningen. Det finns nämligen rätt stor vana att hänga utställningar.

http://sites.google.com/site/gallerimazarin/

Kontakta Martin på den adress som finns på sidan så får ni en pdf med lite information. Det kostar inget att ställa ut, fotografen gör själv sitt urval, men kan naturligtvis få hjälp om han/hon har många bilder och inte kan bestämma sej. Enklast och bäst är att ställa ut oramat men monterat i passepartout.

Jag vet inte hur lång kö det är nu men jag tror att det kan finnas någon eller några tider kvar i höst.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag söker ju tips, svårläst fråga eller?
Men storleken på bilder kan bara DU bestämma. Möjligtvis att ett galleri har vissa synpukter på storleksvalet men troligtvis inte.
Snyggast om de håller liknande form & storlek, det ger ett mer homogent intryck.
Alltså om du har bilder på "fel håll", stående, blanda dem inte huller om buller med liggande.
 
ANNONS