Annons

LR - beskära till antal pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)

DocRock

Aktiv medlem
När jag beskär mina bilder i LR kan jag välja en aspect ratio.
Finns det någon möjlighet att direkt beskära till ett vissta antal pixlar, tex 1920 *1080

Jag har förstått att det går i PS, men jag vill göra det i LR.
Jag kan beskära med rätt aspect ratio och sen gå in i bild informationen för att se vad det blev,
men jag hittar inget sätt att direkt beskära till det antal pixlar jag vill ha.

Per
 

AFJ

Aktiv medlem
I Lightroom så gör du detta vid export.

I dialogrutan finns det en rubrik "Image Sizing" där du kan göra dessa inställningar. Väldigt smidigt.
 

DocRock

Aktiv medlem
I Lightroom så gör du detta vid export.

I dialogrutan finns det en rubrik "Image Sizing" där du kan göra dessa inställningar. Väldigt smidigt.
TACK för svar.
Jo jag vet att jag kan göra bilden till visst antal pixlar vid exporten, men det är ju med den beskärningen som redan gjorts i develop modulen.
Jag vill beskära till fixt antal pixlar i rawfilen. och sen exportera just den storleken till samma antal pixlar.

Per
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
1. Välj beskärning enligt egna proportioner
2. Ange dina önskade pixeldimensioner och beskär bilden enligt önskemål.
3. Välj samma antal pixlar vid exporten.

RAW filen i sig ligger alltid kvar orörd i Lightroom, dvs du kan inte beskära bort information och kasta.
 

Bilagor

DocRock

Aktiv medlem
Tack,
Nu sitter jag inte vid datorn med LR...
men om jag anger 1920*1080 i "egen"
blir inte det bara aspect ration? dvs precis samma som om jag anger 16*9
beskär den verkligen precis till 1920*1080 pixlar i orginalbilden...
(utan att ändra själva orginalet , det är jag medveten om, men den beskurna rutan skall vara precis så stor)

jag vill ju veta precis hur 1920*1080 pixlar ser ut i orginalbilden....

Per
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Tack,
Nu sitter jag inte vid datorn med LR...
men om jag anger 1920*1080 i "egen"
blir inte det bara aspect ration? dvs precis samma som om jag anger 16*9
beskär den verkligen precis till 1920*1080 pixlar i orginalbilden...
(utan att ändra själva orginalet , det är jag medveten om, men den beskurna rutan skall vara precis så stor)

jag vill ju veta precis hur 1920*1080 pixlar ser ut i orginalbilden....

Per
LR hanterar "bara" aspect ratio, inte beskärning av pixlar. Inte vad jag känner till iaf ;)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sen har LR en begränsning i antal siffror när man anger ratio.
Har för mig att 1920 blir 1,92. ja ja det upptäcker du...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Exportera ut dem i 1920x1080 och titta på dem i LR. Klart
Fast jag vet inte riktigt vad det skulle göra för nytta.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Tack, det är det jag är rädd för ....
En fråga, varför vill du kasta bort pixlarna i RAW filen? Med tanke på det format du önskar så får jag intrycket av att du ändå vill exportera ut en jpg eller png för att visa bilden på skärm och vid export får du det antal pixlar du väljer, dvs

a. välj aspect ratio 16:9 och beskär utan att titta på pixlar
b. exportera 1920 x 1080 och låt LR interpolera det du beskurit
 

VisualD

Aktiv medlem
Jag antar att han vill beskära i så att man får ut man får ut en bild i rätt dimensioner på 100% inzoomning. Tänk objektivtester och ja det är irriterande att det inte går.
 
Jag har förstått att man ibland pratar om att betrakta bilden i 100 %
tex när man kollar brus och skärpa i LR.
det innebär att man låter en pixel i bilden (orginalbilden tex raw) motsvara en pixel på skärmen.
helt utan inter eller intraploering.
Välj 1:1 i navigatorn uppe till vänster när du tittar på bilderna i Lightroom så har du det du letar efter.
 

Hankki

Aktiv medlem
Om du visar luppinformation så får du ställa in att visa pixeldimensioner på crop-rutan. Ifall det är vad du söker. Problemet är att du måste släppa knappen för att dimensionen ska uppdateras.
 

Bilagor

DocRock

Aktiv medlem
Om du visar luppinformation så får du ställa in att visa pixeldimensioner på crop-rutan. Ifall det är vad du söker. Problemet är att du måste släppa knappen för att dimensionen ska uppdateras.
TACK.!!!
Det underlättar ju lite i alla fall, nu ser jag ju (ganska) snabbt hur den blivit beskuren...
 
ANNONS